Jump to content
club75

-65 Austin Mini

Recommended Posts

On ‎2‎.‎10‎.‎2015 at 15.54, ompelija kirjoitti:

Anteeksi sohiminen tänne mutta onko kuvan ympyröidyt osat tosiaan aitoa miniä?

. mulla oli mm. tuon tapaiset. takakiinnikkeiden kohdalla pari palaa enemmänkin päällekkäin...

post-3647-0-27608600-1443790432_thumb.jpg

Kyllä siellä tuollaiset on, muistaakseni parikin vahvistuspeltiä päällekkäin tuossa takakelkan takimman kiinnityksen kohdalla. Uudethan voi laittaa vähän mielensä mukaan ja vaikka paremmatkin kun eivät minnekään edes näy.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Tuollaista oikeanpuolimmaista "vahviketta" ei kyllä mun mielestä ole omissa ollut.

Hydrolasticin tukivarren pohjaanlyöntikumi  stoppaa tarvittaessa tuohon  vahvikkeeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on yks elintenluovuttaja. Hommasin kokonaisen myllyn josta käyttöön tulee kansi nokkineen ja venttiilikoppa. Yksi syy oli myös mäntien ja venttiilien välinen paikka toisiisnsa nähden ja mäntiin tarvittavat kolot venttiileille. Netistä kaikenlaista tietoa löytyy ja mittoja ym. mutta tuntui viisaimmalta hommata koko moottori ja purkaa itse se osiin niin pystyi tarkistamaan mihin bmwssä nousee männät suhteessa tasopintaan ja a-sarjalaiseen verrattuna, plus että bemarissa on tosipaksu kansipahvi joka olis varmasti tehnut useamman kieron venttiilin kun konetta olis alkanut pyörittelemään (ehkä).

Lisäksi tuosta siirtyy miniin kaikki ruiskuhilut ja jotakin muuta pientä. Kansi purettiin ja todettiin hyväksi. Ei kulumisen merkkejä ja kaikki venttiilitkin pitivät. Tasopinta hiottiin, kannen pari öljynpaluu reikää hitsattiin umpeen joihin tehtiin reiät ja kierteet öljynpaluu nippoja varten. Lisäksi hihnapäähän piti hitsata jatkoa että öljyt pysyvät oikeassa paikassa. Niin no piti siihen tehdä tietysti päätylevykin nokkien läpivienneillä ja stefoilla... Ja venttiilikoppaa piti vähän lyhentää.

 

bemarinkone.jpg

jakopäänlevy.jpg

venttiilikoppa2.jpg

öljynpaluu.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita läpivientien versiota tuli pari tehtyä kun ensimmäinen ei "toiminut". Hihnankiristin on voortista, stefat toyotasta ja holkit on sorvattu teräksestä. Kuvat aikalailla työstövaiheista.

jakohihnankiristin.jpg

jakopäänalalevy.jpg

jakopäänalalevy2.jpg

jakopäänalalevy6.jpg

jakopäänalalevy5.jpg

jakopäänalalevy12.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yläpään levyyn tein pienet olakkeet nokkein stefoille etteivät lennä heti vi###n jos kerää pikkusen painetta. Kolmannessa ja neljännessä kuvassa näkyy hyvin kannessa oleva aukko johon hitsautin täytettä. Pöllönsilmät on nokkien jatkoadapterit.

Maalaria haastattelin vähän niinkuin pakon edessä että sais korillekkin jotakin tehtyä talven aikana. Joutu lähteen pohjahommiin että vähän sais hintaa alemmas, viikonloppu vierähti sitten pakkelia levitellessä ja pois hioessa... Katon hioin osin pellille kun oli niitä ihme huokosia niinkuin konepellissäkin, epoksia paljaisiin kohtiin jos hiontaväri olis tarkoitus levittää seuraavaksi.

jakopäänlevy10.jpg

jakopäänlevy9.jpg

jakopäänlevy11.jpg

jakopäänlevy.jpg

jakopäänlevy13.jpg

jakopäänlevy7.jpg

jakopäänlevy5.jpg

jakopäänlevy4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lohkoon siis tulpattu tehty uudet reiät pinnapulteille ym. Männät romuineen paikallaan. Jakohihnanpyörät ja siimapyörä läpivienteineen koeasennettu ja hihnakin lopulta löytyi motonetin hyllystä.

kanget.jpg

pinnapulttienreiät.jpg

mäntienasennus.jpg

jakopäävalmis.jpg

mininnokanhihnapyörä.jpg

nokkakepit.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kuvaa miltä paketti näyttää, kansi on kirimättä, kiristimelle toinen reikä tekemättä mutta karkeasti tuommonen siitä nyt sitten tuli.

edit. ja nokkien ajoitukset pitää vielä varmistaa... pitäs olla aika lähellä...

bini (2).jpg

bini2 (2).jpg

takapää.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos saat koneen valmiiksi ennen koppaa,meinaatko koekäyttää ensin irrallaan,vai vasta autossa kiinni ollessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triggeri siimapyörään kiinni. Hammasluku vielä auki. Kumipyörä vielä mietinnässä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minin ja varsinkin 1275 koneessa on sen verran paljon värinöitä osittain kolmesta runkolaakerista ja pitkästä iskusta johtuen että kannattaa laittaa.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko värien peittävyyksistä tietoa? luukut olleet punaiset ja valkoiseksi tulossa... minkälainen on valkoisen 2k värin peittävyys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös tuollaisella vastaavalla tekniikalla varustettu keltainen Mini ole pyörinyt eteläisen Suomen teillä jo kymmenkunta vuotta..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väreihin:Hionta väri väliin.Ei ehkä peitä.Koirankoppi:Hienoa,jos näitä ois kohta jo kaks.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Väreihin:Hionta väri väliin.Ei ehkä peitä.Koirankoppi:Hienoa,jos näitä ois kohta jo kaks.

näin se järki sanoo mutta huhuja hyvästä peittokyvystäkin olen kuullut

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...