Jump to content
Sign in to follow this  
Nakki70

Auto ei sammu!!

Recommended Posts

Tuli pieni ongelma eteen. Auto on toiminut jonkin aikaa kuin unelma, mutta nyt auto ei sammu vaikka virta-avaimesta kääntää nollille. Oli ongelmia sulakerasian johtojen kanssa ja yksi löysä liitos siinä kärysi. laitoin uuden lattaliittimen ja auto pelasi taas. Tämän jälkeen tuli ongelma että auto ei enää sammu. Liikkuttelin johtoja mutta ongelma ei hävinnyt. Olisiko vinkkiä mikä johto saa auton sammumaan. Vika ei ole virtalukossa, koska sain ongelman hetkeksi pois. Olisiko vika virta/käynnistyskatkaisimessa? Auto kyllä starttaa moitteettomasti. Mini on siis vm -72 850 

Voisin etsiä vikaa kun vain tietäisin mikä piiri sammuttaa koneen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virtalukon pohja siellä keljuilee. Tästä vuosimallista eteenpäin on käytetty muutamaa erilaista virtalukkoa ja kaikkiin ei pohjaa enää saa. Ehkä ainoa mitä löytyy on tuollainen alumiinikuorinen noin 35 mm halkaisijaltaan oleva Lucaksen pohja jota käytettiin Lowe & Fletcher lukoissa.                                 post-700-0-83566700-1469013630_thumb.jpg     Pikkukuvassa nyt kuitenkin  Kanadan malli, jossa ylimääräinen virtajohto jollekin summerille..

Toinen vaihtoehto on , että kytkit nyt jostain syystä jatkuvan sytytysvirran suoraan puolalle = valkoinen ohut johto. Ei sammu enää vaikka avaimesta kääntää.   Tuo puolalle tuleva virta täytyy kulkea virtalukon kautta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vika on kyllä nyt paikanettu, autoon on vaihdettu vaihtivirtalaturi ja riisuttu turhat osat pois edellisen omistajan toimesta esimerkiksi siinä jännitteensäädinpurkissa ei ole yhtään johtoa kiinni. Siis puolalle tulee jännite kun avaimesta käännetään ja virta katkeaa kun avain palautetaan nolla asentoon. MUTTA ongelma tuleekin sitten kun auto käynnistetään ja yritetään sitten sammuttaa ei sammu. Jostakin nyt tulee vielä jännitettä puolalle kun auto on käynnissä.   Entinen laturi oli rikki kun ostin auton keväällä, nyt vaihdettiin Lucaksen laturi ja homma toimi pari viikkoa ihan hyvin. Auto käynnistyi ja sammui normaalisti. Nyt puolalle tulee jotakin kautta jännitettä vaikka avain on nolla asennossa.  Pitääköhän jonnekin väliin asentaa Zenerdiodi?

ps. virtalukon lenkki on OK ja puolalle siis tulee ja sammuu virta oikein kun vaan et käynnistä autoa.

Otin laturilta virtajohdon irti niin auto sammuu myös kun se on käynnissä.

Vinkkejä otetaan vastaan kiitos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli joskus vähän samanlaista vikaa.. muistaakseni se ilmeni kun vaihdoin uuden solenoidin

ja loppui kun laitoin vanhan romulaatikosta. :D

Ihan tarkkaan en enää muista mutta jotenkin noin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla menee virtaa suoraan laturista puolaan. Eli laturi antaa jännitettä puolalle kun auto on käynnissä.

ota laturista liitin irti niin huomaat että toimii ok.

 

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla menee virtaa suoraan laturista puolaan. Eli laturi antaa jännitettä puolalle kun auto on käynnissä.

ota laturista liitin irti niin huomaat että toimii ok.

 

/kimi

Juuri näin kokeilinkin, mutta puolan päässä on kaksi johtoa liittimessä ja kuvien mukaan vain yksi. Pitää varmaankin vain kokeilla mitä tapahtuu jos otan toisen pois. Jätän paikoilleen sen mikä tulee virtalukolta. Pitää kuitenkin jättää laturiin piuha kiinni että akku latautuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitas mitata laturin herätenavasta tuleeko siihen jännite kun herätejohto on poiskytkettynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herätenapaan ei tule jännitettä kun sen ottaa pois , mutta huh huh. Käänsin virta-avaimen nollille, auto ei sammunut ja mittasin sitten. HUPS laturilta tuleekin 24VDC. 

Nyt meni kyllä yli hilseen, siis kun yrittää sammuttaa auton niin laturin ulostulo tuplaantuu. Ainoa hyvä hyvä on se että kun auto käy normaalisti ulostulo on ihan OK max 15VDC.

MISTÄ nyt voisi alkaa etsiä vikaa, jos vaikka otat herätejohdon kokonaan irti ja et huomio laturia niin auto vaan pyörii vaikka puolalla ei ole jännitettä?

 

IKILIIKKUJA?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun virta on pois, niin akku ei ole laturissa kiinni joka vetää jännitteen alas, silloin siihen tulee laturin vapaa jännite. Latausvirta pitää kytkeä akun puolelle virtakytkintä tai releen taakse jonka kytkentä tapahtuu virta avaimesta.

nyt sulla laturi kytketty väärälle puolelle.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kimiltä taitaa jäädä nyt huomaamatta sellanen pikkujuttu ettei auto ole päävirtakytkimellä varustettu kilpuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sillä väliä mikä peli on kyseessä. Laturi antaa puolalle virtaa vaikka päävirtakytkin, joka tässä tapauksessa on virtalukko on pois päältä. Eli laturi kytketty puolan puolelle. Laturi pitää kytkeä akun puolelle ja mieluiten releen kautta siten että rele irrottaa laturin akusta kun virta pois päältä.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tarkennuksena että kun auto tuli mulle, niin laturi ei toiminut ja vaihdoin uuden. Toimi pari viikkoa OK ja sen jälkeen ei sammunut avaimesta. Ilmeisesti uusi laturi jaksoi sen pari viikkoa ja sitten simahti. Nyt kun laturi ei toimi,niin auto sammuu virta-avaimesta aivan normaalisti. Mutta silloin kun laturi vielä toimi niin virta-avaimen käännön jälkeen nolla asentoon laturilla oli 24 VDC ja eihän se tätä pitkään kestänyt. Mutta näyttäisi siltä että laturin toimiessa kun avain käännetään nolla asentoon jännitteet akun ja laturin kanssa menevät sarjaan? (vai mistä 24VDC)

Rele on ainakin lisättävä, sillä nyt jännite menee suoraan virta-avaimen jälkeen sulakerasialle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elikkä siellä edellisen omistajan jäljiltä kytkennät pielessä.Alunperin minissä ei ole mitään relettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarvii olla hiven sähkömiehen vikaa ja tarkastaa

kytkentä. Laturin 1 ND navasta merkkivalon kautta virtalukolle 38,

+ ja S navat suoraan solenoidin 4 akunpuoleisen pultin alle.

Laturi on voinut kärsiä käytöstä ilman kuormaa.

Käsitin että tasavirtalaturi on vaihdettu vaihtovirtaan ja

latausreleen johdot jätetty ilmaan.

 

post-255-0-28309400-1469378985_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Ei ne millään sarjaan voi mennä. Laturin runko on maadoitettu.

24V on laturin kuormittamaton lähtöjännite.

Minissä taitaa akku olla suoraan kiinni startin solenoidissa.

Vedä laturin latauspiuha suoraan siihen niin pitäisi toimia.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se nyt niin että 1 ND on se laturissa oleva pienempi liitin(herätevirtajohto ruskea keltaisella raidalla)

ja + ja S on ne isommat liittimet joista piuhat suoraan solenoidiin akun puolelle kun vaihdetaan tasavirta laturi vaihtovirtaseen?

Minkä laturin laitoit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motonetistä kävin hakemassa

Lucaksen (- Lucas-ACR 35A/45A ) laturin ja hyvin toimi jonkin aikaa mutta kuten mainitsin niin nyt on pimeänä. Pitää varmaan käydä vaihtolaturi ja tarkistaa ja korjata kytkennät. Laturista lähtee molemmat johdot pieni ja suurempi liitin mutta varmaan menee väärään paikkaan?? Johdot on kokonaan säätimeltä poistettu mutta eipä ole suuri vaiva vetää uudet johdot laturilta  niin saa latauksen toimimaan. Mutta mikä selittää sen ettei auto sammunut? Vaikka ohjausjännite on pois puolalta kun avaimen kääntää nolla asentoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettei vaan ne laturin johdot ole kytketty väärinpäin? Eli herätevirta suoraan akussa ja virtaa antava liitin puolassa. Kun käännät virrat pois työntää laturi silti virtaa edelleen puolalle ja auto ei sammu. Ja tällöinhän virtaa antava liitin ei ole kytketty akkuun joka aiheuttaa sen jännitteen nousun vaihtovirtalaturissa niinkun edelläkin oli jo mainittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta sytytyspuolalle ei saa mennä yhtään johtoa laturilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vaan kaikille neuvoista joista otin vaarin. Herätevirran johdotus kokonaan merkkivalon kautta virtalukolle auttoi.  nyt lataus toimii ja auto sammuu niinkuin pitääkin. Muuten menee ihan hyvin mutta pientä nykimistä on kun pyytää kaasulla nopeutta lisää. Pitää varmaankin takistaa vielä sytytyksen tilanne? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsesiassa kyllä ryyppy auttaa, mutta mistä uskaltaa säätää jos ei aikaisemmin ole kasariin muuten koskenut kuin puhdistettaessa?

Kantsii eka tarkistaa kaikki imupuolen mahdolliset vuodot, imusarjan/ kaasuttimen kiinnitys ja tiivisteet.

Onko vaimentajassa öljyä?

Seossäätö erilainen riippuen onko HS2-4 vai HIF -kaasutin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...