Jump to content
MINI² foorumi
Rhm

Cooper S R57 murhetta

Recommended Posts

Viikonloppuna tuli ropattua -09 Cooper  S automaatilla, joka ajettu n. 100 tkm. Auto kävi huonosti. Tyhjäkäynti vaelsi eestaas ja se nyki sekä pätki. Vikavalo oli taulussa ja vikakoodi P2177 tuli tulokseksi. Eli system too lean at idle on bank 1. Eli tyhjäkäynnillä 1. lambda haistellu laihuutta ilmeisesti. Löysin juttua paljon esim. jenkkifoorumeilta korkeapainepumppuongelmista. Autossa on aiemmin ollut satunnaisesti sellaista, että kovassa kiihdytyksessä tulee terävä nykäisy tai se ikäänkuin ampuu putkeen ja hyytyy ja rupeaa taas hetkenpäästä vetämään uudestaan. Tämä on hyvin satunnaista ja en tiedä liittyykö ongelmaankaan nyt edes.

 

Nollasin vikakoodin ja ajoin pienen testilenkin ja tankkasin samalla 98 täyteen auton. Nykimistä ei kauheasti enää esiintynyt. Katsoin puolat, putsasin MAP anturin sekä kävin läpi lamdan liittimen. Näiden kaikkien jälkeen ei oikein mitään aaltoiluja ja nykimisiä esiintynyt. Vika jäi hiukan mysteeriksi sekä kaivertamaan, että mistä johtuu.

 

Tulpat sekä polttoaineensuodatin on jokusen vuoden takaa ja vaihdettu n. 30 tkm sitten. Ne ajattelin vaihtaa nyt ainakin ja varmaan pitänee kurkata tuonne imukanaviin miltä siellä näyttää. Olisiko jotain muita toimenpiteitä vielä mitä tehdä? Noita bensanpaineita ei taida saada helposti mitattua? En ainakaan yhtäkkiä nähnyt mitään liitintä/nippaa missään. Luin myös tuosta OCC asennuksesta. Olisikohan sellaisessa mitään järkeä? Ainakin öljyä oli nyt hukkunut jonkin verran, kun auto kävi takuuna öljyvuotojen tilkkimisessä. Sinne vaihdettiin lähes kaikki tiivisteet jokapuolelle ja muistaakseni uusi venakoppakin. Luultavasti laitettu liikkeessä sitten hiukan väärät ölpät sisään.. Tähänkin tautiin ilmeisesti OCC auttaisi jonkin verran?

 

Edit: ja täähän näemmä tuli väärän aiheen allekin. Modet varmaan siirtänee oikeaan paikkaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo,muĺla on samanlainen ongelma- tapaus työn alla,-08 MCS. Alkoi heti korjaamon jakopää-rempan jälkeen oireilee.samat oireet,käy tosi huonosti tyhjäkäyntiä,vaivoin pysyy käynnissä. Kiihdytyksessä rötää,nykii,paukkuu putkessa yms.mutts ei mitään vikakoodia! Maantie-lenkillä pelaa "ihan ok", hieman voimattoman oloinen. 88 tkm ajettu,ja kanavat putsaamatta.No, jostain oli aloitettava,purin jakopään,vaihdoin korjaamon vaihtamatta jääneet ketjunlaahaimet,tarkastin ajoituksen.Ei vaikutusta,jäljelle tuntuis jäävän tuo bensapumppu...laihalla tuntuis myös olevan...mutta hankalaa on ilman vikakoodeja, tuo bensapumppu on aika arvokas vaihdettavaksi ihan vaan "varuiksi"... Pitää alkaa ajelemaan vika"ulos"! Tuo OCC oli omassa lähes pari vuotta,eli versioina,ei juuri vaikutusta öljynkulutukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jatketaas lisää tähän. Nyt on oireet pahentunu tuossa. Tulpat vaihdettiin tuohon ja se autto ehkä vähän hetkeksi. Vanhat oli hiukan karstasen oloiset. Tekee useemmin tuon P2177 koodin. Lisäks pätkäsee reilummin, kun vähänki koittaa vedättää. Delphillä katoin koodeja, niin siellä oli joka sylinterissä nakutusta ollut. Ilmeisesti tuo pätkäsy tulee siitä, et nakutusanturi havaitsee sen. Vikavaloa tuo ei sytyttänyt eikä koodia näkynyt tuollasella halpislukijalla. Kerran tuli vikakoodi alhaisesta bensanpaineesta, joka viittaisi tuonne pumpun suuntaan.. Mutta sehän ei kait tuota nakutusta oikein aiheuta?

 

Katoin delphillä bensanpaineita, niin tyhjäkäynnillä paineenpyynti oli n. 50 bar ja paineet ehkä inan alle tai sen pyynnin. Välillä kävi vähän pienempänä. 40 ja jotain.. Kierroksilla tais olla joku 120 bar, mut aika hyvin vastas mitattu paine tuota pyyntiä.. Mitähän noi paineet kuuluis olla?  Koitin muutenkin livedataa tutkailla, mutten löytäny mitään erikoista mistään...

 

Onko vinkkejä mitä seuraavaksi? Voiko toi pieni bensanpaineen heijailu olla oiretta hpfp:n hajoamisesta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ongelma ilmeisesti ratkennu. Oireet rupes vaa pahenee, et auto sammu muutaman kerran ja noita vikakoodeja rupes lykkään tiuhemmin. Vaihdoin uuden bensapumpun ja nyt toistaseks tuntuu pelaavan.

 

Mut sit seuraava murhe! Auto on cabriolet. Vaihdoin suodatinta ja huomasin et takapenkkien alla oli paljo vettä ja samoin takaluukus. Onko jotain paikka mikä nois rättikatois vuotaa? Ainakin takapilarin ja rättikaton välistä pääsee vesi, mut onko jossain poistoreikä sille et pääsee ulos vesi? Vai tuosta välistäkö se pääsee valuttaan myös sisälle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään


×