Jump to content
Turbo 69

Mini- 66:n turbo päivitys

Recommended Posts

pitäisköhän harkita omaa piiriä mulla on takana lisäjäähdytin ja putket menee auton alla....tosin pelkkä turbon jäähdytys ei taida riittää et kone pysyy viileenä.

mulla menee nyt kannelta ensin takajäähdyttimelle ja takas turbon läpi alavesiputkeen. mut mahtaisko tossa tarvita jo piiskapumppua... ku tuntuu et taka jäähy ei oo kovin kuuma.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
52 minuuttia sitten, claymad kirjoitti:

pitäisköhän harkita omaa piiriä mulla on takana lisäjäähdytin ja putket menee auton alla....tosin pelkkä turbon jäähdytys ei taida riittää et kone pysyy viileenä.

mulla menee nyt kannelta ensin takajäähdyttimelle ja takas turbon läpi alavesiputkeen. mut mahtaisko tossa tarvita jo piiskapumppua... ku tuntuu et taka jäähy ei oo kovin kuuma.

Ei siitä lisäpumpusta varmaan haittaakaan ole.

Club75:miekii harkitsin omaa piiriä turbon jäähylle,mutta tuskin se on tarpeen.Eri juttu,jos aina ajas äärirajoilla,öljyn jäähdytin auttas enemmän.Edellisellä turbollakin koneen lämmöt kesti aisoissa,ilman öljyn jäähdytintä.Mustassa oli öljyjäähy,ongelmana pikemminkin liian viileät öljyt.Koneen lämmöt kestäny hyvin kurissa,kun syyläri edessä.Välijäähdytin toimi myös hyvin,aina ajon jälkeen painekotelo viileä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

toi piiskapumppu muuten vois olla aika näppärä jos rakentais vielä ajastimen et jäis turboa viilentämään muutamaks minuutiks ajon jälkeen.

varmistuksen tosta minin veden kierrosta et olihan se niin et jäähdyttimestä vesi tulee lohkoon siitä ylemmästä letkusta (jäähtyneenä) ja kuuma vesi sitten pois vesipumpulta ja sisälämppäri lähdöstä jäähdyttimen alavesiletkuun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
29 minuuttia sitten, claymad kirjoitti:

toi piiskapumppu muuten vois olla aika näppärä jos rakentais vielä ajastimen et jäis turboa viilentämään muutamaks minuutiks ajon jälkeen.

varmistuksen tosta minin veden kierrosta et olihan se niin et jäähdyttimestä vesi tulee lohkoon siitä ylemmästä letkusta (jäähtyneenä) ja kuuma vesi sitten pois vesipumpulta ja sisälämppäri lähdöstä jäähdyttimen alavesiletkuun.

Eiku ylävesiletkulta syyläriin ja jäähtynyt pumpun kautta takaisin.Siksi esim.sähköflektin anturi laitetaan alaletkuun,kun lämpö alkaa nousta liiaksi,flekti käynnistyy.Lämmitys kennolta paluu alaletkuun.Turbon vesiletkujen kytkennöllä ei kuulemma ole suurta merkitystä,sillä haetaan vain pitempää kestoikää.Ei tarvitse välttämättä jälkikäyttää,ainakaan normi-ajon jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Turha turbolle on tehdä mitään omaa jäähdytyspiiriä. Samoin sille voi ihan huoletta laittaa kuuman veden menemään sisään, öljypesää sillä kuitenkin jäähdytetään niin kuuminkin jäähdytinneste on reilusti öljyn maksimi käyttölämpötilaa alempana.

 

Oma kiertopumpou on monissa autoissa alkuperäisvarusteena. Tämä jää pyörittämään vettä kun kuuma moottori sammutetaan ja öljy ei pala turbon laakereihin vaikka jäisi jälkikäyttö tekemättä. Useinhan normaaliajossa jälkikäyttö tulee ihan normaalisti tehtyä ajon lomassa, mutta rata-ajon tms jälkeen 5min jälkikäyttö on pakollinen.

 

Itse kyllä laitan flektin päälle ihan moottorinlämmön mukaan enkä jäähdyttimen jälkeisen lämmön mukaan. Tuollainen alavesiletkukytkentähän kytkee sitä vähän väliä päälle-pois ellei kytkimen hystereesi ole hirveän iso. Flekti kun käynnistyy niin alavesiletkun lämpötila putoaa reilusti ja flekti samuu, hetken päästä sitten taas käyntiin jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Syyläri edessä(Mailerin),siksi laturi ja öljyn putsari siirretty.Flekti Motonetin pienin,kuin tehty Mailerin syylärille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla on spareksen 2 rivinen lähes vakio paikassa pelkällä sähkö flektillä ja sillon tuppaa lämmöt nouseen. Siksipä laitoin takakelkan alle toisen pienemmän ja kupariputket auton pohjassa jotka jo itsessään toimivat jäähdyttiminä. luulen et mun tossa setupissa on ongelma et jää ilmaa letkuun ku on yks tyhmä mutka. 

miten muuten mahtaa käydä jos lykkää sitä 95-98 asteista vettä vielä turbon läpi niin eikös se ala siellä kiehumaan. jos siis sen jäähdytyksen ottaa suoraan lämmittimen lähdöstä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei sieltä niin kuumaa pitäs normaalisti tulla,sillonhan kone on jo keittämis pisteessä.Eihän turbossa öljytkään kiehu,vaikka ovat liki100 asteisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Semmonen about 130astetta on kiehumispiste 1bar paineessa 50% etyleeniglykolin kanssa. 110-115astetta on vielä ihan normaali moottorin käyttölämpö, ei kiehu turbon läpi mennessäkään (olettaen että virtausnopeus turbon läpi on normaali eikä aivan älyttömän pieni).

 

Öljyjen maksimi käyttölämpötila vaihtelee jonkun verran eikä oikeen kukaan valmistaja anna suoraan ehdotonta maksimilämpötilaa. Moottorinvalmistajat tuntuvat pitävän semmoista 120astetta maksimi öljynlämpönä. Tuon jälkeen öljyn hapettumisnopeus rupeaa nousemaan nopeassa suhteessa ja öljyn elinikä lyhenee. Vaikka eipä se usein Mini harrastajilla ongelma ole, harvempi vetää 30tkm samoilla öljyillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 3.3.2018 at 19.10, Turbo 69 kirjoitti:

Sama juttu,itselläkin on flekti vaan tavallisella katkaisijalla.

Moi, mulla on ylävesiletkussa anturi flektille releen kautta ja katkaisija hytissä. Releellä kaksi virransyöttöä jos jostain syystä ei flekti käynnisty niin saa katkaisijasta päälle. Hienosti seuraa koneen lämpöjä ja pitää karvan yli puolivälin lämpömittarin neulan.

Screenshot_20180304-162316.png

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla katkaisija alavesiputkessa eikä se ole sen kummemmin oireillut. Lisäksi katkaisijasta saa flektin päälle. Mulla on myös öljynlämpömittari eikä ne lämmöt ole juuriaan yli 110 asteen nousseet raskaammassakaan rappauksessa. Öljynjäähdytintä ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se laitetaan vasta öljypinnan tarkistuksen jälkeen ?.Puuttuu vielä vaijerin vipukin+muuta.

Tosiaan tuo klemmari,kerran ampui hatun irti rata-ajossa,kun sitä ei ollu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...