Jump to content
MINI² foorumi
Jonte

Mikä hihnapyörä soi?

Recommended Posts

Tervehdys!

uusi MININ osaomistaja liittyy joukkoon tummaan ja heti on kysyttävä, josko joku tietäisi.

Auto on Cooper S -03

Mikä hihnapyörä voisi ikään kuin soida moottorin käydessä? Sellainen metallinen heleä ääni, joka muuttuu kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikeastaan kuulu.

ajattelin ensin, että ääni tulee jarruista, mutta kierrosten lisääminen muuttaa ääntä, niin kyllä se moottoriin liittyy.. Hihnaa ei ole varmaan hetkeen vaihdettu. Nyt autolla ajettu 149tkm, joten varmasti joskus kuitenkin, vaikka ei huoltokirjasta löytynyt mitään merkintää.

Hihna täytyy vaihtaa nyt mahdollisimman pian, niin sitten pääsee pyöräyttämään konetta ilman hihnaa hieman. Tietysti kiristäjän ja ohjurin pyörää voi myös pyöräyttää sitten käsin, jos ääni tuleekin laakerista.?

t. JJ

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jaa-a. Paha sanoa, kun ei ole vielä tuosta juuri kokemusta. =)

Vinkunaa se ei ole, se kuuluu sitten, kun painaa lusikan lattiaan.

No, selvinnee...

Kiitos kaikille Foorumin kirjoittelijoille. Täältä löytyy aika moneen asiaan vastaus ja ratkaisu!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep! Jostain Jenkkisivulta löysin työkalun mitat, joten täytyy sellainen värkätä.

Joku kirjoitti käyttävänsä 5mm tappeja ja rengasrautaa. Varmaan noinkin onnistuu, mutta oikealla työkalulla onnistuu varmasti parhaiten..

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko tietoa, onko Minejä sekä kaksinopeuksisella jäähdyttäjän flektillä että yksinopeuksisella?

Vein auton huoltoon siitä syystä, että luulin ykkösnopeuden (etuvastuksen) olevan rikki, mutta sain kuulla, että autossa on yksinopeuksinen puhallin?

Olen saanut väärän käsityksen aiheesta. Luulin, että kaikissa on kaksinopeuksinen puhallin.

No ei se mitään, onpahan nyt katsottu, että toimii niin kuin pitää. Kai.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Huolto väitti, että on vain yksi nopeuksinen. Puhaltimelle ei kuulemma mene tarpeeksi johtoja, että voisi olla kaksinopeuksinen ja testerilläkään ei saanut pakotettua kuin yhden nopeuden päälle. Huolto on Tampereella toimiva, bmw-autoihin erikoistunut huoltoliike, joten ihmettelen kyllä, mutta kaikki on mahdollista.
Harmittaa vaan, kun auton minulle myyneen liikkeen kanssa sovittiin, että flektin toiminta tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa heidän piikkiinsä. Nyt se on tarkastettu ja todettu toimivaksi, mutta jos on kuitenkin rikki.. Perhana sentään! Kaipa se on itse korjattava tämäkin.. ;-)

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa öljyt ahtimeen, joten viimeistään silloin katson, onko tuolla puhaltimen kotelossa se etuvastus. Käsittääkseni flektille ei tarvitse mennä kuin kolme piuhaa, että flekti voi olla kaksi nopeuksinen. Yksi maa, toinen täydelle nopeudelle ja kolmas hitaalle nopeudelle. Hitaan nopeuden johto menee etuvastuksen kautta moottorille? Onko releitä kaksi? Toinen täydelle nopeudelle ja toinen hitaalle? Ja toinen näistä sijaitsee puhaltimen kotelossa?

Igor, olet asentanut itse etuvastuksen myös ns. auton puolelle? Mitä vastusta käytit ja mistä hankit sen? Luin muistaakseni jenkkifoorumilta, että alkuperäisen vastuksen arvo on noin 0,33ohmia ja 100w.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei varmasti saa testerilläkään kuin yhden nopeuden päälle jos se etuvastus on rikki. :) Mutta sen puhaltimen siis pitäis pyöriä hitaalla nopeudella koko ajan kun ilmastointi on päällä (kun kompura on saanut paineet ylös). Jos vastus on rikki, niin ilmastointi päällä puhallin pyörii täydellä nopeudella pienin väliajoin. Lisäksi niitä nopeuksia ohjaa veden lämmöt: 105 asteessa lähtee hidas nopeus, ja 112 asteessa nopea.

Muistaakseni flektille menee eri määrä johtoja riippuen siitä onko auto facelift-mallia vai ei. Faceliftissä puhaltimen releet on jossain sulakeboksin alla ja vanhemmassa siellä puhaltimen yhteydessä. Eli vanhempaan ei mun käsittääkseni voi tehdä tota ohitusleikkausta siihen liittimen tienoille, koska vika on vasta releen toisella puolella. Mulla tosin on kokemuksia vain faceliftistä, joten jos joku tietää paremmin tosta vanhemmasta..?

Mutta jos olet ahtimen öljyjä vaihtamassa, niin joudut kuitenkin irrottamaan sen puhaltimen, ja voit vaihtaa sen vastuksen suoraan oikealle paikalleenkin. 

Mä tilasin vastuksen tohon omaan ohitusleikkaukseen Vaasan elektroniikkakeskuksesta: HSA100-0R47 (eli 100W ja 0,47ohm)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta.

Mun autohan on vanhempaa mallia. Ei siis facelift.

Kun laitan ilmastoinnin päälle, niin flekti ei lähde pyörimään. Aikansa, kun odottaa, niin pyörähtää nopealla nopeudella hetken ja sammuu taas. Tästä päättelin, että etuvastus on rikki. Huollossa sitten kumosivat väitteeni/luuloni.. 😊

Flektille ei mene kuin se yksi pistoke. Joissainhan on erillään se pienempi pistoke.

Kun irrotan sen puhaltimen, katson onko siellä se etuvastus. Jos on, niin taidan juottaa johdot sinne alkuperäisen vastuksen nastoihin ja asentaa vastuksen, johonkin viileämpään paikkaan. Jos kestäisi sitten paremmin.

Tämä kaikki on siis edelleen arvailua, mutta selviää vielä. 😊

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miulla oli r56:ssa flektin kakkos vaihe sökö,se tosin poltti aina käynnistyessään pääsulakkeen ja häiriö valo syttyi.Sitä kun yritti väkisin pyörittää,alkoi vastus savuta.Uusittiin koko flekti,meni takuuseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on Minin keula purettu.

Kyllä sieltä puhaltimen kotelosta etuvastus löytyi.Hapettunut ja keraamikin halki. Milloinkahan viimeksi toiminut hidas nopeus flektissä?

Uusi vastus tuli Vaasasta Igorin antamilla spekseillä. Askartelen sen paikoilleen ja katsotaan miten käy.

Ahdinkin on jo lattialla, mutta en ehtinyt eilen vielä katsoa, tuleeko sieltä vanhaa öljyä, ja jos tulee, minkä verran ja millaista. No, se selviää tänään. Jännittää.. :-)

Sellainen ikävä ylläri jo löyty, et laturi oli halki.. 😈 Mikähän senkin päälle on käynyt??

Pajoitus jatkuu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep jep.

Mini taas iskussa! Tuli laitettua öljyt ahtimeen ja uusi vesipumppu samalla. Lisäksi laturi meni samalla vaihtoon, kun oli kerta halki. Ajattelin, että
typerää jättää se nyt vaihtamatta, kun ei tiedä, kuinka kauan olsi sitten toiminut. Etuvastuksen vaihdoin palaneen tilalle ja kas kas, puhaltimen hidas nopeuskin alkoi toimia. =)

Kävinpä näyttämässä äskön etuvastusta siellä huollossakin (Rantaperkiön katu), missä piti todeta rikkoutunut etuvastus ja kysyin, että mikä tämä on. Eivät tienneet. Kun selitin, että mikä se on ja mitä virkaa sillä on, sanoi, että eivät ole koskaan vaihtaneet. Ainoa pahoittelu oli, kun olin jo selin lähdössä pois, "sori".

Kyllä on ihan saatanan varma, että kierrän ko. korjaamon kaukaa ja toivottavasti moni muukin Minin omistaja! Kaikki pitää itse tehdä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään


×