Jump to content
hartsa112

7 / 8 -kanavainen kansi

Recommended Posts

Löytyykö näitä kuinka ylipäätään Suomesta? 1275 moottoriin olen kaavaillut tälläistä vaihtoehtoa. Olettaisin että kokemuksia varmaan löytyy joltain näistä. Koitin hieman kahlata, mutta en löytänyt aiheesta kummemmin tietoa tältä foorumilta. Onko nämä pelkästään ollut viritys -tarpeita, vai onko ollut jossain vakio käyttöisessä alunperin?

Onko näitä valmistettu valurautaisena aikanaan? vai onko ne ollut 8-kanavaisia? Alumiinisenä uusia on tarjolla ainakin maailmalla. Kotimainen ElmerRacinki näyttäs rakennelleen, mutta ei ainakaan heti osunut silmiin tekevätkö myyntiin saakka. Arkikäyttöiseen kesäautoon tämä on suunnitteilla, ja valurautainen ehkä herättäisi enemmän kiinnostusta. Olisi ilmeisen suuri helpotus vaparin tehon hankinnassa, ja vieläkun koitan pelata sen toimimaan tuolla ruiskulla. Neljä kanavaa helpottaisi ehkä liikaakin harrastuksia ?

Siispä allekirjoittanut olisi kiinnostunut ostamaankin kyseisen mallista kantta jos joku lukija sellaista myynti mielessä hyllyssään pitelee. Löytyykö käytettyinä (uusina) kotimaasta, vai pitääkö alkaa harkita ulkomaalta hankkimista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ekat oli valurautaisia mutta ne jäivät aika nopeasti pois kun alumiinisia alkoi tulla markkinoille. Yhden valurautaiset olen livenä nähnyt irrallisena ja muutaman autossa kiinni. Itsellä oli 60-lukuinen alukansi ja ne tuppaa olemaan aika lailla maailmaa nähneitä. Huonoja valuja, miljoonaan kertaan plaanattuja (omassa n. 14 cc palotilat...) eikä välttämättä (pyynti)hintansa arvoisia. Uustuotantoversiot ovat varmaan parempilaatuisia mutta kalliita. Seiskareikäisiä on tietääkseni tälläkin hetkellä saatavana uutena ainakin firmoista Specialist Components, Minisport, MiniMania (Pierce). Tanskassa oli aikoinaan AKM Racing mutta taisivat myydä oikeudet eteenpäin, olisko peräti Minisportille.

Noi alkuperäiset Special Tuning kasireikäiset ja Sparesin uustuotannot vaatii sitten oman nokka-akselin ja pakosarjan ja ne tekee muutaman satasen lisähintaa. 7-reikäiset yleensä ovat bolt-on eli normi nokat ja pakosarjat sopii. Kantsii pitää mielessä kun budjetoi pakettia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos haluat tuon sinun ruiskusi toimimaan,kysele AMWorksilta,Lappeenranta.He saivat 2 piste ruiskun toimimaan Minissä,tosin turbo.Vaati kuulemma aika erikoisen mallisen imusarjan.Paras penkitys kuulemma 200heppaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siamilainen kansi 2pisteruiskulla on aina enempi tai vähempi tuhoon tuomittu homma, oli se imusarja sitten kuinka erikoinen tahansa. Hyvin miedolla nokalla sen saa toimimaan, mutta ei mitään hyötyä verrattuna yksipisteruiskutukseen. Ongelma on seoksen ryöstö viereiseen pyttyyn, kun imuventtiilit vierekkäisissä pytyissä kuitenkin vähän overlappaa. Suutinta voidaan siis pitää ihan hetken aikaa auki imutahdin aikana ja osa pyttyyn menevästä ilmasta ei sisällä bensasumua. Seos puristustahdin alussa on hyvinkin epätasainen ja mikäli ei riittävää sekoittumista tapahdu ennen kipinää niin palotapahtuma on huono ja nakutuskin voi olla huomattavan herkällä.

 

Mikäli haluaa alkuperäisen 5reikäisen kanssa ruiskun niin ehdottomasti 1-pisteruisku. Tällä tavalla saadaa imusarjassa polttoaine sekoittumaan ilmaan huomattavasti paremmin. Monipisteruiskussa sitten 7/8reikäinen kansi.

 

Alumiini materiaalina kannessa periatteessa on huomattavasti valurautaa parempi. Johtaa lämpöä paremmin ja kanteen palotilaan muodostuu vähemmän kuumia pisteitä jotka aiheuttavat nakuttamista. Toki vesitilojen suunnittelulla voidaan homma sössiä, mutta yleensä silti huono alumiinikansi on palotilan lämmöiltään parempi kuin hyvähkö valurautakansi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämähän avasi asiaa aika hyvin. Eli varmaan nykypäiväinen alumiinikansi olisi paras katsella. Kyllähän tuossa nykyisessä tekemistä piisaisi, mutta jos vähän nykyaikaistaisi tekniikkaa.. Parissa paikassa tais olla että kannen mukana tulee prätkän tms. kaasarit valmiina, täytynee tiedustella hintoja ilman niitä. Tätä vaihtoehtoa tarvitsee alkaa tosissaan miettimään.

Kiitoksia vaan heti kaikille. 

Jollain tapaa itsekin tuon ruiskun oon saanut pelaamaan (täydellisyydestä kaukana).. Mutta kyllä se ajolleen on ollut parempi tuntuma kuin alkuperäinen oli. Tämä tietenkin omalla perstuntumalla ?

Lähtökohtaisesti tuolla 7-reikäsellä saisi ruiskusta paremmin irti, ja kyllähän sitten seuraksi olisi lisättävä ahdinta kun nälkä kasvaa syödessä.

Aluksi meinasin itse että jos vaparilla mennään niin pysyttelen tässä 5 -reikäsessä. Ja kun Turbo69 löi ahtimia myyntiin niin lähtikin siitä ajatus että jos siirtäisi ruiskut etupuolelle niin vapautuisi ahtimelle tilaa taakse -> siksi aloin tätä aihetta kaivelemaan. Mulla on kaks lambdaa ollut tuossa nyt käytössä, ja menee aika ahtaamiseksi jos tuonne ahdin vielä pitäisi sovittaa imusarjan sekaan. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä sinne ahdin mahtuu,syvennystä tulipeltiin.Ootko harkinnu vierasmoottorin OHC kantta?Vai haluatko pysytellä Minin perinteissä?Siinä LPR:Minissä ahdin on laitettu oikealle,kytkinkopan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajatus olisi pitää mieluummin sitten se 7-kanavainen kansi, niin ei tarvitse muutoksia niin paljon tehdä. Ja muutokset on sellaisia mitkä pystyn itse toteuttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 11.3.2018 at 22.37, ek kirjoitti:

Eikö kannattais tämän tyyppisellä budjetilla jo miettiä kokonaan vierastekniikkaa?

Sitä varten on sitten taas ihan toinen projekti ja tarina...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×