Jump to content
ajokki

Tervehdys ja R60 asiaa

Recommended Posts

Hei kaikille ūüôā Pyyd√§n mahtua ryhm√§√§n. Nyt l√§hinn√§ esitt√§isin kysymyksen, mutta ehk√§ jatkossa yli 30 v kest√§nyt autopuuhasteluni voisi olla jollekulle avuksikin. Olen sek√§ myynyt autoja ja laivapuolelle siirryttyani rakennellut ja entis√∂inyt niit√§ (mm. vanha turboBemu ja -81 Urquattro jne). My√∂s Audiclubin keskustelulusivusto on aikanaan (t√§m√§n vuosituhannen alla) perustamani. En ole ollut mukana toiminnassa yli kymmeneen vuoteen, kun laineet veiv√§t muualle. Toki vanha harrasteauto tallista viel√§¬†l√∂ytyy ja Minin kokoinen¬†k√§ytt√∂-Bemarinikin on aika harvinainen.

Asia: Ko. sairaanhoitajan (vaimoni) pit√§√§ p√§√§st√§ maaseudulla uskomattomiin paikkoihin asiakkaiden luo my√∂s talvella. Etuveto Skoda ei vain selvinnyt viime talvena hommasta. Siisp√§ hakuun kohtuutehoinen ja kompakti AWD/bensiini/automaatti, jonka hinnan tulee olla alle 20k‚ā¨ ja km alle 100t. BMW X1 olisi ollut ykk√∂nen, mutta niiden¬†harvat bensalaittet¬†eiv√§t mahtuneet karsinaan. Kalkkiviivoille p√§√§siv√§t Nissan Juke Dig-t AWD MCVT (2012-13) ja Mini Cooper S R60 All4 (2011).¬†Juke alkaa karsiutua pois Nissanin CVT-vaihteistosta lukemieni kauhutarinoiden osalta, vaikka merkinh√§n pit√§isi olla luotettava? Siisp√§ monin syin Mini olisi ykk√∂nen.

Minin osalta olen lukenut "mapeittain" nettiasiaa (Suomi 24:n ja muun vastaavan ulkomaisenkin roskan jätin pois, mutta hälinää silti riittää) alan forumeilta. Tieto on valtavan ristiriitaista jopa moottorialan (joskin vain isot dieselit) ammattilaisellekin. Näinollen pyytäisin Teiltäkin kommentteja jakopään ongelmiin liittyen tässä N18-moottorissa. Ostolistallamme oleviin Mineihin saa kaikissa paikoissa 12kk/20tkm takuun - mutta se on vain se vuosi... Toinen asia on ahdin. Bemarihan siirtyi tupla-ahtimista kuutoskoneissa ns. twin scrolleihin ja samalla neloskoneidenkin ahtimet tulivat "tuplapakopesäisiksi". Ilmeisesti Twinscrollit toimivat Minin ranskalaisnelosissa yhtä hyvin? Itselläni on kokemuksia siitä neloskoneessa (328iX-drive) ja nyt tässä vähän isompikoneisessa ykkösarjalaisessani. No problem - toisin kuin ne vanhat (335i jne) tuplaturbot. Kolmas kysymys olisi: onko Minin AWD BMW:n X-drive vai jotain Steyrin tekniikkaa?

Ystävällisimmin Terveisin ja arvokkaita mielipiteitänne toivoen

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi,

Itsellä ollut Coyntryman S ALL4 nyt puolivuotta, olen ollut tyytyväinen vielä tähän asti.

Moottorivalo herjasi, syy selvisi, liian pitkät öljynvaihdot ja vanosventtiilit likaiset.

Uudet tilalle ja ajo jatkuu, N18 moottori on BMW ja Peugeutin yhteystyön tulos.

Autolla ajettu nyt 120 tkm, mahtava talviauto, tämä minun mielipiteeni.

Sama 4wd tekniikka kuin BMW:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös vähän reippaan vuoden ollut R60 Countrymani. Ainut huonopuoli on, että vetokoukkupainot eivät ole kovin kaksisia: bensa Cooper S 4WD ja automaatti = 1000kg jarrullisella kärryllä. Sama auto mutta DS eli diesel S:läinen, 1200kg. No mutta, ei tuota asuntovaunuveturiksi varmaan moni hanki vaikka alusta ja kone antaisi siihen mahdollisuuden. Harmi sikäli.

Helkkarin hauska vehje ajella! Vaikka onkin korkea, on silti mikroautomaisuus tallella. Kurviin saa ajaa niin kovaa kuin uskaltaa eikä kallistele niinkuin voisi kuvitella, renkaat vain valittaa. Ja penkissä pysyy: alkuperäiset sport penkit on muuten helkkarin hyvät! Ja muistuttaa jos olet viihtynyt liiaksi ruokapöydän ääressä - itsekään en siis ole mikään atleetti: 161cm ja 65kg.

Ja talvipakkasilla tarkenee.

4WD on muuten sitten mielenkiintoinen: lähtötilanteessa vetosuhde on 50/50 eli eteen ja taakse menee yhtä paljon, tarkoittaa sitä että lähtö talven liukkailla onnistuu sitten äkäseen, pitää olla tarkkana ettei aja edessä menevän perään. Vasta 130kmh vauhdissa tippuu takaveto kokonaan pois päältä. Eli tämä on rakennettu vähän erilailla kuin normi sitimaasturit että etupään pitää kuopia ennenkun takapää tulee oikeasti vastaan, tässä Minissä ei siis ole tuota "ongelmaa". Ja kyllä, 4veto tekniikka on sama kuin bemareissa sillä erotuksella että bemarit on säädetty takavetopainotteiseksi.

Tuulilasivakuutus on sitten ihan ehdoton: tuulilasi on niin pysty että pienikin halkeama etenee nopeasti. Ja ainakin Pohjantähdessä on halvat vakuutukset, täyskaskolla paljon halvempi kuin meidän toinen käyttöauto Volvo V50 D5 samassa firmassa 81% boonuksilla.

Jos pirssissä alkuperäiset runflat kummit, vaihda ne hetimiten pois ja tavalliset renkaat tilalle, ajomukavuus paranee huomattavasti.

Meillä ei ole ollut koneen puolella mitään ongelmia. Itse vaihdan pirssiin öljyt 10tkm tai kerran vuodessa kumpi ikinään täyttyykään ennemmin, ja seuraan öljytikkua. Ja ainakin meillä automaatti toimii tosi hienosti, rinkimittarista huomaa että vaihde vaihtuu. Etupyörien laakerit on meillä menneet kertaalleen kummaltakin puolelta. Suht helpot vaihtaa kun tulee koko napa eli prässiä ei tarvitse vaikka töitä joutuu jonkun verran tekemään.

Ja sitten kun Minin hankkii niin pitää aina nostaa kättä kun toinen Ministi tulee vastaan :D

Tilaa on ja sitä saa helposti lisää ainakin viisipaikkaisessa versiossa: takapenkit säätyvät pituussuunnassa kahdessa osassa ja takapenkkien selkänojat säätyvät kolmessa eri osassa myös ihan vaakatasoon asti. Sitä en sitten tiedä miten ne säätyy 4 paikkaisessa versiossa: siinä on keski"konsoli" myös takapenkkiläisille.

Bensaa menee kaupunkipyörityksessä suht helposti sen 10 litraa satasella mutta matkassa talvinopeuksilla pääsee sinne 6,5 ja 7 väliin aika helposti, ajettuna 98:lla. Kulutuksen suuruuteen vaikuttaa heti ihan suoraan kuskin kaasujalan paino.....

Mutta ei muuta kun ostoksille, täältä sataa ainakin suosituksia R60:elle Minille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaas tätä vanhaa aihetta hiukan:
Tulipa todettua Countrymanissa yksi erinomainen talviajan varuste: lämmityslaite puhaltaa lämmitä ilmaa tuulilasin ihan alaosaan juuri siihen missä tuulilasin pyyhkijät ovat lepoasennossaan noin viiden sentin välein. Tämän huomasi varsinkin silloin kun manuaalisesti ohjasi ilmansuunnan joko kokonaan tai täysin tuulilasille.

Hieno homma, pysyy pyyhkijät sulina myös pakkasilla. Eräässä edellisistä autoista, Jaguar X-Typessä oli ihan samalla lailla.

No nyt jotkut irvailevat "Se on niin pieni ilmamäärä ettei se mitään auta" yms. Edellämainitussa X-Typessä ei koskaan pyyhkijät jäätyneet totaalisesti, ja käytin siinä aina perus-rungollisia pyyhkijöitä. Täytyy myös sanoa, että suomalaisten mielestä "pohjolan oloihin" -tehdyssä automerkissä, Volvossa, tarkemmin sanottuna V50:ssä ei kyseistä ominaisuutta edes ole. Ja kyllä siinä jäätyy pyyhkijät vähän väliä talvikeleillä - ja siihen ei muita kuin rungottomia pyyhkijänsulkia saakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×