Jump to content
TimoJussi

Mini Countryman Hybrid

Recommended Posts

Moi

Piti kirjautua tänne kun tuli tilattua uusi Countryman Hybrid. Liekö täällä muita samanlaisen laitteen omistajia ? Kuukausi pitää vielä odottaa. Koeajossa tykkäsin kun hullu puurosta. Olen aina tykännyt erilaisista vekottimista. Harraste autoja on ollut Kupla -57 Range Rover -74 Austin Wesminister -62. Fiskarssissakin on tullut käytyä alkuaikoina Britti kohtaamisessa. Arvostan vanhoja menopelejä Minejä yms. Ja onha tullut ajettua n.30V Italialaisella moottoripyörällä. Ehkä sitä tulee kysyttyä jotain joskus tällä palstalla tai kommentoitua hybriidistä. Kunhan sen saa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi!

Täällä ilmoittautuu yksi vastaavan vekottimen omistaja. Tätä ennen minulla oli 2015 -mallinen 5-ovinen F55 samaisella 1.5l bensamoottorilla. Viime syksynä kävin joutessani potkimassa Espoon Laakkosella autojen renkaita ja tuttu myyjä ehdotti koeajoa tuolla plugarilla. Siitä se sitten lähti ja nyt on kolme kuukautta auto ollut alla. Mitään moitittavaa/valitettavaa en ole autosta keksinyt.

Auto on hommattu lähinnä työmatka-ajoon (yhdensuuntainen työmatka 29km) ja pieneen kaupunkipyöritykseen. Latausmahdollisuus on kotona ja töissä ja kilometrejä kertynyt nyt karvan päälle 4500km. Työmatkat hoituu ainakin näin lämpimillä keleillä pelkästään sähköllä ja keskimääräinen sähkörange on ollut 35-37km. Parhaimmillaan ollaan päästy 45km pelkällä sähköllä. Bensaa on kulunut alle 30 litraa auton saamisen jälkeen ja viimeksi tosiaan tankkasin huhtikuussa tankin täyteen kun olin sen kaupasta vajaalla tankilla hakenut.  

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Igor, tuohan siinä on riskinä 😀. Pitää seuraavan kerran tankata vain puolikas tankillinen, ettei litku ihan tyystin tankkiin happane. Nytkin bensaa on oikeastaan kulunut vain sen takia, kun on väkisin pakotetusti halunnut moottoria käynnistellä ja/tai kokeilla miten kiesi liikahtaa liikaa kuitenkaan moottoria rasittamatta. Lähinnä mietin tuota moottorin sisäänajo-ohjetta, jossa puhutaan ensimmäisen 2000 kilometrin rauhallisesta ajosta. Mulla polttomoottori kävi tuon kilometrimäärän aikana ehkä noin 150km matkan, joten hirveemmin ei kyllä sisäänajautunut tuolla matkalla. 

Positiivista tosin on se, että huoltovälilaskuri ottaa ilmeisesti polttomoottorin käyttökilometrit huomioon, koska näyttää edelleen huoltoa huhtikuulle 2020 tai 30000km päähän. Osaisikos joku sanoa, että mites noita öljyjä oikeasti kannattaisi vaihdella jos polttomoottorin käyttö on hyvinkin minimaalista näissä plugareissa. Eli onko 2 vuotta vanha vähän ajettu öljy vielä käypää tavaraa ja vasta aiheellista vaihtaa silloin vai kannattaako vaihtaa vuoden välein vaikka esim vain 2tkm verran moottori pyörinyt? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, F60-SE-All4 said:

Igor, tuohan siinä on riskinä 😀. Pitää seuraavan kerran tankata vain puolikas tankillinen, ettei litku ihan tyystin tankkiin happane. Nytkin bensaa on oikeastaan kulunut vain sen takia, kun on väkisin pakotetusti halunnut moottoria käynnistellä ja/tai kokeilla miten kiesi liikahtaa liikaa kuitenkaan moottoria rasittamatta. Lähinnä mietin tuota moottorin sisäänajo-ohjetta, jossa puhutaan ensimmäisen 2000 kilometrin rauhallisesta ajosta. Mulla polttomoottori kävi tuon kilometrimäärän aikana ehkä noin 150km matkan, joten hirveemmin ei kyllä sisäänajautunut tuolla matkalla. 

Positiivista tosin on se, että huoltovälilaskuri ottaa ilmeisesti polttomoottorin käyttökilometrit huomioon, koska näyttää edelleen huoltoa huhtikuulle 2020 tai 30000km päähän. Osaisikos joku sanoa, että mites noita öljyjä oikeasti kannattaisi vaihdella jos polttomoottorin käyttö on hyvinkin minimaalista näissä plugareissa. Eli onko 2 vuotta vanha vähän ajettu öljy vielä käypää tavaraa ja vasta aiheellista vaihtaa silloin vai kannattaako vaihtaa vuoden välein vaikka esim vain 2tkm verran moottori pyörinyt? 

 

Itse vaihtaisin vuoden välein. Öljytilaan pääsee kuitenkin kosteutta (ja polttoainetta, joskin vain koneen käydessä...), ja jos konetta käytetään harvoin, niin se kosteus (ja polttoaine) ei poistu sieltä haihtumalla, kuten normaalisti tapahtuu. Näin ainakin itse tekisin. Toki takuunalaiseen autoon se vaihto pitänee tehdä jossain mistä saa leiman huoltokirjaan, ja se tuskin on kovin halpaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Työmatka ajoa olisi päivittäin n.80 km. Ajattelin ladata myös töissä, ainakin siihen asti kun kateelliset kieltää senkin. Kyllä pitkiämatkoja ajellaan. Elokuun lopussa Inariin ja jouluna Saksaan joulumarkkinoille. Vielä ei ole kuulunut mitään. Auto on valmistunut juhannuksena sen tiedän. No elokuun alkupuolella pitäisi olla noudettavissa. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pistäkää noista sit matka-ajo kokemuksia,oon kuullu muun merkkisistä citymaastureista sen verran,että sitten kun sähkö loppuu,rupeaa bensa kelpaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Turbo 69, pidempää matkaa en ole vielä ajanut, mutta yhden pelkällä bensalla ajetun (ajoakku oli lähtiessä tyhjä, muistaakseni 3%) noin 70km mittaisen rundin tein pari vko sitten. Havainnot olivat sellaiset, että entinen F55 samanlaisella bensakoneella kulutti keskimäärin tuolla samaisella reitillä noin 5,5l/100km. Tämä uusi hybrid vei kyseisellä lenkillä (mukana oli myös kaupunkia, eli energiaa tuli takaisin akkuun koko ajan jarrutusten vuoksi) 5,6l/100km.  Eli painoero ja korin ilmanvastus ja renkaan leveys huomioiden kulutuksen kasvu entiseen oli aika merkityksetön - etenkin kun matkan loputtua akussa oli virtaa vähän yli 10%. Luonnollisesti pitää olla tarkkana sen kanssa, mitä ajomoodia käyttää, koska mikäli päällä on sport ja ajoakku on tyhjä, lataa auto melko tehokkaasti akkua ajon aikana, mikä näkyy suoraan bensankulutuksessa. Green moodissa latausteho on hyvinkin maltillista, eikä bensankulutus täten kasva merkittävää määrää. Save -moodissa saapikin sitten bensamittarin viisarin hyvinkin tehokkaasti mielenkiintoisen korkeille lukemille kun akku täyttyy bensan voimalla. 

Pelkkää maantietä en ole vielä pahemmin kokeillut pelkällä bensalla, mutta oletettavaa on, että tyhjä akku, painava auto, isompi ilmanvastus, leveämmät renkaat jne, niin kulutus luonnollisesti isompaa kuin vastaava ilman hybrid -tekniikkaa. Itse ostin auton työmatka- ja taajamapyöritykseen tietäen, että suurin osa ajosta onnistuu sähköllä ja näin onkin tapahtunut.  Pelkkään pitkään matka-ajoon en lähtisi tällaista hankkimaan, koska siinä painava ylimääräinen sähkötekniikka raahautuu vain suurimman osan kilometreistä mukana hyödyttömänä. 

Igor, kiitos öljynvaihtosuosituksesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo,sehän se pointti olikin,työkavereilla oli kerran vuokralla joku Toyotan sähkömalli työkeikalla,ajoivat n.200km pelkällä bensalla,kyllä kuulemma kulutti.Muistaakseni yli kympin satkulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×