Jump to content
4minis

ohjaustehostin

Recommended Posts

Kertokaapa viisaammat voiko vika olla jossain muualla kuin ohjaustehostimen pumpussa. Pumppu on TRW ja ollut vuoden paikoillaan ja ajettu

ehkä 1-2 tkm. Viikko sitten talliin ajaessa kaikki ok. Ei tyhjentänyt akkua ei ole nestevuotoa. Tuntuu,että ajaessa vähän tehostaisi mutta paikallaan 

mitään surinaa ei kuulu ja on raskas. Liittimet tarkistin pumpulta ja vähän koputtelinkin. Akkukin oli irti tunnin verran. Auto on Cooper Cabrio 2005.

t.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla sama vika aikoinaan , vika löytyi kuluneesta rättinivelestä, joka alkaa hammastangosta rattia kohti mentäessä. Nätti homma vaihtaa.

Autolla oli ajettu silloin jopa 59 tkm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei ja kiitos vinkistä. Ei varmaan ole kuitenkaan kyse samasta kun pyörät ilmassa ratti kääntyy kevyesti puolelta toiselle.

Ketjuissa joku puhuu sulakken tarkastamisesta. Missä se on? Alkuperäisen pumpun pöly aiheutti oikosulun ja 

poltti jopa muovia hiilien välistä eikä mikään sulake palanut. Monella on ollut hetkellisiä toimintahäiriöitä johtuen

hiilipölystä mutta ei tuolla voi olla sekään syynä kun ei ole juuri ajettukaan.

Mistä pumppu saa herätteen,että tietää toimia.Jostain rattiakselitahan sen pitää lähteä, mistä?

Vihjeitä ja tietoa Kiitos!  jp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olen mitannut. Kyllä lataa14,4v. Yritin mitata pumpulle tulevasta liittimestä jossa on kolme johtoa tuleeko sinne mitään.

En saanut kuin yhdestä välistä 0,1v koneen käydessä ja rattia käännettäessä .En tosin tiennyt mitä johdot olivat, vihreävalkeaa epäilin maaksi.

Minnehän se johtonippu  mahtaa mennä kun ei näe. Mistähän löytyis kuva kun nyt en löydä vaikka ennen olen katsellut,muisti varmaan pätkii.

Lisäapuja kaivataan, pumpun osaan nyt ottaa helposti pois mutta en vielä viitsisi. t.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, 4minis said:

Nyt olen mitannut. Kyllä lataa14,4v. Yritin mitata pumpulle tulevasta liittimestä jossa on kolme johtoa tuleeko sinne mitään.

En saanut kuin yhdestä välistä 0,1v koneen käydessä ja rattia käännettäessä .En tosin tiennyt mitä johdot olivat, vihreävalkeaa epäilin maaksi.

Minnehän se johtonippu  mahtaa mennä kun ei näe. Mistähän löytyis kuva kun nyt en löydä vaikka ennen olen katsellut,muisti varmaan pätkii.

Lisäapuja kaivataan, pumpun osaan nyt ottaa helposti pois mutta en vielä viitsisi. t.jp

 

Tuossa vähän selitystä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-cooper-cab/wiring-functional-info/chassis-suspension/steering-ehps/WzPpOiZ

ja kytkis: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-cooper-cab/wiring-functional-info/chassis-suspension/steering-ehps/u35J2Wb

Siis kaksijohtoiseen liittimeen tulee moottorin käyttöjännite. Ruskea on maa, kuten yleensä, ja punainen on +12V sulakeboksilta.

Kolmejohtoisen pinniin 1 kai pitäisi tulla +12V virtojen ollessa päällä,  pinniin 2 lataussignaali laturilta, ja pinniin 3 ohjaus. Jos mä nyt tuon oikein ymmärsin. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta,pitääpä mittailla uudelleen ennenkuin otan pumpun pois. jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin uusintamittaus on tehty. Jokunen sulakekin sinnesuuntaan viittava löytyi mutta ehjiä olivat.

Yhteen pinniin tuli akkujännite 12+v virtojen ollessa poiskäännetty. Virrat päällä myös toiseen ja koneen käydessä 

myös kolmanteen ja kaikkiin silloin yli 14v. 

Sain myös ohjeet miten takuu (2v) pitäisi hoitaa. Lomake pääasiassa edellyttää ammattitaitoisella korjaamolla

asennusta/purkua ja mahd. vian toteamista.  Myös itse tehtynä voi mennä läpi jos osittaa koulutusta tai 

työkokemusta riittävästi. Riittäisköhän tuo tekun auto/kulj. inssin paperi kopiona. Täytyypä ottaa pumppu

pois kun viitsin ja katsoa mikä sitä vaivaa. Jos se on täynnä pölyä niin ei se ainakaan uusi ole ollut niinkuin piti.

Riippuu viasta jätänkö sen ja tilaan uuden (max.450,-panttia n.83,- palauttamatta halvin zf:n valmistama) vai rupeanko leikkimään takuun kanssa. Kerronpa sitten joskus.

Toistaiseksi taidan  kasvattaa vain käsivoimia ja ajella kauniilla ilmalla pääosin maantiellä.

Kiitos vielä vinkeistä. Juha P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se pumppu oli viallinen. Kesti se TRW:n pumppu melkein 2000km. Meni takuuseen mutta siitä prosessista ja kestosta

kerron kun pumppu viimein on kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...