Jump to content
Larry

Pari vinkkiä tarvittaisiin, jarrut & vaihteet, yms.

Recommended Posts

Nyt viimein vanhan Minin omistajana, tallissa Morris -69, 1000 kone

Pari havaintoa joihin kaipaisin vähän vinkkejä näin noviisina että mistä aloitan tutkimaan tarkemmin:

1. Jarrut
Viime vuonna kuulemma uusittu joka kulmalla, mutta aika tehottomat ovat ja jarruttaessa puoltaa oikealla. Vuotoja tai muuta näkyvää ongelmaa en löytänyt.
Ilmaus vai uutta jarrusylinteriä yms. uutta osaa?

2. Vaihteet
Vaihdekeppi hirvee kohlo. Saa veivata ainakansa että löydän vaihteen, ei kuitenkaan rusahtele ja menee hyvin silmään, mutta arpomista on, ei oikein ole tuntumaa (ominaisuus?)
Öljyn vaihto?

3. Veto poissa
1-3 vaihteilla kun ajelee niin mielestäni kiihtyy kuten kuuluukin, mutta 4sta silmään ja jonkin  verran hyytyy. Isompi mäki niin pitää 3nen heittää silmään että jaksaa, mutta 3lla sitten jaksaa ihan ok
Kaasarin putsaus?

Näkemättä kenenkään vaikea antaa diagnoosia, mutta vinkit kelpaa mistä aloittaa, ja iso kiitos jo tässä vaiheessa vastailijoille, hyvin on tullut asiallista tietoa kun aiemminkin kysellyt asioita

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

1. tarkista että jarrujen säätö oikein ja ilmaa.

2. minkälainen vaihdelaatikko: pitkäkeppinen, alumiinitunnelimalli vai tankomalli ?
    samat öljyt koneen kanssa joten öljyn vaihto tuskin auttanee mutta ei siitä haittaakaan ole jos ei tietoa koska viimeksi vaihdettu.

3. oisko kaasarin säätö vähän laihalla, kokeile vetää nelosella ajaessa ryyppyä päälle, jos se auttaa säädä seoksia rikkaammalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Mini1380 kirjoitti:

1. tarkista että jarrujen säätö oikein ja ilmaa.

2. minkälainen vaihdelaatikko: pitkäkeppinen, alumiinitunnelimalli vai tankomalli ?
    samat öljyt koneen kanssa joten öljyn vaihto tuskin auttanee mutta ei siitä haittaakaan ole jos ei tietoa koska viimeksi vaihdettu.

3. oisko kaasarin säätö vähän laihalla, kokeile vetää nelosella ajaessa ryyppyä päälle, jos se auttaa säädä seoksia rikkaammalle.

1. tsekataas

2. Hmm... Lyhyt keppi tunnelin päällä, suojakumi tuommoinen: https://www.minitron.fi/tuote/vaihdekepin-suojakumi-tunnelimalli/ 
Kunnolla kun kepittää kaasua pohjaan niin tuntuu niijaavan keppi alaspäin,
onko ominaisuus vai moottorin kiinnikkeet jo tiensä päässä?

3. kokeillaas tuota vinkkiä

kiitos vinkeistä ja todettakoon että kyseinen auto seisonut reilut 20v. ennen viime syksyä ja läheskään kaikkea ei ole siitä läpikäyty edellisen omistajan toimesta, sillä kyselen ihan perusjuttuja että sai edes jonkinlaisen ajomukavuuden Miniin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

2. kannattaa tarkistaa tunnelin takapään kumipusla jos noin tekee, tossa tunnelimallissa on eniten niveliä niin saattaa olla jotkut nivelistä tiensä päässä.
Tästä varmaan on monta mielipidettä mutta toi tunnelimalli on omasta mielestä just vähän sellainen arpomismalli parhaimmillaankin 😉  ja aika/käyttö tehnyt vielä tehtävänsä et ei ainakaan vanhemmiten parane.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
21 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

2. kannattaa tarkistaa tunnelin takapään kumipusla jos noin tekee, tossa tunnelimallissa on eniten niveliä niin saattaa olla jotkut nivelistä tiensä päässä.
Tästä varmaan on monta mielipidettä mutta toi tunnelimalli on omasta mielestä just vähän sellainen arpomismalli parhaimmillaankin 😉  ja aika/käyttö tehnyt vielä tehtävänsä et ei ainakaan vanhemmiten parane.

Ei siis vika vaan ominaisuus 😄 pitääpä tutkia kumipusla

1. Vielä noista jarrujen ilmaamisesta:

Takaa löytyy helposti nipat, mutta missäs ne on edessä? Neliöruuvi säätö löytyy kyllä mutta selkeetä nippaa ei ole? Siinä missä pitäisi nippa periaatteessa olla, kiertää putki vain akselin toiselle puolelle.. Netistä kaivelin mutta onko ne sitten samassa takapään kanssa? Kyseessä siis rumpujarrut ja 1-piirinen, metallinen tötterö/jarrusylinteri

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, Larry kirjoitti:

Ei siis vika vaan ominaisuus 😄 pitääpä tutkia kumipusla

1. Vielä noista jarrujen ilmaamisesta:

Takaa löytyy helposti nipat, mutta missäs ne on edessä? Neliöruuvi säätö löytyy kyllä mutta selkeetä nippaa ei ole? Siinä missä pitäisi nippa periaatteessa olla, kiertää putki vain akselin toiselle puolelle.. Netistä kaivelin mutta onko ne sitten samassa takapään kanssa? Kyseessä siis rumpujarrut ja 1-piirinen, metallinen tötterö/jarrusylinteri

 

Kyllä ne ilmausruuvit sieltä löytyy molemminpuolin, ovat vähän isompikokoiset kun takana.

Itse en oikein usko ilmauksen auttavan, polkimestakin sen tuntisi.

Kannattaa varmaan avata rummut ja tutkia jokin sylinteri saattaa olla jumissa.

Jarrujen säätökin voisi auttaa, säätöruuvia käännetään pyörän pyörimissuuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmaruuvit  (osa no 9)on etupäässä taaemassa sylinterissä.

Onko osaluettelon jouset no 15 paikoillaan?

Minkäkokoiset takajarrusylinterit on asennettu?

Laita tänne kuvaa niin etu kuin takajarruista niin voit saada vinkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käsikopelolla en edestä ilmaruuveja löytänyt kummaltakaan puolelta, pitää ajella joku ilta tallille ja nostaa ilmaan, pihassa hiekkapohjalla tunkkaaminen vähän niin ja näin. 

Jarrut edellisen omistajan jäljiltä, niin en tiedä vielä sen tarkemmin mitä syöneet, kun en ole avannut, eiköhön tuo avaaminen onnistune

Kovalla lattialla siis tunkille ja purku päälle, laittelen sitten kuvia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pientä lenkkiä heitetty ja alkaa vaihteetkin löytymään, varsinkin jos pitää vaihdekepistä vähän alempaa kiinni, niin vaihtaminen sujuu huomattavasti paremmin, pitää varmaan vähän lyhentää vaihdekeppiä 😄

Mutta semmoisen huomasin jarruista että vasen etu kahiseen jonkin verran jarrutuksen jälkeen ja kun kurvasin tuohon pihaan tankkauslenkin jälkeen niin etuvanteet on tulikuumat, vanne polttaa kättä, varsinkin tuo vasemman puolen.... Saattaapi johtua myös tuo hyytyminen jarruista. Ryypyn vetäminen ei vaikuta kulkuun. Eli jarrut aikalailla pielessä 😳  Ei uskalla tallille ajaa vaan pitää koittaa tuossa pihassa tunkata ja tutkia

Jos jarrut noin persiillään ja kuumana, niin ovatko jo helposti entiset? Meinaan kun pitäisi tilata muitakin osia niin siinähän ne tulisi uudet jarrutkin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt olisi etujarrut avattu ja liitteenä pari kuvaa, vasen etujarru. Oikea-etu näytti päälle päin samanlaiselta. Vasen puoli antaa hankaavaa ääntä kun pyöritää renkasta vapaalla ilmassa, mistä johtunee. Jarrurumpua joskaus syystä rälläkällä viistetty, lie jarrukilpi ottanut samalla osumaa. Säädin tiukkuutta nyt niin että juuri ja juuri jaksan kahdella kädellä pyörittää, ilmausta en vielä tehnyt.

Onkos noissa kuvissa mitään poikkeavaa? Jarrupalat oikein päin? 

 

L

vasen-etujarru1.JPG

vasen-etujarru2.JPG

vasen-etujarru3.JPG

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvältähän nuo näyttää,itse en kyllä ihan noin tiukalle säätäs,muista sit tiukata säätöä  pyörän pyörimis suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jääköhän joku männistä jumiin, säätö yleensä silleen et on ihan inan nihee eli pyörii vaivattomasti muttei jää pyörimään, vaikee selittää mut kyl sen oppii,

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli käänsin neliöruuveja pyörimissuuntaan about saman verran molempia sitten että pitää kääntään jarrurumpua kunnolla kahdella kädellä. Pitää siis löysätä jonkin verran 

Ilmausruuvia käänsin myös auki (löytyihän sekin) ja nestettä tuli ainakin pihalle

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×