Jump to content

Ohjauksen asento-anturi (ratkaistu)


Recommended Posts

Terve, onkohan kellään tullut vastaan että täytyisi kalibroida ohjauksen asento-anturi. Minissä palaa dsc valo ja paikallinen korjaamo sai järjestelmästä koodin joka kertoi että asento-anturi pitää kalibroida, mutta ei onnannut perinteisellä nollauksella ja bmw ohjeella kääntää ratti puolelta toiselle ja sitten keskelle. Auto on 2003 s ja vikavalo syttyi etupään puslien ja pallonivelten vaihdon jälkeen, josta seurauksena että kulmat pieleen ja ratti vinoon, kulmat on nyt säädetty mutta kalibrointi ei onnistu. Tietääköhän joku tästä jotain vai pitääkö käyttää marmoritiskillä, netistä en oikein ole ohjeita löytänyt.

Link to post
Share on other sites

Ei sen anturin kalibrointi kyllä taida aivan tuolla ohjeella onnistua, vaan vaatii diagnostiikkajärjestemän käyttöä. Marmoritiskin huolto auttaa, mutta kannattaisi kyllä ensin kysäistä apua paikalliselta BMW-harrastajalta. 

Link to post
Share on other sites

Mutta tuli mieleen, että mikähän sen kalibroinnin tarpeen on mahtanut synnyttää? Onko auton vaihdettu alustan osia, ajettu kanttariin tms.? 

Itse tarkistuttaisin pyöränkulmat ensimmäiseksi. 

Link to post
Share on other sites

Ei ajettu ,vaihdoin vain puslat ja pallonivelet. Toinen puslista oli vaihdettu ennenkin, molemmat oli aika huonot. Vaihdon jälkeen ratti meni hieman vinoon, mutta rengas kulmat korjattiin ja ratti on nyt suodassa vikakoodit nollattu, ilmoitti että asento-anturi pitää kalibroida. Tämä paikallinen korjaamo ei saanut muuta tehtyä, ehkä soitan bmw huoltoon Porin suuntaan, lähin MINI huolto on Tampereella tai Raisiossa.

Link to post
Share on other sites

Voipi olla, että virallinen BMW-huolto EI suostu testerillä kalibroimaan sitä sun Miniä. Ne ilmoittaa,ettei niillä ole Mini-lisenssiä testeriin,ei pysty....Niille ei raha kelpaa, ainakaan täällä kymenlaaksossa Delta-bavaria ei suostunut vaihtamaan -12 malliseen N18 koneiseen MCS :ään lämpötila-anturia. Oli vielä niiden myymä vaihto-auto, kilsoja alle 20 tkm.lopputulemana oli auto hinurilla Hesaan ja mimmille sijais-auto alle! Ei auttanut, vaikka initin,että teidän 1-sarjan bemarista löytyy sama kone ja varaosa numero...Suosittelen etsimään jostain lähiseudulta jonkun Bmw/Mini harrastajan,jolta löytyy testeri siihen kalibrointiin.Itsellä oli joskus pusla remppaa R56 MCS ,jäi valo palamaan ja viaksi paljastui,että sähköpumpun liitin ei ollut aivan pohjassa, kannattaa tsekata...

Link to post
Share on other sites

Jos Minillä on eri lisenssi virallisessa systeemissä kuin BMW:llä niin eivät varmasti suostu tekemään mitään.

Tuo kalibrointi kyllä tosiaan onnistuisi harrastajalta, jolla on ISTA/D.

Link to post
Share on other sites

Kiitos. Soitin bmw huoltoon ja sama oli vastaus: ei oo enään lisenssiä ja vaikka ollut minin valtuuttama huoltoliike ja ohjelmisto niin ei onnistu enään. Olisko jollain satakunnassa tällasta härpäkettä et onnistuis se kaliprointi, tai näkis mistä tämä kiikastaa?

Link to post
Share on other sites

Suuri KIITOS vastanneille, sain ratkaistua ongelman ottamalla -navan noin 10 min irti. Muistan että olisin lukenut jostain ulkomaiselta sivustolta jostain vastaavasta ja kehoittivat ottamaan -navan irti joksikin aikaa, ehkä oli BMW aiheena tai en muista, mutta valot sammui se on 👦asia.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...