Jump to content
holkki

MCS R56 käynnistys ongelma

Recommended Posts

Joo,laitetaan tänne,kun alkaa oma osaaminen loppua...eli kaverin -08 MCS starttaa oudosti, vaatii 4-5 starttaus kertaa ja lähtee lopuksi kaasulla avustaen käymään. eka startti on pelkkä hörähdys, ja paranee jokaisella yrityksellä kunnes lähtee käymään ,tosiaan 4 tai 5 startti. Tekee ongelman vain seistyään riittävän pitkään, kun kerran on lähtenyt tulille, lähtee seuraavalla yrityksellä kuin palmun alta! Moottori lämpötila ei vaikuta ko. ongelmaan luin OBD kautta ,kun startailin eli ehjä lämpötila-anturi. Koetin omalla ISTA-D etsiä valikon,josta pystyisin käyttämään tankin siirtopumppua ennen ekaa starttia, varmistaisin että linjassa on bensan painetta( "Karvalakki", helppiä !), en löytänyt.... Huomasin autokatoksessa ,että käyntiin lähdön jälkeen tuoksui rikas seos...Auto huollettu, tuore jakopää yms perusasiat kunnossa. Onko vialliset HPFP tehteet tälläistä vaivaa? Ideoita/ ehdotuksia otetaan vastaan, Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, holkki said:

Joo,laitetaan tänne,kun alkaa oma osaaminen loppua...eli kaverin -08 MCS starttaa oudosti, vaatii 4-5 starttaus kertaa ja lähtee lopuksi kaasulla avustaen käymään. eka startti on pelkkä hörähdys, ja paranee jokaisella yrityksellä kunnes lähtee käymään ,tosiaan 4 tai 5 startti. Tekee ongelman vain seistyään riittävän pitkään, kun kerran on lähtenyt tulille, lähtee seuraavalla yrityksellä kuin palmun alta! Moottori lämpötila ei vaikuta ko. ongelmaan luin OBD kautta ,kun startailin eli ehjä lämpötila-anturi. Koetin omalla ISTA-D etsiä valikon,josta pystyisin käyttämään tankin siirtopumppua ennen ekaa starttia, varmistaisin että linjassa on bensan painetta( "Karvalakki", helppiä !), en löytänyt.... Huomasin autokatoksessa ,että käyntiin lähdön jälkeen tuoksui rikas seos...Auto huollettu, tuore jakopää yms perusasiat kunnossa. Onko vialliset HPFP tehteet tälläistä vaivaa? Ideoita/ ehdotuksia otetaan vastaan, Kiitos!

Nyt täytyy vetää muistinvaraisesti kun en ole auton enkä ISTA:n vieressä, mutta kaipaamaasi testit taitaa löytyä jotenkin näin : mene ensin vehicle Management, sitten troubleshooting, sitten function structures tai jotain sinne päin. Sitten valitset listasta drive ja sitten muistaakseni jotain sen tyylistä kuin engine & transmission control tai management tms. Veikkaisin että siellä löytyy testit ja komponenttien aktivoinnit polttoaineen syöttöönkin. Jos ei löydy, niin sitten koettaisiin askeleen tai pari ylempää jos sieltä löytyisi joku mielekkäämpi valikko.

ilmeisesti mitään koodeja ei jäänyt muistiin? Jos jäi, niin sitten antaisin ISTAn laskea sen diagnosointisuunnitelman kyseiselle kodille ja noudattaisin sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep,ei jää mitään koodeja purettavaksi...pitää käydä tänään tsekkaa ISTAlla tuo neuvomasi polku, kiitos! Pikkuisen aloin epäilee , jotta olisi HPFP mutta kun käyntiin lähtee,välittömästi bensan todellinen paine hyvin lähellä ecun määrittelemää painetta, tarkastelin Delphillä vierekkäisissä reaalidata ikkunoissa eikä mitään muutakaan tyypillistä HPFP vikaa, nykimistä ajossa, misfire koodeja yms. Mystistä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin, kiitos "karvalakin" pikakurssin, ISTA-D aukesi mulle huomattavasti paremmin! Sieltä löytyi" low pressure fuelpump" tai jotain sen suuntaista, mutta pystyi käyttämään siirtopumppua 15 sekunnin syklin ennen starttia! Mutta,mutta ei hyötyä, startti aivan samanlainen kuin aikaisemmin! No, sai sen asian varmistettua, ei tarvi pumppua tankista irroitella... Vaikuttaa tosi pätevältä toi ISTA-D tälläiseen vian hakuun...Siellä oli maininta HFPF lämpötilaan perustuvasta määrän säädöstä, pystyi jollain Mini erikoistyökalulla tarkastamaan, ainakin Continentalin pumpusta...No , vian haku jatkuu, hyviä ideoita otetaan vastaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vähän vastaavaa omassa R55 MCS:ssä eli ajoittain kylmäkäynnistyksessä surkea käynti ja toisinaan ok.
En ole vielä OBD:mokkulalla pääässyt kunnolla kiinni kuin aina käymmistäessä on ne alkupaineet olleet OK, itsellä vahva veikkaus HPFP:ään ja siellä enempi siihen paineensäätöpuolen magneettiventtiiliin, maailamslta kun olen lukenut niin HPFP:n tiivistet akava kulumaan/kovettumaan ja venttiili takertelee,  tämä kuulostaa varsin järkeenkäyvältä kun sähköpumppu harvoin tekisi niin pitkään vastaavaa vikaa, magneettiventtiili ja sen tiivisteet sitten taas saattavat oireilla pitkäänkin.

Tankkipumpunhan pitäisi herätä aina kun kaukosäätimestä avataan ovet (kunhan linjan paine on tippunut tietyn pisten alle), itse en ole vielä kertaakaan onnistunut saamaa tilannetta päälle missä aloituspaine olis sallitun (tankkipumppu viallinen), toisaalta mokkulan ollessa apikoillaan ei ajossa korkeapainekkaan ole jäänyt alle tavoitearvojen.

Silti olen tullut kohtuu varmaan johtopäätökseen että korkeapainepumpun HPFP säätösolenoidi jumittaa tai sen tiivisteet jäävät välillä vuoto kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

No niin, kiitos "karvalakin" pikakurssin, ISTA-D aukesi mulle huomattavasti paremmin! Sieltä löytyi" low pressure fuelpump" tai jotain sen suuntaista, mutta pystyi käyttämään siirtopumppua 15 sekunnin syklin ennen starttia! Mutta,mutta ei hyötyä, startti aivan samanlainen kuin aikaisemmin! No, sai sen asian varmistettua, ei tarvi pumppua tankista irroitella... Vaikuttaa tosi pätevältä toi ISTA-D tälläiseen vian hakuun...Siellä oli maininta HFPF lämpötilaan perustuvasta määrän säädöstä, pystyi jollain Mini erikoistyökalulla tarkastamaan, ainakin Continentalin pumpusta...No , vian haku jatkuu, hyviä ideoita otetaan vastaan...

Eikö tuo juuri viittaisi enempi sinne HPFP:n puolelle?
Mitä paineet ovat kun auto lähtee huonosti käymään? Muistaakseni alkupaine tyhjäkäynnillä pitisi olla 40bar vai oliko se 50 bar jos nämä eivät täyty mutta auto johndonmukaisetsi antaa sen 5-6bar  ennen käynnistystä niin itse heittäisin arvion ennemmin HPFPn puolelle että se takertelee välillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, luettu on niistä HPFP kovettuvista o-renkaista. Tekisi mieli ottaa tankilta tuleva bensalinja irti HPFP sta ja laittaa pari tippaa 2t öljyä linjaa ja pyöräyttää startilla öljyt pumppuun ja viikonlopuksi jättää sinne voitelemaan....no,en taida alkaa kokeilemaan kavereiden autoilla tyhmiä päähäänpistojani...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×