Jump to content
Mini vm 67

Miniin Hondan moottori...

Recommended Posts

Onko kenelläkään työn alla, tai tehtynä Honda moottorin vaihtoa Miniinsä?

Suunnittelen kyseistä projektia parin vuoden sisällä aloitettavaksi.

Joitakin konevaihtojuttuja muistan lukeneeni, mutta oliko Mini, en varma.

Jos jollakin kokemuksia, tietoa, niin palstalle juttua, tai kiitos suoraan sähköpostiin

harjuc30@gmail.com.

Mini vm 67

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on jo pidempään samanlaisia suunnitelmia, mutta ei ole ollut vaan aikaa toteuttaa. Tarkoitus olisi laittaa d15 moottori allspeedin apurunkoon. Aluksi meinasin tehdä apurungon itse, mutta se katsastuskonttorin mukaan luvallista. 16v minifoorumilla on oma osio Hondan moottoreilla oleville mineille. Sitä kannattaa selata.

Tämä ketju tuli varmaan vahingossa bmw minin puolelle ja kannattaa siirtää tai aloittaa uusi classic mini projekteissa.

Sent from my Redmi 4 using Tapatalk

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eikös näihin saa jotain valmista asennus kittiä b16 / b18 hondan koneille?
Jenkeistä saa B/D/K -sarjalaisiin, mutta tuskin mitään muuta kuin D-sarjalaista saa täällä kilpien väliin heppojen vuoksi.

Www.Superfastminis.com, Saksassa myyvät myös kyseisiä kelkkoja tüv-hyväksyttyinä.

Facebookin puolelta löytyy myös yks kanadalainen heppu joka tekee D-sarjalaiseen hyvännäköistä kittiä. Pitää kaivaa se esiin.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koska tämä nyt on edelleen täällä bemariminien puolella, niin alla pari Hondan moottorin sovitusta R53-koriseen... 😛

K24-swappi jenkkifoorumilla: https://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/328954-k24-swap-into-r53.html

K20-swappi briteissä (foorumi taitaa vaatia rekisteröitymisen): http://www.trackmini.com/index.php/topic/2682-k20-swap-into-a-r53/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On ‎27‎.‎8‎.‎2018 at 12.57, Igor kirjoitti:

Koska tämä nyt on edelleen täällä bemariminien puolella, niin alla pari Hondan moottorin sovitusta R53-koriseen... 😛

K24-swappi jenkkifoorumilla: https://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/328954-k24-swap-into-r53.html

K20-swappi briteissä (foorumi taitaa vaatia rekisteröitymisen): http://www.trackmini.com/index.php/topic/2682-k20-swap-into-a-r53/

Kiinnostaa siinä mielessä, että mitähän tuolla on haettu? Lisätehoja vai luotettavuutta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No kyllä sellaisen on saanut menemään läpi, sehän ei siltikään automaattisesti tarkoita että se onnistuu jatkossakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, FD100L said:

Kiinnostaa siinä mielessä, että mitähän tuolla on haettu? Lisätehoja vai luotettavuutta?

Varmaan molempia. Ainakin tohon K20-koneiseen on tulossa ahdin, jolloin potentiaalia lienee enemmän kuin vakiomyllyn turbottamisessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
21 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

No kyllä sellaisen on saanut menemään läpi, sehän ei siltikään automaattisesti tarkoita että se onnistuu jatkossakin.

Tää tarina kiinnostaisi enempikin ?

oon itekin Suomessa nähnyt "liikenteessä" vanhan classikin, joka oli takatuuppari parin litran koneella ja kilvissä 🙄🤭

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Lainaa

oon itekin Suomessa nähnyt "liikenteessä" vanhan classikin, joka oli takatuuppari parin litran koneella ja kilvissä 🙄🤭

Kilvetkään ei vielä todista mitään. 2-litrainen Minissä kuulostaa aika mahdottomalta jopa vanhan lainsäädännön aikakaudella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen rakentamassa etuvetoista vm 1977 Miniä Hondan D16Z2 moottorilla.

Apurunko on englantilaisen Allspeed engineering valmistama.

Moottorin iskutilavuus on 1590,43 cm³ ja teho 81 kW.

Jos vertailumoottorina käytetään ERA turboa, saa iskutilavuus olla 1275 cm³ x 1,25 = 1593,75 cm³ ja teho 69 kW x 1,20 = 82,8 kW.

Hondan moottorin paino on korjausoppaan mukaan 107 kg ja vaihteiston 27 kg.

Minin moottori (1275 GT) painaa vaihteistoineen 151 kg.

Näiden tietojen perusteella laite pitäisi saada (helposti) kilpiin.

 Kirjoitan lisää aiheesta, kun olen saanut laitteen kilpiin.

Mini 1590cc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Kilvetkään ei vielä todista mitään. 2-litrainen Minissä kuulostaa aika mahdottomalta jopa vanhan lainsäädännön aikakaudella.

Jeps, kuten hymiötkin perässä osoittaa, tsoukkihan toi oli 😉

Se oli Saabin parilitranen takapenkillä siitä vetarit ulos... trailerilla se tuotiin Vetelin parkkipaikalle Mini treffeille, olikohan se -92 vaiko -90 "?" siinä parkkiksella se ajeli ja sit radalle, eli oli "liikenteessä", kilvet siinä oli myös - muistini mukaan ei kuitenkaan siitä Ministä eikä tainnut olla sen elinluovuttaja Saabinkaan.. 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kirjoitan lisää aiheesta, kun olen saanut laitteen kilpiin. 

pari kysymystä:

  1. Oletko lähestynyt ystävällistä katsastuskonttoria projektin tiimoilta ?
  2. millainen projektiaikataulu sulla on ?

Muuten iso peukku projektille !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

1. Asiasta on kyselty katsastusinssiltä vuosikatsastuksen yhteydessä useamman vuoden aikana. Sanoi, ettei pitäisi olla ongelmaa, jos auto muutetaan alustaltaan vastaamaan vertailumallia. Vertailumallin alustan ominaisuuksista täytyy olla luotettava dokumentti, mihin kelpaa korjausopas ja varaosaluettelo.

2. Projektin realistinen aikataulu on vuoden 2020 kesä, vaikka halu saada auto ajoon ensi kesäksi on kyllä kova. Projekti on ollut aktiivinen vuodesta 2013.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×