Jump to content
A Cooper

Projekti Papu

Recommended Posts

Eräs kaverini vei Minin korinsa tutulleen missä sopivat että "välihommina" tulee kuntoon "talven " aikana.

Taisi kestää n. 10 vuotta 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ohjaavista kommenteista. Projekti palautetaan nyt omiin käsiin. Kemppi MinarcMig Evo200 on tilattu. Nettisivuilta ei löytynyt myytäviä käytettyjä. Ostetaan-ilmoituksia on, joten arvion Kempin arvon säilyvän muita paremmin.  Isoisoisä oli seppä, joten kai geeniperimään on jäänyt jotakin metalliosaamisesta. Aika näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiukan harjoittelua niin kyllä saumaa alkaa tuleen. Varmasti hyvä valinta tuo kemppi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Papu on nyt takaisin Papulassa, jossa aamulla asennettu hitsauskärry Kemppeineen odottaa käsittelyä. Kokeneemmat ovat  kertoneet, ettei tosi harrastaja voi ostaa valmista tai teettää muilla. Töiden teettäminen muilla on pulmallista, aikaa vievää ja kallistakin. Projekti on siis pidettävä omissa käsissä. Mennään pitkän kaavan mukaan, opetellaan. Bernsteiniläinen ajatusmalli " päämäärä ei tarkoita minulle mitään, liike on minulle kaikki kaikessa" sopii nykytilanteeseen. Aikataulusta ei kannata kysyä. Aika näyttää.

Mustiksen asiantuntijaraadille taidan esitellä ensimmäisen tekemäni hitsihomman. Otan kahvipaketin mukaan etteivät naura suohon. Heinäkuun Miniakatemiassa pitäisi pystyä todistamaan enemmän. Kiitos taas kaikille opastaneille.

IMG_20190605_105137.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä. Aika erikoinen harrastus tämä ministys. Toimivan Minin saisi halvemmalla mutta se ei ole sama. Huomenna taas Papulaan jatkamaan etupuolen peltien kasailua. Tämän päivän tuloksena kuskin puolen rintapuoli paikattu. Uuden ja vanhan pellin välinen hitsiliitos on mielenkiintoinen haaste. Trev's blogia ja miniharrastajien nettisivuja on opiskeltu MIG-hitsaamisen ja Minin kasaamisen onnistumiseksi. Vielä muutama hitsattava nurkka ja sitten etupään peltien koekasaamiseen. Purkamisesta on mennyt aikaa ja joudun pähkäilemään Minitronista hankittujen uusien peltien kasauslogiikkaa. Teen koekasauksen ja yritän saada jonkun kokeneemman arvioimaan kyhäelmän.

Purettuna..jpg

Paikattuna ja primerilla..jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelpo koneen olet hommannut ja hitsuukin lähtee sujumaan 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Toimivan Minin saisi halvemmalla mutta se ei ole sama." 

Siihen tarvis tehdä sama juttu parinvuoden päästä ja nyt siitä tulee kerralla hyvä. Mahtavaa jälkeä ja tsemppiä jatkoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

”Toimivan Minin saisi halvemmalla mutta se ei ole sama

Itselläni on paisunut muutaman pienen näkyvän ruostevian korjaus ”hyväkuntoisesta Ministä” aivan valtavaksi työmaaksi.
Auto näytti päältäpäin ihan hyvältä ja kolme kesää sillä tuli ajeltua. Kun tekniikanvaihto tuli ajankohtaiseksi, päätin samalla korjata pikku ruosteviat autosta.
Nyt olen korjannut koria puolisen vuotta ja homma alkaa olemaan puolessa välissä.
Iso hatunnosto kaikille korin läpikäynneille Ministeille ja tsemppiä Papu projektiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naisten viikkoa elellään. Aamulla maalasin pohjan pariin kertaan. Seuraavaksi lakkaa päälle. Vasta ostettuani maalit kuulin, että maalin olisi voinut ostaa myös lakkapitoisena.

Suunnitelmilla on omituinen taipumus toteutua. Mietiskelin talvella Papun näköisen uudemman korimallin Minin hankintaa ja nyt tuntui sopivalta hetkeltä rentoutua ja buukata lento Saksaan. Huomenna katsastan 2005-mallisen Papun isoveljen ja mahdollisesti teen siitä kaupat. Siirtokilpiä ei tähän aikaan saan nopeasti, joten haen Papu-juniorin kotiin sitten hieman myöhemmin. Vähän yli satasen lento yhteen suuntaan ei tunnu kalliilta. Paikallisella oluella ei ole matkushalukkuuden kanssa mitään tekemistä. Jokunen koppa saattaa kuitenkin mahtua hakureissulla mukaan. Düsseldorfista 16 tuntia Kapellskäriin ja silleen.

IMG_0009[1].JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaupunkiloman Saksa-kohteen osalta voin todeta seuraavaa; ykkösvaihtoehto oli jo myyty, kakkonen oli tuunattu hienoksi mutta noin 100 tuhannen kilometrin ajon jälkeen ei pitäisi moottorin kolista ja kytkimenkin pitäisi toimia kunnolla, kolmosen  kone tuntui hyvältä mutta korin kunto ei miellyttänyt. Kokemusta kertyi. Minulla on jo projekti eikä toista kannata aloittaa ennenkuin edellinen on valmis. Päädyin tehdastilaukseen, joka täydentää tallia lokakuussa. Väri ei ole aivan tavoitteen mukainen vaikka onkin jokin juhlavuoden British Racing Green.

Papu2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulilasin alla oleva poikittaispalkki on vaihdettu osittain ruostuneen tilalle. Vaikealta tuntuneen työvaiheen jälkeen oli pakko testata uusien peltien sopivuutta. Nimimerkki Jaguar66 ohjeistaa Youtubessa kokeilemaan osien sopivuutta kerran jos toisenkin. Huomenna käyn Muijalan Miniopistossa urkkimassa muutamien liitosten oikeaa asennustapaa syynä aikaisempi korjaus, johon en luota. Vielä on kaksi korin ongelmakohtaa, joita pohdiskelen. Molemmat edellyttäisivät ammattimiehen käyttöä mutta kun ajaudun pikkuhiljaa ryhmään "minä itse". Kohta mietitään maalaamista. 5 k€ tuntuu isolta rahalta, joten "minä itse" voisi ainakin yrittää ja ammattimies saa sitten tehdä uusiksi jos siltä tuntuu.

IMG_0030.JPG

IMG_0029.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

hyvältä näyttää 👍

ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko ministelyhistoriaa vai puriko kärpänen oikein kunnolla kun kohta 2 miniä jo tallissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista. Minikiinnostusta olen itsekin pohtinut. Alkuperäinen Corvette C3-visioni kääntyi pienikokoiseen autoon kun sain hankittua moottoripyöräpaikan taloyhtiön autohallista. Tilaa on 195*340 cm. Vaihdoin Opel Vectran siihen sopivaan Citroen C1:seen mutta pienen auton idea jäi kytemään vaikka kaverit naureskelivat (194 cm ja 120 kg). Minin näen silmissäni sellaisena kun se oli 60-luvun alussa Eläintarhanajoissa siinä Uimastadikan ja Moukaripörssin kaarteen välissä. Sellaista valokuvaa etsiskelen tallin seinälle. Nuorena kuljettiin kavereiden kanssa Minillä, johon mahtui väkeä. Mini alkoi tuntua mielenkiintoiselta projektilta etenkin kun osia on helppo hankkia ja niin se Papu tarttui liiviin viime vuoden keilareissulla. Ruosteet näin mutta tekniikka tuntui hyvältä. Talli piti hankkia ensimmäisen kaverin luona tehdyn korjaushomman jälkeen. Ei sitä kehtaa muiden harmina roikkua. Ja talliin erilaista varustusta.

Alkutekemisen jälkeen huomasin, ettei töiden teettäminen muilla onnistu projektinhallinta-, aikataulu- ja kustannussyistä johtuen. Tehdään siis mahdollisimman paljon itse. 70-luvun alussa korjailin vähän Volvo PV 544:sta. Sen jälkeen elektroniikka- tietotekniikka ja yleisjohtamishommia. Eli ei mitään aikaisempaa oikeata teknistä kokemusta autoista. Vähän ST-ajoja ja Keimolassa rataharjoittelua siviiliautolla.

Uusi hankinta perustuu siihen, että on yksi huoleton ajoneuvo, jossa samat värit kuin Papussa. Näöltään mahdollisimman samanlainen.

Nyt mietityttää se, että monella on useita Minejä tai muita vanhoja autoja. Minullakin olisi Papun "valmistumisen" jälkeen talli tyhjänä ja kaikki varusteet tyhjän panttina. Ellei sitten jotakin uutta juttua...

Aarne, Mini ja Pekka.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno kuva. Mini 60 luvun alkupuolelta. Lieneekö kenelläkään tallella?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎4‎.‎8‎.‎2019 at 18.52, A Cooper kirjoitti:

Tuulilasin alla oleva poikittaispalkki on vaihdettu osittain ruostuneen tilalle. Vaikealta tuntuneen työvaiheen jälkeen oli pakko testata uusien peltien sopivuutta. Nimimerkki Jaguar66 ohjeistaa Youtubessa kokeilemaan osien sopivuutta kerran jos toisenkin. Huomenna käyn Muijalan Miniopistossa urkkimassa muutamien liitosten oikeaa asennustapaa syynä aikaisempi korjaus, johon en luota. Vielä on kaksi korin ongelmakohtaa, joita pohdiskelen. Molemmat edellyttäisivät ammattimiehen käyttöä mutta kun ajaudun pikkuhiljaa ryhmään "minä itse". Kohta mietitään maalaamista. 5 k€ tuntuu isolta rahalta, joten "minä itse" voisi ainakin yrittää ja ammattimies saa sitten tehdä uusiksi jos siltä tuntuu.

IMG_0030.JPG

IMG_0029.JPG

Jep! Ilman muutta itse niin pitkälle kun mahdollista (KAIKKI) 🙂 ..se on oikeata harrastamista.

Onhan se ammattimiehen tekemä tietenkin paras, mutta kun kattelee laitettuja/ entisöityjä

niin miettii, että kukahan tämänkin loppujen lopuksi on tehnyt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...