Jump to content
Turbodiesel

Vaihdelaatikossa häikkää

Recommended Posts

Morris mini 1000 -72. 

Alunperin ykkösvaihde hyppäsi pois jos valutteli alamäkeen tms. Nyt ykkönen pysyy päällä, mutta vastaavasti kakkosvaihdetta ei saa päälle ollenkaan, rutisee vain...

Onko kellä kokemuksia vastaavasta? Mitä sitä ekana kannattaisi käydä tarkistamaan? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Monasti vaihteen poishyppäämisen aiheuttaa kuluneet moottorintuet tai/ja kuluneet vaihteensiirtäjän kannatinkumit, noi nyt kannattaa ensi tarkistaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko foorumilla muuten ketään vaihdelaatikon kunnostajaa, jos niin pitkälle menee? Pitää ensviikonloppuna katella tarkemmin mahdollisia aiheuttajia, kun pääsen taas auton ääreen. Aivan kuin koko pykälä olisi lootasta hävinnyt, ei edes aikomusta kytkeä päälle... 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lienee tunnelimallin laatikko ?  Niissä voi olla aika kulahtaneet nivelet mutta sen pitäisi vaivata myös muila vaihteilla. 1/2 vaihteiden synkkalaite voi olla entinen, samoin siirtäjähaarukat voi olla loppuunkuluneet. Saako kakkosta päälle jos moottori ei käy ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tanko mallin laatikko tässä on. Joskus lie vaihdettu, kun oiskin se tunneli malli... Kesän toka vikalla reissulla hävisi kakkonen, viimeinen reissu olikin talvisäilöön vienti. Perjantaina pääsen varmaan katselemaan tarkemmin. Pitää nyt ottaa vähän etäisyyttä miniin. Tuli sellainen pieni henkinen selkärangan murtuminen, kun laatikkokin alkoi temppuilemaan 🙂 Nyt on onneks hyvin aikaa fixailla ens kevääseen asti.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kovin montaa osaa tarvitse vaihtaa, kun tuon kunnostetun laatikon hinta jo tulee. Kiitti cmro85 vinkistä. Pitää soitella heille, jos alkaa näyttää siltä, että ei saa helpolla pelaamaan. En kyl tiedä mikä välitys tällä hetkellä laatikossa, ei ainakaan yhtään harvemmaksi tarviis mennä. Saahan senkin tietty vaihdettua... 

Täällä kun tuntuu olevan tietävää porukkaa, niin osaisiko joku sanoa, että milloin synkrot tuli minin laatikkoon? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meinasin kirjoittaa että loodan perusrempan tekee suht halvalla jos selviää pelkillä kulutusosilla ja tekee itse. Tsekkasin Minisparesin sivuilta ja hyvälaatuinen korjaussarja oli £333. Sitten jos joutuu osia vaihtamaan niin hinta pomppaa (jos niitä kunnollisia osia edes löytää...). 520 € on edullinen JOS se on kunnolla tehty. Ja tietty helppo vaihtoehto koska ei paljoa tarvi ponnistella. 3,7 välitys on ehkä turhan tiuha.

Synkrot on aina ollut Minin laatikossa, poislukien ykkösvaihde joka oli synkronoimaton vuoden 68 loppupuolelle asti (kuten tailke jo edellä toteskin). Voi hyvin olla että Suomessa vm. -69 Minissä voi olla 3-synkkainen laatikko riippuen siitä koska se on tehty/myyty. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eipä kerennyt kuin pyörähtää minin luona eilen. Sen verran rumppasin, että kokeilin tuon kakkosvaihteen päälle menoa, kun auto ei ole käynnissä. Ja kyllähän se miun mielestä menee päälle. Olin kuitenkin sen verran hätänen, että en kokeillu työnnellä autoa, että ois saanu varmuuden... 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×