Jump to content
Turbodiesel

Vaihdelaatikossa häikkää

Recommended Posts

Morris mini 1000 -72. 

Alunperin ykkösvaihde hyppäsi pois jos valutteli alamäkeen tms. Nyt ykkönen pysyy päällä, mutta vastaavasti kakkosvaihdetta ei saa päälle ollenkaan, rutisee vain...

Onko kellä kokemuksia vastaavasta? Mitä sitä ekana kannattaisi käydä tarkistamaan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monasti vaihteen poishyppäämisen aiheuttaa kuluneet moottorintuet tai/ja kuluneet vaihteensiirtäjän kannatinkumit, noi nyt kannattaa ensi tarkistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko foorumilla muuten ketään vaihdelaatikon kunnostajaa, jos niin pitkälle menee? Pitää ensviikonloppuna katella tarkemmin mahdollisia aiheuttajia, kun pääsen taas auton ääreen. Aivan kuin koko pykälä olisi lootasta hävinnyt, ei edes aikomusta kytkeä päälle... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lienee tunnelimallin laatikko ?  Niissä voi olla aika kulahtaneet nivelet mutta sen pitäisi vaivata myös muila vaihteilla. 1/2 vaihteiden synkkalaite voi olla entinen, samoin siirtäjähaarukat voi olla loppuunkuluneet. Saako kakkosta päälle jos moottori ei käy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanko mallin laatikko tässä on. Joskus lie vaihdettu, kun oiskin se tunneli malli... Kesän toka vikalla reissulla hävisi kakkonen, viimeinen reissu olikin talvisäilöön vienti. Perjantaina pääsen varmaan katselemaan tarkemmin. Pitää nyt ottaa vähän etäisyyttä miniin. Tuli sellainen pieni henkinen selkärangan murtuminen, kun laatikkokin alkoi temppuilemaan 🙂 Nyt on onneks hyvin aikaa fixailla ens kevääseen asti.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kovin montaa osaa tarvitse vaihtaa, kun tuon kunnostetun laatikon hinta jo tulee. Kiitti cmro85 vinkistä. Pitää soitella heille, jos alkaa näyttää siltä, että ei saa helpolla pelaamaan. En kyl tiedä mikä välitys tällä hetkellä laatikossa, ei ainakaan yhtään harvemmaksi tarviis mennä. Saahan senkin tietty vaihdettua... 

Täällä kun tuntuu olevan tietävää porukkaa, niin osaisiko joku sanoa, että milloin synkrot tuli minin laatikkoon? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin kirjoittaa että loodan perusrempan tekee suht halvalla jos selviää pelkillä kulutusosilla ja tekee itse. Tsekkasin Minisparesin sivuilta ja hyvälaatuinen korjaussarja oli £333. Sitten jos joutuu osia vaihtamaan niin hinta pomppaa (jos niitä kunnollisia osia edes löytää...). 520 € on edullinen JOS se on kunnolla tehty. Ja tietty helppo vaihtoehto koska ei paljoa tarvi ponnistella. 3,7 välitys on ehkä turhan tiuha.

Synkrot on aina ollut Minin laatikossa, poislukien ykkösvaihde joka oli synkronoimaton vuoden 68 loppupuolelle asti (kuten tailke jo edellä toteskin). Voi hyvin olla että Suomessa vm. -69 Minissä voi olla 3-synkkainen laatikko riippuen siitä koska se on tehty/myyty. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä kerennyt kuin pyörähtää minin luona eilen. Sen verran rumppasin, että kokeilin tuon kakkosvaihteen päälle menoa, kun auto ei ole käynnissä. Ja kyllähän se miun mielestä menee päälle. Olin kuitenkin sen verran hätänen, että en kokeillu työnnellä autoa, että ois saanu varmuuden... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Laatikon purkaa ja kasaa kahdessa tunnissa. Kun tekee rauhallisesti niin menee kolme.

Youtube täynnä ohjeita

Ihan turha masentua ja etsiä kattopalkkia.

/kimi 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpi laatikko on teidän mielestä parempi? Tanko vai tunneli mallin vaihtajalla? Miulla on sellainen käsitys, että tunneli olisi kaikkein paras systeemi kunnossa ollessaan, mitä mineissä on ollut?

Tämähän on museorekisterissä ja aika paljon muitakin osia oon jo vaihdellut alkuperäisiksi sitä mukaan kun vaan olen huomannut. Aikamoinen sekasikiö menny läpi... Nythän olisi hyvä sauma laittaa laatikkokin ajan tasalle, mutta ei taida paljoa myynnissä näitä näkyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnelimallissa on niin paljon enemmän nivelpisteitä että sen saaminen täysin välyksettömäksi nykyään saatavilla olevilla osilla on hyvin haasteellista

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tykkään tunnelimallisesta, yksi iso syy on puolimetrinen häntä joka omalta osaltaan tukee mosaa. Mutta niin kuin Lari tossa jo toteskin niin niveliä on x kappaletta + vaihdetankojen laakerointi alumiinikuoriin. Vaikka käyttäis uusia kuoria (jos semmoiset löytyy niin tangot ovat kuluneet ja klappia on alusta alkaen. Toinen iso murhe on sisuskalut; kaikkia osia ei enää löydy uutena eikä välttämättä edes hyviä käytettyjä. Tankovälitteiseen löytää vielä paremmin osia.

Voihan tuo sun lootas olla alkuperäinenkin. Jos lattian tunneli näyttää tehdastekoiselta eikä itse räpelletyltä niin auto on voinut olla uudesta alkaen tankomallisella loodalla.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No,sen verran,että alunperin on ollu tanko vaihteisto.

Onko nuo jotain vanhoja kuvia,vai nykyisiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuisen eri mieltä. Ekassa kuvassa on tunnelista leikattu apparin puolen patti kokonaan veks. Samoin poikkipalkki ja lattia. Tokassa kuvassa on tankomallisen poikkipalkki, pätkä tunnelia ja apparin takalattia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minorv8sin kannalla,käsijarrukahvan oikealla puolella reikä mihin tunnelimallissa kiinnitetään tunnelin takakumityynyn pidike,ja onhan kyseessä alun perin vm -72 koppa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...