Jump to content
Turbodiesel

Vaihdelaatikossa häikkää

Recommended Posts

Niimpäs onkin vaihdeltu lattiaa,en kattonu eka kuvaa niin tarkkaa.

Ei ole museotarkastusta kovin tarkasti tehty.Meni aikoinaan täälläkin päin yks -67 kumijousituksella läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kävin kaverin luona pyörähtämässä ja tuli puheeksi tämä miun minin vaihdelaatikko ongelma. No hältäpä sattuikin sitten löytymään tonnisen minin laatikko ja tunneli mallin vaihtaja hyllyn nurkasta😵. "En minä enää ikinä miniä hanki, vie laatikko mukanas" että sillä lailla tällä kertaa... Pitäs olla ihan kunnossa oleva laatikko ja ei mitään vikaa ainakaan nopealla tutkikselulla löydetty. Pitää perehtyä vielä paremmalla aikaa enemmän. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatikko käy suoraan mutta toi tunneli ei, Minin laatikon kunto kannattaa mielestäni aina tarkastaa purkamalla ja tsekkaamalla osien kunto laakerit/synkat/akselit jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä tuo tunneli käy sun lattiaan mun se on muutettu tankovälitteisen lattiaksi. Mailerin tunnelin ja perän välillä on tommoinen pelti/kumi välikappale joka tulee 4 pultilla kiinni (pultit vaakatasossa). Minin tunnelissa tommoista kikkaretta ei ole ja pultit tulee enempi vähempi pystysuorassa altapäin.

Mailerin peräkoppa sopii kyllä Minin laatikon kuoriin ja jos käy ihan helvetinmoinen tsägä niin voi perän poskien tasopinnat ja laakerien reiät sattua kohdilleen. Yleensä ei... Tuo mailerin välikappale on vanhemmiten aika valmista kauraa eikä niitä taida enää helpolla löytää mistään. Mini tunneli vaan hakuseen jos laatikko on muuten kelvollinen. Jos se on pitkään seissyt niin vaatii varmaan laakeroinnin. Ryhmäpyörän ja pääakselin neulalaakerit ei tykkää seisomisesta, yleensä laakeripinnoille syöpyy neulojen jäljet ja se on sitä mukaa sitten entinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pittää tuota laatikkoa tarkastella... Jos Pohjois-Karjalan alueella on joku näistä ymmärtävä, niin voin korvauksen kera tuua tään laatikon näytille ja ottaa oppia samalla. Kyllä tää vaihtolaatikko helpottaa elämää jokatapauksessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, kesä lähestyy ja ois jo korkea aika alkaa tätä projektia eteenpäin. Nappasin muutaman kuvan laatikosta, jos vaikka joku jo pystyy huomaamaan jotain asiaan kuulumatonta. Pitänee seuraavaksi räjäyttää kappaleiksi ja laittaa osien pesukoneeseen. On tätä jo joskus räpelletty, kun lukituslevyissä pieksämisen jälkiä. Myös yhdestä hammasrattaasta on lohjennut pieni palanen...

Kannattaisikohan minun ottaa se paikoillaan oleva rikkinäinen laatikko rinnalle tutkittavaksi, ennen kuin alan tätä purkamaan? 

 

IMG_20190324_205226372.jpg

IMG_20190324_205236055.jpg

IMG_20190324_205242290.jpg

IMG_20190324_205623963.jpg

IMG_20190324_205632357.jpg

IMG_20190324_205644590.jpg

IMG_20190324_205656300.jpg

IMG_20190324_205706564.jpg

IMG_20190324_205732779.jpg

IMG_20190324_205758095.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kuvia, mutta laatikko ei ole hyvä.  Ykkösen ja kakkosen kytkentähampaat melkolailla loppu. Lisäksi ryhmärattaan hampaan lohkeama on ilmeisen riskialtis.  Ja noilla kulumisilla on  vaikutus sivuakselinkin ja monen muu osan nopeaan kulumiseen. 

Vanhemmassa tankomallisessa, 75 - 78,  on nuo osat samoja. Sellaisen kun vielä laittaa palasiksi, niin voisi jotain saada aikaiseksi.  Kaikki laakerit tietysti pitäisi laittaa uusiksi.

Kuvassa joku ratas malliksi eli tuollaiselta kytkentähampaat näyttää uutena.

22A984 ehkä 980 I.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt oltas minin äärellä ja purkutöitä aloittelemassa. Rumplailin vielä vaihteita ja sellainen huomio tuli, että kakkonen kytkeytyy, mutta kun työntää autoa ees taas, niin hyppää pois päältä. Tämä siis auto sammuksissa. Syksyllä, kun kokeilin käynnissä ollessa, niin pelkkää rutinaa... Pitää varmaan katella vielä vaihdevivuston kiinnityksiä ennen kuin purkaa moottorin ja laatikon pois? Tässähän on tehty muutos tunnelista tankomalliseen, niin saattaa olla että ei kaikki kiinnitykset ole muutenkaan optimaallisia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuuttia sitten, Turbodiesel kirjoitti:

Nyt oltas minin äärellä ja purkutöitä aloittelemassa. Rumplailin vielä vaihteita ja sellainen huomio tuli, että kakkonen kytkeytyy, mutta kun työntää autoa ees taas, niin hyppää pois päältä. Tämä siis auto sammuksissa. Syksyllä, kun kokeilin käynnissä ollessa, niin pelkkää rutinaa... Pitää varmaan katella vielä vaihdevivuston kiinnityksiä ennen kuin purkaa moottorin ja laatikon pois? Tässähän on tehty muutos tunnelista tankomalliseen, niin saattaa olla että ei kaikki kiinnitykset ole muutenkaan optimaallisia...

Jep, kannattaa kaikki ulkonen sulkea pois eli vaihteiston vivusto, myös moottori kumityynyjen kunto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Minulta taitaa puuttua jotain vaihdekepin kiinnityksestä🤨 tässä yhdellä pultilla ilman mitään kumityynyjä kiinni lattiassa ja ei taida olla kiinnike rautakaan orginelli? Kuukkilista kun kattelin, niin oli kaksi kumityynyä ja vähän taaempana kiinnitys lattiaan..?

IMG_20190406_144133505.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaisen kiinnikkeen löysin 7ent.com sivuilta ja kaiketi olisi käyttökelpoinen ratkaisu vaihteenvalitsimen kiinnitykseen. Ongelmana suht karkea 182$ toimituskulu😁 Onko joku törmännyt vastaavaan jossain kauppassa lätäkön tällä puolen?

 

image.thumb.png.394f7eb7fa2759a878416d8f978d9ec3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Larry, tarkistin tälle postit, niin laskuri näytti 26$. Ei enää paha, tosin tulee vain tälle osalle, tuskin muuta otan tuolta. Tullihan siihen saattaapi tulla, mutta tuskin enää muita kuluja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuuttia sitten, Turbodiesel kirjoitti:

Kiitti Larry, tarkistin tälle postit, niin laskuri näytti 26$. Ei enää paha, tosin tulee vain tälle osalle, tuskin muuta otan tuolta. Tullihan siihen saattaapi tulla, mutta tuskin enää muita kuluja...

Usa hinnat taitaa olla laidastaan alvittomia eli +24% alvit + 2,5-5% tullia loppusummasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo osa 15 lienee ihan vakio himmeli tasaiseen kardaanitunneliin. Ei kai tuollaisen vääntäminen kovin paha rasti ole, muokkaat tuota nykyistä siten että laitat kaksi kumityynyä tuon korvakkeen ja lattian väliin nykyisen pultin molemmin puolin. Samalla tietty pitää porata pitkälle pultille uudet reiät kymityynyn korkeuden verran ylemmäs.

Minisparesissa: http://minispares.com/product/Classic/Gearbox/MSSK053.aspx?15&ReturnUrl=/search/classic/rod change bracket.aspx|Back to search

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, minorv8 kirjoitti:

Tuo osa 15 lienee ihan vakio himmeli tasaiseen kardaanitunneliin. Ei kai tuollaisen vääntäminen kovin paha rasti ole, muokkaat tuota nykyistä siten että laitat kaksi kumityynyä tuon korvakkeen ja lattian väliin nykyisen pultin molemmin puolin. Samalla tietty pitää porata pitkälle pultille uudet reiät kymityynyn korkeuden verran ylemmäs.

Minisparesissa: http://minispares.com/product/Classic/Gearbox/MSSK053.aspx?15&ReturnUrl=/search/classic/rod change bracket.aspx|Back to search

voi olla peruspalikka, ei tietoa kun itselläni tunneli, mutta rakenneltua saapi kyllä, minispares tarjoo ei-oota

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, jos sulla on nytkin itse värkätty niin modaa sitä. Oleellista on että toi mekanismi pääsis elämään koneen liikkuessa. Voi siinä loodassa olla siitä huolimatta jotain ruikkua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen ajoin minin talvisäilytyspaikasta omaan talliin, niin saattaa saada jotain ajoiksikin. Tänään nostan pukeille ja kattelen ne moottorin kumityynyt yms. aiheeseen liittyvät ja pistän tilausta menemään englannin suuntaan. Brexit tulee, niin katotaan miten sotkeutuu toimitus🤔

Tämä 7ent.com ja minimanian kiinnike taitaa olla muotoiltu siten, että kiinnitys reiät tulee taaemmaksi kuin orginellissa? Oiskohan kiinnitysreikien tarkoutus olla jopa poikkipalkin takapuolella? No pitää katella illalla, että saisiko muokattua nykyisesta, saattaa olla jopa alkuperäinen murjottuna ja ilman tyynyjä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kuvaa... Vaihteensiirtäjän ylempi tanko on mallia suora, ei liene yleisesti käytössä? 

Engine stabilsaattoreita ei ole, eli niitä puslatankoja jotka tulee apurungosta laatikon kylkiin. Pitäskö olla?

Toinen moottorin kumityynyistä jonkin verran pykinyt, jos vaihtas molemmat, niin ei niistä tartteis ainakaan murehtia.

 

IMG_20190408_175711471.jpg

IMG_20190408_175728702.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei niistä lisätuista haittaakaan ole.Takakiinnike on näköjään yhtä puuta,ei välttämättä laatikossa vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tuo pikkupalan puuttuminen mitään merkkaa, voima siirtynyt jo edelliseen. 

Hampaat pitää katsoa myös synkrolaitteesta. 1,2 ja  3 on vähän huonot, ja vakio siviilikäytössä kelpaa vielä. 

Jos on tankolaatikon  kiinnitys suoraan autossa kiinni ilman joustoa, niin vaihde hyppää pois päältä kun kone heilahtaa. Varsinkin jos alakiinnikkeet rikki.

Ja kun tuo ylempi tanko on suora, niin se on itse tehty, joka tarkoittaa että sen mitta on mahdollisesti väärä. Tämä saattaa tehdä sen että vaihteet ei mene kunnolla päälle.

/kimi

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...