Jump to content
Turbodiesel

Vaihdelaatikossa häikkää

Recommended Posts

1554751608577-1804874966.thumb.jpg.2d2d83eccffea5683cf2c395a95aab32.jpg1554751471136-1985268160.thumb.jpg.e67e10139ab6cee363de05ce6c9d462f.jpgTuo sinun vaihdevivusto on lyhennetty Allegrosta,siinä on suora ylätanko.Alkuperäisten tankojen mitat:Ylä 523 mm,ala 650mm.Takakiinnike helppo tehdä itse.Kuvat alkuperäisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ota kuva myös konehuoneesta,kävi kiinnostamaan,jos siinä on myös Allegron konekin.Onko koneen tyyppikilpi vielä tallella?Onko imu/pakosarjan takana tuhkaluukut?Saattaahan se tosin olla Allegron 1100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tään minin "entisöijä" on ollut suorastaan ihailtavan innovatiivinen ratkasuissaan, vähän vaan aiheuttaa päänvaivaa minulle. On myllyssä tuhkaluukut ja jokin tyyppikilpikin, laittelen illalla kuvia kunhan pääsen tallille. Pitää mittailla nuo tangot, lie molemmat modatut... Jos jollain ylimääräisenä tankoja tai koko hässäkkä, niin voisin ostaa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla on leivottuna tankovälitteisen keskitunneli niin siinähän on alkuperäisen kannakkeen pultinreiät. Näkyy ekan sivun kuvissa...  Selkein ratkaisu on hommata vakiokannake ja käyttää sitä alkuperäisellä paikalla. Tietty voi tulla ongelmaksi nuo vivustot jos jäävät lyhyiksi. Mutta ammattimies on tosiaankin ollut asialla 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikea sanoa, että mikä paikka on oikealla kohdalla eli natsaako nuo alkuperäiset kannakkeen pultinreiät. Kai se menee tuon poikki palkin sijoittelun mukaan, niin kait on kohillaan. Tässä voi olla vaihdekeppi taaempana kuin normaalisti, koska ottaa kiinni käpärin kahvaan vaihtaessa kakkoselle ja neloselle. Ei varmaan tehtaalta lähtiessä ole ollut tällaista ominaisuutta? Ei se siis jää mitenkään kaniin kahvaa vasten, mutta sivuaa kuitenkin.

Paljon on tehnyt museopelejä tämän auton kasaaja ja varmaan hallitsee vanhat pelit. Ei ehkä kuitenkaan timanttisin tietämys ole ollut mineistä ja museokatsastaja ilmeisen hyvä tuttu, kun mennyt tämäkin läpi.  Pitää nähdä positiivisen kautta, ongelma kerrallaan purkautuu minin salat auki ja saattaa käydä niin, että itsekin tietää näistä jo jotain joku kaunis päivä🙂 Iso peukku kaikille ystävilliselle neuvojille, kun jaksatte selvittää ongelmia auki.

Ja sellaisen alkuperäisen kiinnikkeen voin lunastaa myös, jos jollain on, privalla tavoittaa. Tällä hetkellä kiinni oleva ei vaikuttanut tuollaiselta mistä Turbo 69 laittoi kuvan.

 

Edit: Ekan sivun kuvaa, kun kattoo tarkemmin, niin taidettu jättää tunnelimallisen lattiaa sen verran, että kiinnitys reiät jäänyt ja uus lattia osio tankomallin kiinnitysreikineen päälle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numeron perusteella kone sentäs on alkuperäinen.Laatikko ilmeisesti Allegrosta,katotko vielä laatikon numeron?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et sie tuohon sitä alkuperäistä vivustoa tarvii,kato mitat.Jos ne on 2-3:n millin tarkkuudella kohdillaan,se toimii.Tein aikoinaan itekin Allegron vivuston Miniin sopivaksi.Suurin syy,miksei toimi,on tuo takapään joustamattomuus.Ja se sokkakin oli melkein putoamassa.Väännä lattaraudasta suurinpiirtein tuon alkuperäisen muotoinen kiinnike ja osta nuo pari kumikiinnikettä.

Itse tekemällä pääset paremmin kiinni Minin tekniikkaan.Eikä tarvii maksaa itteensä kipeäksi osista,eikä odotella osia.😆.Aikoinaan joutu toimimaan just noin,kun ei ollu hajuakaan mistä osia sais.Ei ollu nettiä,foorumista puhumattakaan.😉.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä pakko kommentoida tuota vivuston takapään kiinnitystä,mitähän tuon asentaja on ajatellu tuota tehdessä?Onko ollu vaan kokeilu,toimiiko?On vissiin jonkun aikaan toiminu.Tai sitten väli-aikainen viritys,joka on unohtunu laittaa kunnolla?😕.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tää viritys ollut kaks vuotta tekijällä käytössä ja sen pari kesää ite kruisaillut. Ajelut varsin aika vähäsiä ollut edellisellä ja itsekään en ole paljoa kerennyt. Ei ollut minulla muuta ongelmaa aiemmin kuin ykkösen pois hyppääminen alamäkeen valutellessa. Lie moottorin kumityynyt sen verran huonontuneet, että ongelmat alkoi. 

Viikonloppuna, kun siirsin minin omaan talliin, niin tiukkasin kiinnikkeen ja vaihteet pelas suht ok kotiin asti. 

IMG_20190410_060217168.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieläkö laitetaan sarjaan innovatiiviset ratkaisut tämä miun mittariteline😄

Finnfoam, vaneri ja keinonahkalla verhoilu. Eipä tästä ensikertalainen huomannut päälle päin mitään outoa. Aika paljon vaivaa nähty... Ja ei taida mittarikaan olla alkuperäinen? Ja nyt menee jo totaalisen offtopiciksi😁

Tää projekti nyt vähän paisuu, kun aatelin vähän parannella äänieristystä ja laittaa taakse turvavyöt, ketuttaa hitsailla maalattua autoa, mut pitää ne kiinnikkeet kunnolla tehdä...

Ja on muuten ne tunneli mallisen siirtäjän kiinnitysreiät hitsattu piiloon ja tankomallisen reiät vielä näkyvissä eli on saattanut olla ideana laittaa myöhemmin oikeanlainen kiinnike, ehkä.

IMG_20190410_054559302.jpg

IMG_20170502_065713.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Turbodiesel kirjoitti:

Tää projekti nyt vähän paisuu, kun aatelin vähän parannella äänieristystä ja laittaa taakse turvavyöt, ketuttaa hitsailla maalattua autoa, mut pitää ne kiinnikkeet kunnolla tehdä...

Hieno on mittariteline! nuo tarvikkeet ollut valmiina hyllyssä niin eipä paljoa ole maksanut 😄

Offtopiciksi menee: voitko laittaa vähän kuvaa/dokumentaatiota miten toteutat turvavyöt taakse? Mulla ollut suunnitelmissa mutta en vielä ole asiaan sen paremmin perehtynyt

L

Share this post


Link to post
Share on other sites

On näköjään -69-76 tonnisessa Minissä ja Allegrossa käytetty samaa laatikkoa numeron perusteella.Perävälitys Minissä:3,44.Allegron en vielä tiedä,on itellä yks samanlainen.Pitääpä laskea tuosta välitys.

Äsken huomasin,että kaverin projekti Minissä on samanlainen viritys,vivuston takapään kiinnitys ilman kumeja.Siinä on tosin jätetty pitkä pultti löysälle,antaa siitä periksi.On se varmaan jonkun verran resonaatio ääniä silti antanu.Ite olen aina ollu pirun tarkka,en ole yhtään ylimääräisiä värinöitä/kolinoita sietäny.Minissä on jo muutenkin paljon meteliä.😆

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllähän mini on aika äänekäs ja silläpä viimein aloin laittelemaan äänieristystä lisää. 80km/h ihan vielä siedettävä, mutta siitä kun kivutaan satasta kohti, niin peltorit pitää olla😀 Kai näillä satastakin pitäs pystyy ajamaan, jos uskaltaa... Ajelen myös aika paljon sorateitä, niin kivien ropina pitäs saada vähän hiljasemmaksi. Saa vähän eri ajo fiilistä kuin V70 Volvolla😋.

20 tuntia sitten, Larry kirjoitti:

Hieno on mittariteline! nuo tarvikkeet ollut valmiina hyllyssä niin eipä paljoa ole maksanut 😄

Offtopiciksi menee: voitko laittaa vähän kuvaa/dokumentaatiota miten toteutat turvavyöt taakse? Mulla ollut suunnitelmissa mutta en vielä ole asiaan sen paremmin perehtynyt

L

  Joo laittelen kuvia, kunhan saan (helvetin kalliit)kiinnikkeet sparesilta. Pari päivää sitten jo tilasin, mutta ei vielä tietoakaan lähetyksestä, en oikein ymmärrä tätä sparesin ainaista vitkastelua...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lainaa

On näköjään -69-76 tonnisessa Minissä ja Allegrossa käytetty samaa laatikkoa numeron perusteella

Ainakin laatikon kuoria... Allegrossa isot pyörät niin välitys lienee jossain 4,1 kieppeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alatanko on 490mm holkin päästä vaihteensiirtäjän runkoon. Kuvista varsin selkenee, että mitä tarkoitan. Ylätanko on kans kiinnityspultin reiän keskeltä siirtäjän runkoon 490mm. 

Turbo 69 kuvassa tangot lyhyemmät?

IMG_20190411_212907220.jpg

IMG_20190411_212901983.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alatangon mitta 650mm.Se on mitattu koko pituus.Menee läpi systeemin.Katso kuva tarkemmin.Ylätanko mitattu koko pituus.Ota vivusto irti,sitten tajuat tuon ehkä paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on nyt kyllä hankala,et voi noita oikein lyhentääkään,sitten joutuis laittamaan poikkipalkin eteen lisää tavaraa.Ilmeisesti poikkipalkki on vähän liian takana,jos keppi ottaa kiinni käsijarruun.Kokeile ensin,mitä tapahtuu,kun vivuston takapään saa joustavaksi.Alkuperäisellä vivustolla joudut ainakin lisäämään peltiä palkin eteen,sen verran lyhyempi se on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hommaan näillä näkymin sen alkuperäisen vivuston ja kokeilen passailla sen kohdilleen vaikka kiinnikettä muokkaamalla. Jotain alkuperäistä sentään sitten autossa, paitsi ei ookkaan, kun täänhän pitäs olla tunnelilla😂

Eipä siinä, mukaavaahan tämä minin laittelu on, kun ois vaan paremmin aikaa.

Purin toisen vetarin pois ja tarvitsin näköjään pidätin renkaat boori akseleille. Ei näköjään vetarit putoo vaikka ei ookkaan mitään lukitusta😄 Tässä siis oli kumiristikoilla ja muutan CV nivelille.

 

IMG_20190416_172434422.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis ihan tosi,että oli kumiristikot?Olen joskus täällä lukenu samanlaisesta virityksestä.

Tuohon kuuluu alunperi "Pot Jointit",niitäkö tarkoitat?Johan tuo on vuotanu öljyäkin reippaasti,noilla kumiristikon nivelillä.Tarviit lisäksi vielä toisenlaiset vetaritkin.

Laita vielä kuva siitä toisesta purkamattomasta puolesta.

Ei ne vetarit pääse tippumaan,liikkuu vaan enemmän,väärästä kohtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon varmaan täällä jo aiemminkin maininnut tästä aiheesta. Viime kesänä oli jo tiedossa, kun ihmettelin että miten voi vuotaa öljyä nivelen läpi. Eli lyötävä tulppa oli silikonilla liimattuna tulpaksi. Turasin sen uudelleen kiinni ja ei oo vuotanut sen jälkeen. En oo kyllä paljoo uskaltanut tään löydön jälkeen ajella😕

Hommasin foorumilta käytetyt vetarit ja kohta ne on kasassa, Sparesin kuormassa vaan yks haitarikumi vielä matkalla...

Tää projekti vaan paisuu, näköjään etu trumpettien kuulanivelten kumit sökönä. Nää on varsin kiva vaihtaa...

Kohta vois jo tehä uuden projekti topicin😀

IMG_20190416_193938267.jpg

IMG_20190416_194008754.jpg

IMG_20190416_194138727.jpg

IMG_20190416_194352976.jpg

IMG_20190416_194429863.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa,se oli sit tuo sama.

Tosiaan,ei ole museo katsastaja ollu yhtään Mineistä tietoinen.Ei ole varmaan alta edes katsonu.

Sen takia mie en yhtään arvosta nykyään MITÄÄN museorekisteröityä autoa,ne on mitä sattuu.Merkistä riippumatta.

Rakennetut ja käyttö kunnostetut on taas eri juttu.

Nyt meni vissiin Offtopiciksi.😆😈

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiiä et ilkeekö tätä enää yrittää museona katsastaa, joku häpy pitää olla ja tieto lisää tuskaa. Tekis mieli laittaa eteen HI-LO:t nyt kun joutuu jokatapauksessa purkamaan trumpetit pois. Se ois taas vaan kauemmaksi alkuperäisestä... 

Oli varmaan liian kova ostokiima, kun kävin tään hakemassa😁 Ois ehkä joku asioista tietävä pitäny ottaa mukaan... Kyllä tästä vielä hyvä tai ainakin siedettävä ajopeli tulee, kun jaksaa väkertää🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...