Jump to content
Timo Juhani Moilanen

Mini One Cabrio 2005, katon mekanismin ongelma

Recommended Posts

Onnistuin saamaan edullisesti avo Minin ilman kattoa ja tilasin sitten katon Englannista käytettynä, katto sopi hienosti paikalleen ja kaikki "sähkötöpselitkin" löyty mutta sähköt on koko katon hallinta järjestelmästä tyystin kadoksissa, kaikki muu autossa toimii normaalisti. Sulakkeet ja kaikki helpot viat on tsekattu mutta tuntuu että joku "päätöpseli" on nykäisty jostain irti ennen kuin edellinen katto purettu pois eikä sitä ihan helposti tunnu löytyvän. Onko jollain tietoa mistä saisi katon tai koko auton sähkökytkentäkaavion vaikka sitten ihan ostaa tai tietysti hyvä vinkki siitä missä kyseinen "päätöpseli" voisi sijaita auttaisi myös? Katto mallia sufflet with sunny roof.

Suuret kiitokset mahdollisesta avusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avo Minin katon mekanismista en tiedä mitään, mutta sen verran kokemusta on noista emomerkin avoista, että en usko että ongelmana on pelkästään "päätöpselin" puuttuminen. Oman bemarini kattomekanismissa on kolme erillistä sähkömoottoria, toistakymmentä mikrokytkintä sekä hall ym antureita , ja koko avaus-sulkemistapahtuma on monimutkainen tietokoneen ohjaama prosessi. Auto ei lähde edes yrittämään ellei tietyt ennakkoehdot täyty. Lisäksi järjestelmän täytyy tietää täsmälleen missä asennossa katto on, ja ellei tätä tietoa ole, katto täytyy ns kalibroida.

Sen verran googlailin, että Minin kattosysteemi taitaa olla joku mekaanis-hydraulinen juttu ja siten erilainen kuin bemareissa, mutta siitä huolimatta uskon, että jonkun resetoinnin/kalibroinnin se vaatii, jos kerran katto on ollut kokonaan irrallaan. Lisäksi, näyttää siltä, että katon toiminta vaatii tietyt erityisehdot, esim:

- Akku on kunnossa
- Kattoikkuna toimii
- Takasivuikkunat ovat kokonaan auki
- Etusivuikkunat ovat raollaan
- Säilytyshylly on kunnolla paikallaan
- Auto on paikallaan (noepausd alle 4 km/h)
- Lämpötila on yli -10 degC
- virta-avain on positiossa "R"
- hydraulipumppu ei ole ylikuumentunut

Tässä vielä linkki katon trouble-shooting -ohjeisiin: 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/repair-manuals/54-slide-tilt-sunroof-soft-top/54-34-power-convertible-top/G03Bp8t

Kytkis katon moottoreiden osalta:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/folding-sunroof-convertible-top-control/soft-top-folding-sunroof-drive/soft-top-powertrain/qIFMkZf

ja katon antureiden osalta:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/folding-sunroof-convertible-top-control/soft-top-folding-roof-switch/stowage-lock-microswitch/fhhprNq

TIS:ssä kattoa kutsutaan nimellä Soft Top. Sillä kun hakee, niin löytyy yllä olevat sekä yhtä jos toista muuta. 

Mutta varmaan kannattaisi käyttää auto jonkun luona, jolla on ISTA/D. SIllä näkisi mahdolliset vikakoodit ja pääsisi ne kuittaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se hattuhylly kiukuttelee omassa usein, tai sen kytkin. Mittaa että se menee oikosulkuun ja voit vaikka sen oikosulkeakkin varuiksi.

 

Toinen mikä mikä tulee heti mieleen on se katon sulake joka on siellä kojelaudan alla olevassa taulussa.

Se palaa yleensä heti jos vähänkään on ongelmaa.

Sen palamisen tietää siitä kun se katon ohjauspaneelin vilkuttaa punaista ja ei pelaa mitenkään itse katto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos katon aukasun painaa pohjaan ja pitää pohjassa niin laskeeko takalasit alas asti ja sivulasit noin 40% alas?

 

Jos ei niin on muutakin vikaa kuin katon ohjauksessa.

Ne pitää pelata ennenkuin katto voi tehdä yhtään mitään.

PS kai sä pidit nappia pohjassa? Ei olisi eka kerta kun miniä tuntematon vaan painaa kerran nappia 😉

 

Karvalakin listaan tarkennuksena että takalasit pitää mennä ihan alas asti ja tunnistaa ne alhana.

Myöskin katto aukeaa vaikkei avain olisi r asennossa jos käyttää kaukosäätimellä eli pitää ovet olla lukossa ja painaa auki nappia koko ajan pohjassa kunnes lasit laskeneet ja katto myös.

R asennossa vaatii avaimen vain jos siis avaa ovet ja menee autoon sisälle avaamaan.

Akullakin on väliä, ei laske katto jos ei auto käy kun akun ikä alkaa olla lopuillaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×