Jump to content
Takamisakari

Cooper S -05 "BRG"

Recommended Posts

Tällainen tuli siis hankittua saman konsernin mammuttimaisen kautumaasturin tilalle, less is more vai mitä ne sanoo..

Alunperin mielessä oli lähinnä R56 mutta budjetin ollessa rajallinen totesin muutaman yksilön koeajettuani että R53:sta löytyy ehkä kuitenkin vähemmän "paskottuja" yksilöitä. 

Tämä yksilö haarukoitui itselle suht maltillisten kilsojen (97tkm) takia ja sen harvinaisen faktan että esim nokkaketjun rallatus loisti poissaolollaan. Auto on ensirekisteröity ruotsiin jossa ollut ensin työsuhdeautona ja sen jälkeen toisella omistajalla ennen myyntiä suomeen. Auto ei ollut kilvissä suomessa ja vaatii pientä herkistelyä sieltä-täältä mutta ehkä tästä vielä hupipelin saa pienellä laitolla. 

Autossa alla run-flatit jotka ovat kyllä karmeat ajaa ja pintaakin on vielä, eli pakko kai noilla on toistaiseksi pärjäillä. talvi pöristellään nastoilla mitkä ei itselle myöskään oikein maistu mutta lienevät Miniin kuitenkin järkivalinta. Varusteena löytyy myös lohkolämmitin, jonka johto oli tosin irti lohkon päästä, mikä selvisi pajalla käydessä. 

Koeajolla (lähes) kaikki toimi kunnolla mutta muutaman ensimmäisen ajon jälkeen etupäästä oikealta alkoi kuulumaan terävää napsuntaa kiihdytyksessä ja jarrutettaessa. Tätä käsiteltiin jo toisessa langassa, moottorin kannatin vaihtoon mutta vika ei vielä poistunut. Leimalla käytettäessä nitkuteltiin katsurin kanssa alustaa huolella ja vika saattaisi olla alatukivarren takimmaisessa puslassa joka liikkuu "luonnostaan" edes -takaisin ja saattaisi aiheuttaa napsunnan. Nämä ja tuulilasi seuraavana vaihtolistalla. Oven kahvat molemmilla puolilla tosi jäykät ja näitäkin pitänee herkistellä jossain vaiheessa.

Ja kun puhetta oli 17% hihnapyörästä niin pitihän sekin laittaa tilaukseen yhdessä hihnan, tulppien ja by-pass-venttiilin kanssa. Tämän piti olla ns käyttöpeli jolla vaan ajetaan, mutta kun tuo kypäräkin on tallissa hyllyllä niin tässä sitä taas ollaan..

IMG_5505.PNG

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli työlistalla nyt seuraavanlaisia toimenpiteitä:

Tuulilasin vaihto - katsuri ei "digannut" neljästä isosta kiveniskemästä ja 30cm pystyhalkeamasta

Alatukivarren puslien vaihto - powerflexiä haetaan

Hihnapyörän, remmin, tulppien ja mahdollisesti by-pass-venttiilin vaihto

Lohkolämmittimen johdon kiinnitys itse lohkoon - Schmiedmann ei ehtinyt tekemään moottorin kiinnikkeen vaihdon yhteydessä

"Kaukosäätö"avaimen korjaus, ilmeisesti akku loppu. Puukotin tietty avaimen rungon jo auki ja totesin että vaatii akun irti kolvaamista. Projekti ei hirveästi innosta ja pitänee etsiä vaihtoehtoista korjausmallia (uuden ostoa?)

Ovenkahvojen voitelu ja tarvittaessa mekaanisten osien vaihtoja

Näillä selviää ehkä kevääseen saakka ja saisi auton ajettavaan kondikseen. Mielessä kangastelee mm Milltekin cat-back ja pari muuta juttua mutta jos nyt hoitaisi nuo välttämättömimmät ensin pois.. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Takamisakari said:

"Kaukosäätö"avaimen korjaus, ilmeisesti akku loppu. Puukotin tietty avaimen rungon jo auki ja totesin että vaatii akun irti kolvaamista. Projekti ei hirveästi innosta ja pitänee etsiä vaihtoehtoista korjausmallia (uuden ostoa?)

 

Kun avain nyt on auki, niin oletko tsekannut sen akun jännitteen? Jos se on alhainen ja sulla on sähköhammasharja, niin kannattaa koittaa avaimen lataamista sen laturilla. Avaimen akku on saattanut vain tyhjentyä.

Itse luulin omastani akun pimenneen, kun kaukosäätö lakkasi toimimasta, enkä saanut paritettua avainta auton kanssa. Tilasin uuden akun ja parin viikon päästä siitä vaivauduin puukottamaan avaimen auki. Ennen kolvin lämmittämistä mittasin akun jännitteen, ja se oli ihan speksissä (muistaakseni 3.xx volttia). Menin samantien kokeilemaan avaimen parittamista, ja se toimi. Ilmeisesti siinä välissä ajettu yksi pidempi reissu oli ladannut sen akun taas täyteen. 

Ja jos se akku tosiaan on sökönä, niin uuden avaimen hinta taitaa olla n. 20x uuden akun hinta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avainta en ole vielä mittaillut sen kummemmin, kunhan räpläsin sen auki. Juutuubista löyty ohjetta akun vaihtamiseen mutta kolvaaminen ei kyllä oikein nappaa. Miten Igor olet ladannut akkua hammasharjan laturilla noin käytännössä?? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omassa paritus onnistui tällä proseduurilla:

1.) Close all doors
2.) Switch the ignition switch to KL-R (first turn), switch back off within 5 seconds and remove the key
3.) Within 30 seconds, press and hold the unlock button and at the same time, press and release the lock button (3) times. (Must be completed within 10 seconds)
4.) Release both buttons. The doors will lock/unlock to signal a successful initialization.
5.) If additional keys need to be initialized, repeat steps 3-4 within 30 seconds
6.) Switching the ignition to KL-R completes the initialization

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nonnii, herkkä unboxing- hetki takana kun osat tuli 1320.co.uk:sta. Ihmettelin pikkasen kun paketista tuli kaksi eri lähetystunnusta ja kaksi eri laatikkoa. No, näköjään mulle on lähetetty myös kampiakseli, suuttimet ja ecu-boksi, täysin pyytämättä ja yllättäen.. Saapi nähdä missä vaiheessa alkavat kysellä noiden perään..

Hihnapyörälle pitäisi löytää asennuspaikka ja samalla pitänee fiksata puslat ja lohkolämmittimen johto. 

Tänään uusittiin jo tuulilasi ja paritteluhommat (siis eiku paritushommat) säästetään illaksi.

4045B67B-3083-4804-9682-B03ABF894343.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

https://www.1320.co.uk/performance-package-stage-2

Pakettihan on ilmeisesti tämä, "pelimies" pulttaisi tietty osat kiinni, mutta kyllä se on melkoisen varmaa että tajuavat tuon jossain vaiheessa. En aio kyllä kovin paljoa nähdä vaivaa siinä että lähettelen osia takaisinpäin, varsinkaan omalla kustannuksella. Nokan ja suuttimien hinta näyttäisi olevan 560£, en ollut kyllä ajatellut satsaavani ihan noin paljoa ainakaan tässä vaiheessa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, eiköhän ne ala jossain vaiheessa kyselemään noiden perään. :)

Toi Bytetronik FA53 on kans satasia, ja sit siihen päälle vielä ohjelmointi, että noita osia voi ylipäätään käyttää. Potkua tulee 20-25hv koko kierrosalueelle.

Sent from my H8324 using Tapatalk

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No aivan varmasti alkaa. En itseasiassa aukonut teipattuja paketteja sen kummemmin, kun "takaisinkutsu" tulee ehkä kuitenkin jossain vaiheessa. Sitten kun se hetki tulee niin voi toki antaa jonkun könttähintatarjouksen ettei tarvitse rahdata takaisin 😉. Toki nyt jos liipasisi koko paketin sisälle kerralla niin homma olisi hetkeksi aikaa selvä, toki osien lisäksi tulisi sitten ohjelmointi ja ehkä vielä se cat-back..

Taisin jo aikaisemmin kysellä PK-seudun luottopajoista, kustis tulossa Schmiedmannilta mutta muitakin otetaan kiitollisna vastaan. Ainakin bimmeripuolella pajoja löytyy mutta mineille ilm vähemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei varmasti kysele takaisin. Jos kyselee niin sille saa itse laittaa hinnan mitä maksaa palautus vaikka himasta kuljetustysyhtiö hakisi.

 

Pari kertaa osunut kohdalle muista taloista toi ja kun ekan kerran itse selvittelin niin heille ei ainakaan jäänyt tietoa mihin paketti todellisuudessa meni kun järjestelmässä luki tiedot oikein.

Sain silloin pitää arvokkaan pienoislennokin 😉 oli jopa puhe että kulut puolet sen arvosta niin että pidä kone ...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko se on taipua lain edessä nastarenkaisiin, nämä kun laittoi alle niin huomaa hyvin kuinka sysipaskat nuo Dunlopin runflatit on. Vetely ja meteli kaikkosi täysin. Kesäksi kunnon renkaat, maksoi mitä maksoi..

Pirpanaa vaivannut alustan napsunta tuli selätettyä samalla, niin noloa kuin se onkin, vastaus löytyy kuvasta.. onneksi en ehtinyt vaihdattaa powerflexejä turhaan.

E: Avaimen paritus ei kyllä onnistu, ei sitten millään. Yritin varmasti yli 10 kertaa ja ei onnaa.. Jotain fiksua pitäisi keksiä kun kerran virtaakin on avaimen akussa. 

E2A175A3-C653-40DC-BD73-9C8E96BE4A66.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pientä päivitystä, eli 1320.co.uk haki ylimääräiset osat pois, tarjosivat pientä alennusta hintaan mutta noista olisi mulle jäänyt ylimääräiseksi kaikki muut paitsi nokka-akseli joten en jaksanut alkaa säätämään.

Ahtimen pyörän vaihto edessä, paikallisen korjaamon tarjous noin 450€ mikä on kyllä aika hapokas hinta. Talli olisi ja pari kätevää asentajaa, eilisen Wheeler Dealersin innoittamana tekisi mieli "säästää" ja tehdä itse. Löytyiskö kellään tuota hihnapyörän irrotustyökalua lainaksi joulun pyhiksi? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×