Jump to content
Sign in to follow this  
Joni Hakala

R53 moottorin vikatila

Recommended Posts

Moro. 2004vm ässä mini ajettu 90tkm menee vikatilaan kun kiihdyttää esim moottoritielle ja antaa jenkaa yli 4500-5000. Muutenkin auto ehkä tuntuu hieman laiskahkolta? Heittää vikakoodin P1688 unknown. Onkohan vinkkejä mistä vikaa etsiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google "Mini p1688" antaa tällaista: https://bmw.oemdtc.com/108/dme-fault-p1688-2001-2006-mini-cooper-s

Kannattaisi lukea virhekoodit jollain kunnollisella laitteella, niin saisi varman tiedon siitä mikä siellä on vikana, esim.  INPA, ISTA-D tms

Nuo yleismallin lukijat eivät anna kuin osviittaa, joko oikeaan tai väärään suuntaan 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain ton koodin kun ahtimen rulla (-15% KAVS) rupes luistamaan.

Ilmeisesti tuo koodi tulee kun imusarjan paine ei ole kiihdytyksessä sitä mitä ECU olettaa. TMAP-anturin ja bypass-venttiilin pettäminen, sekä hihnan tai rullan luistaminen aiheuttaa kaikki saman tilanteen.

Lähtisin ehkä ekana tutkimaan onko ahtimen hihna riittävän kireällä. Jos hihna ei varmasti luista, niin sitten vois koittaa pistää bypass-venttiili kiinni nippusiteellä. Seuraavaksi ehkä tsekkaus ahto-/imuvuotojen varalta. Jos tuoltakaan ei löydy vikaa, niin TMAP-anturi alkaa vaikuttaa vahvalta ehdokkaalta. Helpoin ja halvin konsti sen testaamiseen lienee löytää avulias ja kohtuullisen lähellä asuva R53:n omistaja, jonka autosta voisi vaihtaa kokeeksi ehjän anturin. Sen vaihto käy muutamassa minuutissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla antoi muistaakseni tuon koodin kun imusarjan TMAP-anturi oli pskana.
Sama homma ollut mulla. Viallinen anturi oli syypää vikakoodiin

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hihna on sopivan kireällä eikä mitään vuotoja näy. Nyppäsin kokeeksi piuhan irti tuosta TMAP anturista ja kävin ajamassa niin mikään ei muuttunut eli olisiko vika sitten siinä? Eipä nuo uudet paljoa maksa, 35e näytti saavaan ihan merkkituotteen.

 

Samalla ihan perusjuttuja katselin niin ilmansuodatin on aivan paskanen ja tukkosen oloinen, uus lähti tilaukseen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä se bypass-venttiili on syypää. Nippusiteellä laitoin kiinni ja kävin baanalla niin voimaa tuli perstuntumalla lisää ja ei mennyt enään vikatilaan. Map anturi tuli vaihdettua myös. Olen tutustunut siihen senverta että jousi sisällä löystyy tai katkee ja selvästi omassani se on löystynyt.

 

Onkohan täällä joku joka olisi vaihtanut sisällä olevan jousen pelkästään? Säästäisi semmoiset 100e jos löytyisi vain oikeanlainen jousi sinne. Ilmeisesti tuohon on saatavilla jotain "viritys" bypass venttiileitä myös jotka ovat siis täysin samanlaisia mutta jousi on hieman kovempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vaihdettava se jousi. Tai no jos saat muovisen palikan takaisin nippuun liimalla niin sitten eri asia.

 

Itse tilasin suoraan viriversion japanista eikä tainnut olla kuin 170€ kaikkineen kolmella eri jousella ja huollettava alumiininen palikka kyseessä eikä umpinainen muovinen kuten vakio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa muuten erona jos siinä on tehdas vaihtanut takuuseen niin silloin siellä taitaa olla uudempi purettava malli. Omassa vuoden 2003 vehkeessä oli umpinainen klöntti joka oli kiinteä ei avattava malli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitä bypass valven "viriversioita" on sitten erilaisia. Detroit Tunedin tekeleessä on jäykempi jousi, eli sulkeutuu herkemmin kun antaa kaasua, mutta saattaa kuulemma tehdä pintakaasulla ajamisesta nykivää. 1320.co.uk:n optimum bypass on muuten vakio, mutta venttiili on säädetty sulkeutumaan "optimaalisesti", eli kokonaan. Kun tehtaan jäljiltä se venttiilin läppä ei välttämättä ole ihan keskellä, eikä siis sulkeudu täysin tiiviisti. Sitten kolmas lienee tuo japanialainen malli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...