Jump to content
Joni Hakala

R53 moottorin vikatila

Recommended Posts

Google "Mini p1688" antaa tällaista: https://bmw.oemdtc.com/108/dme-fault-p1688-2001-2006-mini-cooper-s

Kannattaisi lukea virhekoodit jollain kunnollisella laitteella, niin saisi varman tiedon siitä mikä siellä on vikana, esim.  INPA, ISTA-D tms

Nuo yleismallin lukijat eivät anna kuin osviittaa, joko oikeaan tai väärään suuntaan 🙂

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä sain ton koodin kun ahtimen rulla (-15% KAVS) rupes luistamaan.

Ilmeisesti tuo koodi tulee kun imusarjan paine ei ole kiihdytyksessä sitä mitä ECU olettaa. TMAP-anturin ja bypass-venttiilin pettäminen, sekä hihnan tai rullan luistaminen aiheuttaa kaikki saman tilanteen.

Lähtisin ehkä ekana tutkimaan onko ahtimen hihna riittävän kireällä. Jos hihna ei varmasti luista, niin sitten vois koittaa pistää bypass-venttiili kiinni nippusiteellä. Seuraavaksi ehkä tsekkaus ahto-/imuvuotojen varalta. Jos tuoltakaan ei löydy vikaa, niin TMAP-anturi alkaa vaikuttaa vahvalta ehdokkaalta. Helpoin ja halvin konsti sen testaamiseen lienee löytää avulias ja kohtuullisen lähellä asuva R53:n omistaja, jonka autosta voisi vaihtaa kokeeksi ehjän anturin. Sen vaihto käy muutamassa minuutissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hihna on sopivan kireällä eikä mitään vuotoja näy. Nyppäsin kokeeksi piuhan irti tuosta TMAP anturista ja kävin ajamassa niin mikään ei muuttunut eli olisiko vika sitten siinä? Eipä nuo uudet paljoa maksa, 35e näytti saavaan ihan merkkituotteen.

 

Samalla ihan perusjuttuja katselin niin ilmansuodatin on aivan paskanen ja tukkosen oloinen, uus lähti tilaukseen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä se bypass-venttiili on syypää. Nippusiteellä laitoin kiinni ja kävin baanalla niin voimaa tuli perstuntumalla lisää ja ei mennyt enään vikatilaan. Map anturi tuli vaihdettua myös. Olen tutustunut siihen senverta että jousi sisällä löystyy tai katkee ja selvästi omassani se on löystynyt.

 

Onkohan täällä joku joka olisi vaihtanut sisällä olevan jousen pelkästään? Säästäisi semmoiset 100e jos löytyisi vain oikeanlainen jousi sinne. Ilmeisesti tuohon on saatavilla jotain "viritys" bypass venttiileitä myös jotka ovat siis täysin samanlaisia mutta jousi on hieman kovempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ole vaihdettava se jousi. Tai no jos saat muovisen palikan takaisin nippuun liimalla niin sitten eri asia.

 

Itse tilasin suoraan viriversion japanista eikä tainnut olla kuin 170€ kaikkineen kolmella eri jousella ja huollettava alumiininen palikka kyseessä eikä umpinainen muovinen kuten vakio.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niitä bypass valven "viriversioita" on sitten erilaisia. Detroit Tunedin tekeleessä on jäykempi jousi, eli sulkeutuu herkemmin kun antaa kaasua, mutta saattaa kuulemma tehdä pintakaasulla ajamisesta nykivää. 1320.co.uk:n optimum bypass on muuten vakio, mutta venttiili on säädetty sulkeutumaan "optimaalisesti", eli kokonaan. Kun tehtaan jäljiltä se venttiilin läppä ei välttämättä ole ihan keskellä, eikä siis sulkeudu täysin tiiviisti. Sitten kolmas lienee tuo japanialainen malli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...