Jump to content
Arsk

Takatukivarret

Recommended Posts

Takatukivarret päässeet jonkin verran väljiksi, tarttis varmaan hoitaa laittamalla joku korjaussarja. Nyt oon vaan vähän pihalla siitä mitä kaikkee ja miten ja miksi sille pitää tehdä. Osaisko joku, tai varmasti osaa, mutta viittiskö joku selittää mulle yksinkertasin sanakääntein sen akselin ja laakerin ja holkin ja mitä siellä onkaan sovittamisen periaatteen, ja mitä kaikkee siellä pitäis esim. kalvaa oikeeseen kokoon ja minkä takia...

Eli siis helppotajunen "takatukivarsi for dummies" -juttu.

Tai sit tietysti joku hyvä linkki käy kans, jos joku on jo homman ymmärrettävästi jossain kuvannut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Esim. tässä oikeaoppista autotalliähellystä 🙂 :

Aksel on laakeroitu toisesta päästä neulalaakerilla ja toisesta päästä puslalla. Niiden pitää olla samalla linjalla jotta akseli menee paikoilleen. Pusla on sisähalkaisijaltaan liian pieni ja se tarvii kalvaa akselin mittaan. Ainoa ongelma tuossa operaatiossa on että kalvain pitäisi saada linjattua neulalaakerin suhteen. Voi sitä yrittää räpeltää käsivaralta mutta yleensä se menee munille ja akseli ei menekään paikoilleen. Tossa videossa on säädettävä kalvain jossa on ohjaus neulalaakerin pesästä irtoholkilla. (huom: neulalaakeria ei siis vielä ole painettu paikoilleen.)

 

 

Tässä toinen linkki missä näkyy hommaan tarkoitettu kiinteä kalvain. Sitä käytettäessä neulalaakeri on paikoillaan ja työ tehdään puslan puolelta neulalaakeria kohti.

http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/289308-radius-arm-reaming-tool/

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisko toi alkuperäisen Churchill kalvaimen työstösuunta neulalaakerin puolelta sisään ja puslan puolelta ulos niin ei purut valu tukivarren sisälle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No nyt tajusin, kiitos!

Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn.

vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 Eihän ne purut sinne jää mut saattaa joku hitunen jäädä neulalaaakeriin eli turhaa

putsausta ja toiseksi  kalvain hakee neulalaakerista(oikea ohjainholkki useimmiten hukassa) linjan oikeinpäin käytettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, Arsk kirjoitti:

No nyt tajusin, kiitos!

Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn.

vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu?

Jussi viettää eläkepäiviä, mutta jos sattuu pajallaan puuhailemaan, niin varmaankin kalvaa laakerin kun olet ne asentanu paikoilleen. Työkalu hänellä on

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi,

Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. 

Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin 

Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa.

Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että  on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä

Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain.

Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään.

Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle.  

img_20120909_134832.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki?

Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
48 minuuttia sitten, Arsk kirjoitti:

Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki?

Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia.

Jep, siis se pronssilaakeri pitää kalvaa.

Kun painat rasvaprässillä laakerin rasvanipasta rasvaa, putken tarkoitus on pitää rasvat molempien päiden laakereissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi,

Ensin vanha pusla ja rasvaholkki pois, jos et vaihda laakeria, niin uusi putki ja holkki paikoilleen ja kalvaat mittoihin.

Jos vaihdat laakerin niin laitat rasvaputken vasta ennen kuin naputtelet uuden laakerin paikoilleen.

Jos unohdat rasvaputken , niin koko tukivarsi on täytettävä rasvalla ennenkuin pursuaa väliköistä. Tukivarsi on ontto.

/kimi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On ‎29‎.‎11‎.‎2018 at 22.32, Kimi kirjoitti:

Moi,

Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. 

Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin 

Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa.

Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että  on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä

Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain.

Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään.

Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle.  

img_20120909_134832.jpg

Mitä enemmän mä tätä mietin niin..  aika fiksu juttu.  Pakko antaa pointsit! 🙂

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vielä en malta olla lisäämättä miten tärkeää on käydä kaikki rasvanipat ( missä niitä on) väh. kerta vuodessa läpi.

Hyvä ajankohta on keväällä vaikka renkaidenvaihdon yhteydessä ja muutenkin tsekata paikat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdyn edellisen mielipiteeseen. Jos säännöllisesti rasvaa tuonkin kohteen, niin eipä tuota kalvainta montaa kertaa/per. Mini elämänsä aikana tarvitse 😉

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×