Jump to content
Sign in to follow this  
Arsk

Takatukivarret

Recommended Posts

Takatukivarret päässeet jonkin verran väljiksi, tarttis varmaan hoitaa laittamalla joku korjaussarja. Nyt oon vaan vähän pihalla siitä mitä kaikkee ja miten ja miksi sille pitää tehdä. Osaisko joku, tai varmasti osaa, mutta viittiskö joku selittää mulle yksinkertasin sanakääntein sen akselin ja laakerin ja holkin ja mitä siellä onkaan sovittamisen periaatteen, ja mitä kaikkee siellä pitäis esim. kalvaa oikeeseen kokoon ja minkä takia...

Eli siis helppotajunen "takatukivarsi for dummies" -juttu.

Tai sit tietysti joku hyvä linkki käy kans, jos joku on jo homman ymmärrettävästi jossain kuvannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esim. tässä oikeaoppista autotalliähellystä 🙂 :

Aksel on laakeroitu toisesta päästä neulalaakerilla ja toisesta päästä puslalla. Niiden pitää olla samalla linjalla jotta akseli menee paikoilleen. Pusla on sisähalkaisijaltaan liian pieni ja se tarvii kalvaa akselin mittaan. Ainoa ongelma tuossa operaatiossa on että kalvain pitäisi saada linjattua neulalaakerin suhteen. Voi sitä yrittää räpeltää käsivaralta mutta yleensä se menee munille ja akseli ei menekään paikoilleen. Tossa videossa on säädettävä kalvain jossa on ohjaus neulalaakerin pesästä irtoholkilla. (huom: neulalaakeria ei siis vielä ole painettu paikoilleen.)

 

 

Tässä toinen linkki missä näkyy hommaan tarkoitettu kiinteä kalvain. Sitä käytettäessä neulalaakeri on paikoillaan ja työ tehdään puslan puolelta neulalaakeria kohti.

http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/289308-radius-arm-reaming-tool/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko toi alkuperäisen Churchill kalvaimen työstösuunta neulalaakerin puolelta sisään ja puslan puolelta ulos niin ei purut valu tukivarren sisälle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siellä tukivarren sisällä laakerien välissä on putki, joten mitä väliä ei ne purut sinne jää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt tajusin, kiitos!

Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn.

vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Eihän ne purut sinne jää mut saattaa joku hitunen jäädä neulalaaakeriin eli turhaa

putsausta ja toiseksi  kalvain hakee neulalaakerista(oikea ohjainholkki useimmiten hukassa) linjan oikeinpäin käytettäessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, Arsk kirjoitti:

No nyt tajusin, kiitos!

Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn.

vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu?

Jussi viettää eläkepäiviä, mutta jos sattuu pajallaan puuhailemaan, niin varmaankin kalvaa laakerin kun olet ne asentanu paikoilleen. Työkalu hänellä on

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. 

Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin 

Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa.

Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että  on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä

Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain.

Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään.

Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle.  

img_20120909_134832.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki?

Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuuttia sitten, Arsk kirjoitti:

Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki?

Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia.

Jep, siis se pronssilaakeri pitää kalvaa.

Kun painat rasvaprässillä laakerin rasvanipasta rasvaa, putken tarkoitus on pitää rasvat molempien päiden laakereissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Ensin vanha pusla ja rasvaholkki pois, jos et vaihda laakeria, niin uusi putki ja holkki paikoilleen ja kalvaat mittoihin.

Jos vaihdat laakerin niin laitat rasvaputken vasta ennen kuin naputtelet uuden laakerin paikoilleen.

Jos unohdat rasvaputken , niin koko tukivarsi on täytettävä rasvalla ennenkuin pursuaa väliköistä. Tukivarsi on ontto.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎29‎.‎11‎.‎2018 at 22.32, Kimi kirjoitti:

Moi,

Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. 

Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin 

Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa.

Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että  on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä

Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain.

Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään.

Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle.  

img_20120909_134832.jpg

Mitä enemmän mä tätä mietin niin..  aika fiksu juttu.  Pakko antaa pointsit! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä en malta olla lisäämättä miten tärkeää on käydä kaikki rasvanipat ( missä niitä on) väh. kerta vuodessa läpi.

Hyvä ajankohta on keväällä vaikka renkaidenvaihdon yhteydessä ja muutenkin tsekata paikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdyn edellisen mielipiteeseen. Jos säännöllisesti rasvaa tuonkin kohteen, niin eipä tuota kalvainta montaa kertaa/per. Mini elämänsä aikana tarvitse 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näyttäis olevan tarjolla akseleiden korjaussarjoja myös kahdella neulalaakerilla, mitä ne sellaset on? Onko muka mahdollista korvat pusla laakerilla?

Aika syöpyneet päistään oli mulla akselit, ei ehkä saa niistä tuota työkalua tehtyä... tai no ehkä tekemällä pitkän viisteen ja leikkuu-urat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuvien perusteella liukulaakeri puuttuu kokonaan ja tilalla toinen neulalaakeri, eli neulalaakeri molempiin päihin. Jossain tuollasta settiä oli tarjottu Mokeen, onko sen tukivarsissa sitten jotain eroa tavalliseen Miniin. Enkä tiä sitten miten kaks neulalaakeria saa asettumaan suoraan linjaan, jos eivät sitten suoriltaan asetu. Toisaalta en ymmärrä miksei se pusla sitten asetu tukivarressa suoraan linjaan, vaan sen läpi on kairattava akselille suora reitti. Onko sitten joku valutoleranssijuttu tms. Monta ihme asiaa muaalimmaan vaan mahtuu... useimmiten kuitenkin syy on löytynyt aina ittestä jos ei oo jotain ymmärtänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä puslaa sinne vinoon saa. Se nyt sattuu olemaan mallia koneistetaan loppumittaan. Voihan sen tehdä suoraan akselin halkaisijalle ja sitten prässätä paikoilleen. Puristussovituksessa vaan tuppaa sisäreikä pienenemään inasen. Se sopiva sisäreikä onkin piukka asennuksen jälkeen. Akselin halkaisija voi myös olla mitä sattuu, jollain toleransseilla nekin on tehty.

Venttiilin ohjarit on ihan samanlainen tapaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...