Jump to content
Mimmu

Akku

Recommended Posts

Hei,

Mini Cooper S (vm. 2008), ja ilmeisesti akku vetelee viimeisiään. Start/stop-toiminnon merkkivalo syttyy, ja auto sammuu, esim. vaihdetta vaihdettaessa. 

Vanha akku AGM-akku. Pitääkö välttämättä olla tuollainen akku, vai voiko vaihtaa ns. normi akun? 🤔

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei pelaa start stop sitten vakio akulla kuin jonkin aikaa.

 

Tai lähinnä tulee ongelmaksi se kun se ei kestä sitä virranpurun suuruutta mitä se tekee kun kaikki laitteet kesällä päällä ja sitten sammutetaan lataus.

 

Sama kuin latella eli kallis AGM tilalle mun kokemuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lähinnä sitä tässä mietinkin, että toimiiko muut sähköjutut ns.normiakulla? Vai vaativatko nekin tuon kalliimman akun? Itsekään en tykkää tuosta stop/start-toiminnosta. 

Nyt auto sammuu aina vapaalle vaihdettaessa, vilauttaa keltaista start/stop-toiminnon merkkivaloa. "Kiva" kääntyä risteyksistäkin, kun aina auto sammuu siihen. 🙄

Akkulaturit kun laittaa paikoilleen, näyttää aina 4...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auton älykäs lataus järjestelmä on suunniteltu toimimaan AGM-akun virran vastaanotto-/luovutuskyvyn kanssa yksiin niin  kyllä se AGM-akku siellä kaikkinensa parhaiten toimii.
Ja jos se edellinen siellä on kestänyt 11v niin eikai se hiukan kalliimpi AGM vuotta kohden paljoa kustanna 😉

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos auto sammuilee itsekseen vaihdetta vaihdellessa niin kyllä siinä autossa jotain muuta(kin) on vialla kuin akku. Mistä nyt ylipäätänsä on päätelty että akku on viallinen?

On tietysti aivan mahdollista että 11v akku on elinkaarensa päässä. Omissa autoissani akku on tyypillisesti kestänyt 5-6 vuotta, joten sinullakin voi olla jo toinen akku finaalissa. Jos sen akun päätyy vaihtamaan ja autossa on IBS, niin vähintään autolle täytyy testerillä kertoa akun vaihtamisesta. Tämän pystyvät monet monimerkkikorjaamotkin tekemään. Jos akun kapasiteetti (Ah lukema) tai tyyppi (AGM/ei-AGM) vaihtuu, niin uusi kapasiteetti ja/tai tyyppi täytyy lisäksi koodata autolle, jotta lataus tapahtuu optimaalisesti. Tätä monimerkkikorjaamot eivät näytä pystyvän tekemään, vaikka niin väittävätkin.

Kysymykseesi siitä toimivatko muut vempeleet ei-AGM akulla on hankala antaa tyhjentävää vastausta, varsinkin kun ei ole mitään tietoa mitä vempeleitä autossasi on. Periaatteessa sähkölaitteet eivät juuri välitä akun tyypistä. Ero tulee siitä, että normi lyijyakku ei kestä läheskään samaa määrää lataus/purkusyklejä kuin AGM-akku, ja siksi akun käyttöikä jää lyhyeksi, jos autossa on uutta teknologiaa kuten jarruenergian talteenotto, start-stop, webasto jne.

Itse en lähtisi koodailemaan auton ominaisuuksia pois. Jos koodailemaan lähtee, niin mieluummin koodaa sen siten, ettei ole defaultina päällä. Lisäksi ostaisin autoon sellaisen akun kuin siiheen kuuluu. Ei se hintaero nyt niin suuri ole, kuten Mini1380 mainitsi.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lähinnä siitä päätelty, että akussa vika, koska kun auton laittaa laturiin, akku on aina lähes tyhjä. Kyselty myös huoltoiikkeistä syytä, ja veikkasivat syynä olevan heikon akun, josta ei virtaa riitä ajon aikana kaikkiin sähkölaitteisiin  - eikä myöskään ruiskumoottorilla olevaan ruiskusysteemiin...

Täältä löytyi myös aiempi keskustelu samaisesta viasta, ja akkua siinäkin veikkailtiin.

Auto siis sammuu, kun esim.kääntyy risteyksestä, ja laittaa vaihteen vapaalle ja kytkimen pohjaan. Lähtee kyllä hetimmiten käyntiin nappia painamalla uudelleen, kunhan vaihde on päällä...

Autossa ilmeisesti alkuperäinen akku.

Itse en näistä todellakaa mitään ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Mimmu kirjoitti:

Lähinnä siitä päätelty, että akussa vika, koska kun auton laittaa laturiin, akku on aina lähes tyhjä. Kyselty myös huoltoiikkeistä syytä, ja veikkasivat syynä olevan heikon akun, josta ei virtaa riitä ajon aikana kaikkiin sähkölaitteisiin  - eikä myöskään ruiskumoottorilla olevaan ruiskusysteemiin...

Täältä löytyi myös aiempi keskustelu samaisesta viasta, ja akkua siinäkin veikkailtiin.

Auto siis sammuu, kun esim.kääntyy risteyksestä, ja laittaa vaihteen vapaalle ja kytkimen pohjaan. Lähtee kyllä hetimmiten käyntiin nappia painamalla uudelleen, kunhan vaihde on päällä...

Autossa ilmeisesti alkuperäinen akku.

Itse en näistä todellakaa mitään ymmärrä.

 

Akku on erittäin harvoin niin täysi, ettei laturi yrittäisi sitä aina vähän ladata. 

Akku ei kyllä aiheuta mainitsemiasi vikoja. Jos korjaamo on sanonut, että auto sammuu siksi ettei käynnissä olevan auton akusta riitä virtaa ruiskumoottorilla varustetun auton ruiskusysteemiin, niin vika on ammattitaidottomassa korjaamossa. Vaihda siis ensimmäiseksi korjaamoa. Ajonaikaisesta virrantarpeesta kun huolehtii lähinnä laturi. Akkua tarvitaan lähinnä käynnistyksessä ja siksi elinkaarensa päähän tulleen akun tunnistaa siitä, ettei auto jaksa startata. 

Mutta tokihan se akkukin voi olla huono, jos autossa on esiintynyt käynnistysongelmia.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 minuutti sitten, Mimmu kirjoitti:

Jos laturissa vika, eikö silloin palaisi akun merkkivalo? 

Vikakoodilukijalla luettaessa ei anna vikoja... 🤔

Kyllä, laturin vika sytyttää latauksen merkkivalon.

Yleismalliset vikakoodinlukijat eivät osaa kertoa juuri mitään BMW/Mineistä. Niillä näkee lähinnä moottorinohjauksen ja sieltäkin saa yleensä vain ns. P-koodit. Autossasi on varustelusta riippuen 5-30 muutakin modulia/tietokonetta, joista saisi lisäosviittaa siitä mikä oikeasti on vialla.

Esimerkiksi: omassa käyttöautossani vanha akku meni tyhjäksi webasto-käytossä. Akun lataamisen jälkeen auto pelasi moitteettomasti, eikä yleismallin koodinlukija näyttänyt yhtään koodia. BMW-diagnoosijärjestelmä kuitenkin löysi eri moduleista yli 60 alijännitteestä syntynyttä koodia. Tällä esimerkillä oli tarkoitus valaista lähinnä BMW:n omien diagnostiikkajärjestelmien kykyä auttaa ongelman ratkaisussa vs yleismallin koodinlukijat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, Mimmu kirjoitti:

Äsken pääsin autolla kotiin, usean sammumisen jälkeen. 

Laturin laitoin akkuun, ja mittari näytti näin:

P_20190128_142114_p.jpg

En minä tätä epänormaalina pidä, jos laturi on kytketty autoon heti ajon jälkeen. Näissä nykyautoissa on kaikki elektroniikka vielä tosi toimissa ainakin vartin verran sammuttamisen jälkeen, eikä 5A kulutus on edes kovin suuri niiden ylläpitämiseen. Tyypillisesti auto käy nukkumaan vasta oliko 15 vai 30 min parkkeerauksen jälkeen. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
39 minuuttia sitten, holkki kirjoitti:

Ja siihen alkuperäisen AGM akun lataamiseen soveltuvaa, oikeaa laturia...eikä mitään Akku-mattia...

Hyvä pointti. AGM akku tarvitsee ainakin korkeamman latausjännitteen kuin normi lyijyakku, saattaa syklikin olla jotenkin erilainen, en tiedä. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

SS saa koodattua myös muistille sekä Bemarissa että Minissä (ainakin suht tuoreissa). Omista olen sen hoitanut aina JW Servicellä ja  toimii muistilla eli jos olen napauttanut pois päältä ajossa ja sammutan auton, niin seuraavan kerran käynnistyy myös pois päältä ja toisinpäin. Jos jossain mielenhäiriössä joku heittää ajoasetuksen green niin silloin menee ss myös automaattisesti päälle vaikka olisikin oletuksena pois eli voi pelastaa maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

Ministä en tiedä mutta bemareissa sen saa napista pois, mutta seuraavassa startissa se on taas päällä.

Koodaamalla sen saa oletusarvoisesti pois. 

Juuri näin tekee minissäkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Kyllä, laturin vika sytyttää latauksen merkkivalon.

Yleismalliset vikakoodinlukijat eivät osaa kertoa juuri mitään BMW/Mineistä. Niillä näkee lähinnä moottorinohjauksen ja sieltäkin saa yleensä vain ns. P-koodit. Autossasi on varustelusta riippuen 5-30 muutakin modulia/tietokonetta, joista saisi lisäosviittaa siitä mikä oikeasti on vialla.

Esimerkiksi: omassa käyttöautossani vanha akku meni tyhjäksi webasto-käytossä. Akun lataamisen jälkeen auto pelasi moitteettomasti, eikä yleismallin koodinlukija näyttänyt yhtään koodia. BMW-diagnoosijärjestelmä kuitenkin löysi eri moduleista yli 60 alijännitteestä syntynyttä koodia. Tällä esimerkillä oli tarkoitus valaista lähinnä BMW:n omien diagnostiikkajärjestelmien kykyä auttaa ongelman ratkaisussa vs yleismallin koodinlukijat.

Ei muuten sytytä aina, on jopa kohtuu yleistä että laturi menee siten rikki ettei sytytä latauksen merkkivaloa.
Meidänkin R55:ssa laturi hajosi niin että valo ei syttynyt mutta mittarilla mitatessa ei ladannut yhtään.
Eli kannattaisi myös mitata auton lataus käydessä ja lisäkuorman kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Eikö tuota start/stop toimintoa muka voi halutessa kytkeä pois?

Saa napista pois ja esim.carlylla sen saa koodattua lähtökohtaisesti pois päältä ja että napista painaessa saa halutessaan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
27 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Ei muuten sytytä aina, on jopa kohtuu yleistä että laturi menee siten rikki ettei sytytä latauksen merkkivaloa.
Meidänkin R55:ssa laturi hajosi niin että valo ei syttynyt mutta mittarilla mitatessa ei ladannut yhtään.
Eli kannattaisi myös mitata auton lataus käydessä ja lisäkuorman kanssa.

I stand corrected. Kiitos, hyvä tietää, omalle kohdalle ei ole sattunut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×