Jump to content
Sign in to follow this  
sir samurai

Kannen tiivisteen vaihto SPi

Recommended Posts

Olis kannen tiivisteen vaihto edessä, vuotaa öljyä kannen ja lohkon välistä vesipumpun päästä kulmasta, pakosarjan puolelta. Kannen mutterit kiristetty momenttiin oppaan mukaan. Öljyt ja jäähdytysnesteet ok, toki öljy vähenee ja tiputtelee öljyä kun kone käynnissä. Puristuspaineet kysyisessä sylinterissä aavistuksen heikommat kuin muissa. Koskaan en ole Ministä kantta käyttäny pois, joten onko jotaki hyviä vinkkejä vai pärjääkö Haynes oppaalla kun seuraa ohjeita vai olisko jotain mitä olisi hyvä tietää? (Sekä Youtubessa näkyi olevan videoita) Mites tuo tiiviste, minkälainen kannatta laittaa vakio vai kuparipahvi? Ootteko vaihtaneet kannen mutterit samalla aina uusiin? 

Mites tuo SPi kone, olen käyttäny 98 bensaa, sopiiko 95e10 vai vaatiiko kansi remonttia, seeti renkaat? Sinänsä se nyt on itelle ihan sama ajella 98 kun kilsoja ei nyt nii kauheasti tule. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannessa on seetirenkaat pakopuolella vakiona. Mutta 98 ja 95 kummatkin ne seetirenkaat vaativat, ei niissä ole lisäaineistusta kummassakaan. Minin orkkis bensaletkuista en tiedä kestääkö ne E10 kamaa, E5:sta varmasti paremmin. Muutenkaan ei siinä kustannuksissa oikeastaan mitään eroa ole 95 ja 98 välillä tulee kilometrejä vaikka kuinka paljon, koska 98:sia kuluu vähempi pienemmän etanolimäärän johdosta.

 

AF470 tiiviste on muistaakseni paras, siinä on kunnon tiiviste öljynsyötölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattanee varmaan samalla vaihtaa venttiilivarrenkumit jos ei ole lähiaikoina vaihdettu.


BK450 tai AF470 pahveja kannattaa käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini ollu mulla muistaakseni vuodesta 2007. Vesipumppu ja kytkimentyösilinteri vaihdettu, muuten perus huoltoa vain tarvinnu tehdä. Juutuubsta löytyki heti videosarja spi koneelle kansi puuhasteluun, pitää katella läpi 🙂  Laitanpa linkin tänne jos jollaki muullakin tarvetta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oot saanu termostaattikotelon irti, ilman pulttien katkeemista? 🙂

Eikös tuossakin ole se välilaippa ja pitkät pultit (ei pinnapultit)?

Yleensä kannattaa olla varovainen niitä avatessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo video ei siis ole minun tekemä, vaan löysin Youtubesta oliko 6 "osasen" sarjan missä oli kannen tiivisteen vaihto, katoin eka osaa ja viiemsitä osaa, että varmana jotain muutaki siinä välillä 🙂 

Minun Mini vielä odottelee tallissa aloitusta 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman tunnin sai tänään uurastaa, kun näin ekalla kerralla sen ruiskuhärdellin purkaminen oli hieman ujoa tekemistä. Kylläpä siinä ruiskusysteemissä oli letkua ja liitintä eri malliin versus kaasarikone 😄 Mutta venakoppaa vaille kaikki ylimääränen riisuttu että pääsee kannenmutterit aukaseen. 

Ruiskusysteemin pohjassa oli yhdelle johdolle paikka, yksi irtonainen piuha löytykin ja päässä oleva liitin sisälsi sen verran töhnää ettei varmaan ole ollu kiinni hetkeen. pitää tutkailla mikä se on. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imusarjan pohjassa on lämmitysvastus, lienee se mistä sulla on johto irti. Ei niin nuuka kesäkäytössä. Muistaakseni siinä on jotain älyäkin ohjauksessa että se on vain kylmällä koneella päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitä ei varmaan kesäkäytössä kaipaa 🙂 Videolla ei irrottanut keinuvipuja ennen kannen irroitusta, mutta haynes oppaassa on neuvottu ottamaan. Kannattaako se irrottaa vai ei? 

 

EDIT: Ni no joo, jos ne venttilivarren kumit meinaa tarkistaa/vaihtaa niin pittäähän tuo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ne "kaikki" ole 940 kansia sen jälkeen kun niitä alettiin tekemään.
Palotilat näyttää muokatuilta, venttiilit normia isommilta ja SPi:ssä massapahvi alunperin et on siellä ennenkin joku käynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oo SPi kansi, joku vanhempi 1275cc kansi se on. Valumuoto on vanhempi. lämpöanturi kannessa ja sisälämppärin hanan reikä. Kandee tarkistaa että seetirenkaat löytyvät.

 

Palotilat on tosiaan muokattu, eikä kait ees oikeen hyvinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa, vai ei ole alkuperäinen SPI koneen kansi ja muotoilutki vähän sinne päin. 🙂 Tutustuin venttiilien irrottamiseen ja oman työkalun näemmä vaatii, onko suosituksia minkälainen kannattaa hankkia vai onnistuko tehdä pienellä vaivalla oma työkalu? Ei tullu edes kokeiltua tallilla viimeksi kuinka jäykkiä nuo jouset on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vaan nyt kerran tarviit,lainaa jostain perus venttiilipuristin.Joka korjaamolta pitäs löytyä,mutta jos ei tuttuja,eivät välttämättä lainaa.Oman tekemiseen menee aikaa,jos lähellä Motonet tai Biltema,osta sieltä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motonetti 20min ajomatkan päässä, vois siellä kävässä. Tallinaapurissa on kyllä korjaamo, jotka ei joka päivä siellä tee hommia. Mutta on mulla ylimääräinen moottri jolla tarkoitus harjoitella pura ja kasaa operaatiota niin sama hankkia oma. 
 

Motonetissa näkyy olevan mtx ja bahco, bahco näyttäs jämymmältä. Onko nuo kelvollisia operaatioon? 

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765085/Bahco-BE76101-venttiilijousipuristin-60-125-mm

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tehnyt itse, ei ole edes paha tehdä.
Työkalu nyt tallilla niin en saa kuvaa.
Irtonaisena purkamiseen ei yleensä tarvitse kuin sopivan hylsyn ja vasaran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Kyllä toi kannentekijä on tiennyt mitä tekee palotiloille. Erittäin hyvä! Jos kanavat on tehty samalla taidolla, niin sulla on helmi lapasessa.

Lisäksi tuossa on titaani tai alu retainerit.

Jousset irrotat ja laitat paikoilleen vaikka pylväsporakoneessa. Tulppahylsystä kolmasosa kyljestä pois että pääset lukkoihin käsiksi.

Voit myös irrottaa jouset lyömällä. Tulpan hylsy jousen päälle ja sitten kevyesti lekalla lyöt ne irti. Paksu rätti alapuolelle ettei vena osu lattiaan.

Ensin kevyesti ja lisäät voimaa kunnes löytyy oikea tarvittava voimamäärä.

Ei tarvii pelätä tehdessä, ei ne jouset lennä ympäri tallia.

/kimi

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun uudestaan katsoi vähän valoisammalla näytöllä noita kannen kuvia niin palotiloista pitää ottaa negatiivisuutta takaisin, kyllä sitä on kaivettu pakoventtiilin ympäriltäkin.

Mittaa ennen purkamista palotilan koko, että tietää puristuksien olevan kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palotilat muistuttaa Vizardin viimeisen kirjan mukaisia skissejä. Silmä sanoo että palotilat olis suht isot, kantsii todellakin mitata koko kone ja laskea mikä on puristussuhde.

Mitä noihin venttiilien purkamiseen tulee niin jättäisin ne lekat ihan rauhaan. Mulle tulee aina näppylöitä noista hienosäätötyökaluista 🤣 Ammattimies kyllä purkaa koneen lekalla mutta ne oikeat ammattimiehet yleensä omistaa ihan toimivat työkalut... Sen verran Kimiä komppaan että joskus lukot on niin huolella kiilautuneet jousilautasiin että joutuu vähän napauttamaan hylsyn kanssa lautasta.

Mulla on tuon bahcon tyyppinen värkki, ei maailman paras mutta silltä on saanut kannet purettua ja kasattua. Tota jälkimmäistä rimpulaa en minin koneeseen tarjoaisi, se on tarkoitettu jousien purkamiseen suoraan konehuoneeseen eikä design kauheasti vakuuta.

Jos kansia aikoo paljonkin värkätä ´niin tossa on isäukon tekele.Tosta puuttuu levy jonka päälle kansi tulee. Nopea ja varma käyttää, huono puoli on että vie vähän liikaa tilaa varastoinnin näkökulmasta. Mulla jäänyt vähälle käytölle kun olen enemmänkin värkännyt roverin vinokansia enkä ole viitsinyt niile värkätä mitään omaa aluslevyä.

20190403_082825.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ja jos noi jousilautaset tosiaan on alsaa tai titaania niin itse jättäisin ne pois katumoottorista. Molempien materiaalien elinikä venttiilikoneistossa on vähän mitä sattuu, niillä kun ei varsinaisesti ole samaa väsymiskäyttäytymistä kuin teräksellä. Molempia on vielä eri seostuksella ja lämpökäsittelyllä eikä aina tiedä varmuudella mitä rahalla saa. Paitsi jos halvalla saa... melkein voi olla varma ettei ainakaan hyvää.  Käytetyt hilut vielä oma lukunsa kun niiden historiaa ei tiedä.Kisakoneissa ne vaihdetaan käyttötuntien perusteella varmuuden vuoksi ennen kuin kilahtaa. Mutta jokainen tekeen koneensa niin kuin lystää, sitä voi sitten laskea mitä tuhoa tulee jos lukot tulee lautasesta läpi ja vena putoaa kyydistä.

OEM maailmassa hyvä esimerkki Corvette, olisko ollut LS7 missä on titaaniveivit. Niissä oli ongelmia jo heti pian uutena vaikka piti kestää vaikka mitä. No kesti ainakin sen moottorin käyttöiän 🙂. Sittemmin GM sai homman kaiketi kuntoon. Tai sitten ei... tossa linkissä mielenkiintoisia kuvia https://www.corvetteforum.com/forums/c6-corvette-zr1-and-z06/4187803-ls7-titanium-rod-failure.html

Uusi veivisarja GM:ltä $5200 !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isolta tosiaan palotilat näyttää, tässä vertailun vuoksi ihan hiukan koskettu SPi kansi. Muistikuvat hataria mutta olisiko mennyt niin että tuon pienen muokkauksen jälkeen joutui pari milliä ottamaan lohkosta korkeutta pois että sai puristukset takaisin tontille, taisin vähän lisätäkkin kun tuli mieto virinokka. Männät ainakin orkkis SPi:ssä jäävät sen verran kansitason alapuolelle että tehokkaampi/parempi tapa ottaa lohkosta pois niin että paljevälikin saatiin järkeväksi.

IMG_2197(1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannen palotilojen tilavuuden mittaus varmaan pitää suorittaa täyttämällä ne esim vedelle/öljyllä . Siihen lisätä tilavuus paljonko jää yläkuolokohdan ja lohkon pinnan väliin huomioiden tiivisteen paksuus. Onko riittäävä tarkkuus laskea iskutilavuus iskun pituudesta ja halkaisijasta, vai pitäisikö täyttää sylinteri alakuolokohdasta yläkuolokohtaan?

Pitää ne jousilautaset vaihtaa tarvittaessa, kyllä tässä kuitenki pitkää ikää haetaan 🙂

Pitää käyä motonetistä hakemassa crc tiivstejämien poistoainetta ja se työkalu, jos viikonloppuna ehtis putsaileen ja mittaileen. Täytyy vain toivoa että puristussuhde olisi kohdillaan, ei tarvis sen isompaa remppaa alkaa tekemään 🙂 (tai toista kantta hommaamaan)

 

EDIT: Jos vimpan päälle mitata tarvii niin tässä on ohjeet.
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1395/moottorin_puristussuhteen_mittaaminen.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sen iskutilavuuden voi ihan laskea, ei tarvitse lotrata koko pyttyä täyteen viinaa.

 

Mikäli männän kupin tilavuus ei ole tiedossa (ei merkintöjä tai 100% varmuutta), niin sen voi mitata helposti vaikkei mäntä tulisikaan lohkon pinnan tasolle/yli. Vääntää männän ylimpään asentoon (tai mihin tahansa, mutta mukavempi kun se on ylhäällä niin ei tartte litrakaupalla nesteitten kanssa lotrata), täyttää pleksin reijästä pytyn, vähentää männän sylinterin vapaan osuuden ihan laskemalla.

 

Tein pikaseen excelin tosta puristussuhteen laskusta niin menee näppärästi ensikertalaisellekkin laskenta. Lisäksi siinä on hyvä pyöritellä lukuja että millä tavoin saisi puristuksen oikeiseen arvoon.

 

puristussuhde.xls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...