Jump to content
Sign in to follow this  
sir samurai

Kannen tiivisteen vaihto SPi

Recommended Posts

Puristimesta vielä,miulla on tämmönen kiinteä pöytämalli.Alapuolelle venttiilejä vasten ohut puupalikka.

20190403_153553.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2‎.‎4‎.‎2019 at 18.31, sir samurai kirjoitti:

Motonetti 20min ajomatkan päässä, vois siellä kävässä. Tallinaapurissa on kyllä korjaamo, jotka ei joka päivä siellä tee hommia. Mutta on mulla ylimääräinen moottri jolla tarkoitus harjoitella pura ja kasaa operaatiota niin sama hankkia oma. 
 

Motonetissa näkyy olevan mtx ja bahco, bahco näyttäs jämymmältä. Onko nuo kelvollisia operaatioon? 

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765085/Bahco-BE76101-venttiilijousipuristin-60-125-mm

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu

 

Jep, toi ylempi on ok!

Ite jouduin hommaamaan vastaavan OHC :lle kun Mondeon kansiremppa.

E: Noi venttiilit näyttää oudon väriseltä, kannattaa tosiaan tarkistaa puristussuhdekin ennen kasausta.

Kuten MikaJ ja kannen palotila myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Täytä palotilavahalla, leikkaat mattoveitsellä tasan kannen tasotilan kanssa ja sulla on siellä saman verran vahaa kuin jotain nestettä.  

Sittdn vaan punnitset sen vahan tai mittaat sen jotenkin, helpoiten teet siitä pyöreän pallon. Pääse noin 0,2ml tarkkuuteen  eikä tarvii kestää  litkujen hajujaja putsailla.. ATF haisee ihan  hirveelle. Tällä tavalla teen nopeita tarkistusmittauksia.

AtF ja 5ml lääkeruiskua käytän tällä hetkellä loppumittaukseen.

/kimi

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on kannen palotilat mitattu vedellä täyttämällä ja sekä muovailuvahalla, kummatki antoi 22ml tulokseksi. Sylintereistä en ehtinyt mittailemaan vielä tänään. Venttilit irroitettu ja olivat tuplajousilla. Tiivistepinnat kun putsaili sielä oli jotain tesktiä mistä ei saanut selvää sekä joku numero jossa toinen numero väärin päin.

Venttilien ohjurikumit tuntui aika kovettuneilta. Jousien lautaset ei tarttunu magneettiin kiinni, eli ei terästä. Venttilien ohjurit tuntui tiukoilta, venat kyllä kulki niissä kevyesti. Venttilien kiilaparit eivät yltäneet kaikissa venttiileissä ihan kokonaan toisiinsa kiinni kummastakin päästä, aivan kuin pätkä olisi puuttunut, pitää vielä ne kattoa läpi ettei ole rikkinäisiä kun venttilit putsailen. 
 

Mittailin venttilien koot, imut oli n.35,7mm ja pako 29,4mm, mutta siinä oli vielä karstaa.

2019-04-06 16.26.44.jpg

2019-04-06 16.27.47.jpg

2019-04-06 16.28.49.jpg

2019-04-06 17.40.59.jpg

2019-04-06 17.41.58.jpg

2019-04-06 17.48.00.jpg

2019-04-06 17.49.00.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittaus tuloksia:

Sylinterin halkaisia, 70.5mm (mutta olisko oikea mitta kuitenkin 70.61mm mikä haynes oppaassa?)

Mäntä jäi 0.9mm -1mm lohkon tason alapuolelle. Tiivistin vaseliinilla lohkon ja männän välin sekä lohkon ja pleksin, poistin ylimääräiset vaseliinit, meni 13ml vettä.

tiivisteen paksuus 1mm

alakuolokohta lohkon tasosta 8,23cm

sylinterin iskutilavuus haynes arvolla 318,355

Kaikki oikeudet mittavirheisiin pidetään, nuilla arvoilla moottorin iskutilavuudeksi tulisi 1269, tai haynes arvolla 1273,4

palotilan koko: kansi + sylinterin+ tiiviste = 22ml+13ml+3,9ml=38,9ml

puristussuhde olisi siis (318,355+38,9)/38,9=9,18

Mutta minun mittaustapa oli huono kun ei ollu pientä ruiskua. Laitoin isoon ruiskuun 15ml+15ml nestettä ja mittasin sitten mitä jäi käyttämättä. 15ml + 2*1ml. Kotona tarkistusmittasin mitat, kun se oli pikkusen kuukkuralla niin lukema olisikin ollut että nestettä oli käytetty vain 12ml mikä muuttaisi laskun (318,355+37,9)/37,9=9,4

Pitää käydä vielä tarkistus mittaamassa pienemällä ruiskulla. 

En ole googlettanu vielä mitä tuo td tuossa voisi tarkoittaa, kun sisemmissä männissä td16 ja reunoilla td26.1012573304_2019-04-0715_00_57.thumb.jpg.ca81ef0d003317664eecc06d0fb90ff4.jpg

1453995132_2019-04-0715_54_50.thumb.jpg.425af8bb16001c585640a4bc7b711e3c.jpg


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin apteekista hakemassa 5ml ruiskun ja mittasin uudelleen atf öljyllä. Kannen palotila oli 22,5ml ja yläkuolokohdan ja tason lukema oli 12ml. omilla laskuilla sain puristussuhteeksi 9,29:1 mutta pitää vielä käyttää tuota exceliäkin. 9,4:1 vissiin olisi tavoite.

Venttiilien jousien pituudet oli ulompi 47,4mm ja sisimpi vain 41,9mm... 

Pitää tilata ne teräksiset jousilautaset.

 

EDIT: Saman arvon antoi myös tuo excel, eli ei aiheuta toimenpiteitä?  Mites nuo jouset, onko ne nyt ihan mitä sattuu paria kun ei haynes oppaassa tuomosia ollu. Tuplille oli ulompi liian pitkä ja sisempi ihan liian lyhyt. voiko neki olla jota kisa settiä kun oli alumiiniset venttiilijousen lautasetki ja venatki isommat? Tietäs vähän mitä tässä pitää laittaa tilaukseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nii, ymmärsinkö oikein että vaikka puristuspaineet jäi kymmenyksen vajaaksi se on kelvollinen tulos?
Venttiilien jousien pituudet askarruttaa kun sisempi oli niin paljon lyhempi, mutta kone toiminut hyvin nii neki siis lienee ok?

Eli uusilla tiivisteillä, venttiilivarren kumeilla ja jousien teräksisillä lautasilla mennään ja toki uudet tulpat.

EDIT: Uusia kannen muttereita ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa, ainakaan Haynes oppaassa ei ollut mainintaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venajouset on kent vs64, sen verran lyhyempi tuo sisempi. Kokeile naarmuttaa reunasta yhtä lautasta kevyesti mattoveitsen kärjellä,  jos tulee jälki, niin on alua, jos ei niin titaania. Muistaakseni sparesin titaninen on yläpuolelta suora ja alunen seevattu.

Jos laatikko on yhtä paska kun kansi, niin siellä on varmaan hampaat suoristunut 😀. Kanavat on tehty hyvin, ja ei todellakaan minkään vizardin ohjeen  mukaan. Tosin tarttis mitata ennenkuin voi olla varma laadusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö jousihommaa kukaan muu kommentoinu?Ainahan sisäjouset pitää olla lyhyemmät,ei ne muuten toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisäjouset on lyhyemmät kuin ulommat. Ihan jo senkin takia että yläpäässä pitää olla ohjaus jouselle. Alapäässä on ollut Cooper S malleissa kauluksella oleva lautanen sisäjouselle. Muistan nähneeni myös toisenlaisen ohjauksen jousen alapäähän: sitten pelkkä rengasmainen kikkare ohjarin ympärillä.

Puristuspaineet on eri asia kuin puristussuhde. Se mikä sitten on sopiva puristussuhde riippuu monesta asiasta. Jos sulla on suht vakio nokka niin noi puristukset on ihan passelit, voishan ne tietty olla jossain 10 kantturoilla mutta et sä nyt mitään hirveitä tehoja katukäytössä menetä.

Viittaus Vizardiin liittyy varmaankin mun kommenttiin. En kommentoinut kanavia millään lailla, aika vaikea on pelkän kuvan perusteella sanoa mikä toimii ja mikä ei. Tietty jos ne nyt on kaivettu miten sattuu niin se on eri asia. Muistaakseni totesin että palotila muistuttaa Vizardin viimeisimmän eepoksen mukaista muotoa. Pistin tohon kuvan liitteeksi, jokainen voi sitten siitä arpoa muistuttaako vai ei.

Mulla voi olla parikin sarjaa tuplajousien lautasia jossain kätköissä (on montakin tosi hyvää kätköä joita en ole vain enää löytänyt... :-)) Tarkistetaan...

 

 

20190411_063635.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lautasiin jää jälki, eli alumiiniset. Tilasin minitronista uudet lautaset ja kasan tiivisteitä ja mitä muuta olis tarkotus vielä rempata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, olihan siinä noi ulosvedetyt nurkat vizardin kirjassa. Ei ihan niin teräviksi kannata laittaa . Ja toinen on pyöristys seetistä reunalle, paras on kun sen saa suoraksi noin 35 asteen kulmassa. Vakio retainerit ei ole koskaan mennyt rikki kisapeleissä 10v aikana.

/kimi

20161031_222459.thumb.jpg.c3d93fc4997210d38b617766ff686df2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossa kuva mun ekasta turbo-Minin kannesta. Siihen piti saada iso tilavuus kun tilavuus oli 1380 ja tarkoitus oli käyttää ahtopaineita 0,5 bar enemmän. Lopputulos oli 42 cc. Tuo oli joko Marinan tai Allegron kansi jossa oli seetit jo pikkuisen painuneet. Nysväsin palotilan pohjan syvemmäksi ja muuten muoto normaalia muotoa mukaillen. Geometria tietty menee vähän vituralleen jos venttiilit on "syvemmällä" kannessa. Se taas vaatii pikkuisen lisätoimenpiteitä.

Seuraava kansi taisi olla jo vähän maltillisempi.

Palotilat.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus oli aloitella kasaamista, mutta venttilivarren kumit hieman ihmetytti. Niitä oli kahta vähän eri näköistä kun ylhäältä päin katsoo. 4kpl joista kiristysjouset jouset näkyy, helposti tuntuu jouset niistä lähtevän irti verrattuna nuihin toisiin 4kpl joista ei näy. Entiset 8kpl oli mallia joista ylhäältä ei näy jouset. Onko nuo nyt huonot vai pitääkö imu ja pako venoissa olla erilaiset? 

 

Venttilivarren ohjureista tuli semmonen havainto että yksi tarttui magneettiin ja loput ei, olisko 7kpl alumiinia ja yksi terästä? 

2019-04-22 14.44.10.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpäs näkyi vaihtoehdot olevan 🙂 

Mites nuo kumit, onko nuo 4:jä ylempää ihan kunnolliset, aika hepposilta minusta vaikuttavat, mutta onko pako/imu venoissa erilaiset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän ne asiansa aja. Joskus mulla on tainnut olla pelkät imupuolen kumit, logiikkana se että pakoventtiilille ei tule imua. Toki sinne valuu koneen seistessä öljyt samalla lailla kuin imuventtiilin varteenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. Minitroniltakin tuli kuittaus että niitä on eri valmistajien tekemiä osia ja molemmat ovat toimineet.

Kannattaako laittaa pakopuolelle nuo jossa jouset näkyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...