Jump to content
johsar

Laturi vai ohjaustehostin

Recommended Posts

Nyt olisi apu tarpeen, vanhoja viestejä kahlasin mutta vastaavaa en löytänyt. Kyseessä R50 2004, jossa akun latausvalo syttyi ajossa ja samalla ohjaustehostin lopetti toimintansa. Lisäksi tuli voimakas palaneen käry, mutta mitään vaurioita ei kuitenkaan missään näkynyt. Haju tuntui leijuvan laturin tienoilla, mutta vaikea sanoa missä hajun lähde oli. Onneksi oltiin melkein kotipihassa.

Kun auto oli jokusen tunnin seissyt niin auto käyntiin, jolloin latausvalo välillä paloi ja välillä sammui. Mitään käryä ei enää tullut, ohjaustehostin ei edelleenkään toiminut ja latausvalo alkoi palamaan pysyvästi. Käynnissä ollessa jännite oli akun navoista mitattuna 14.10-14.20V. Auto käytettiin normaalilämpöihin eikä tilanne miksikään muuttunut.

Voiko kyseessä olla latausvika jolloin joku automatiikka pysäyttää ohjaustehostimen toiminnan? Vai onko ohjaustehostin hajonnut ja aiheuttanut latausvalon palamisen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettei olisi kampiakselin siimapyörän kumivulkanointi pettänyt eikä laturi pyörisi täysillä kierroksilla? Silloin kyllä yleensä tulee vitinääkin mutta niitä ainakin on mennyt ja sen luistaminen aiheuttaisi käryäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

käykö se laturi kuin lämpösenä? kädellä voi kokeilla.. jos tyyliin "tulikuuma" nii se on pssskana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun tuo tapahtui, ei tullut mieleen kokeilla laturia kuinka kuuma se on. Myöhemmin koekäyttäessä se ei kuumentunut eikä haissut. Hihna ei ole pitänyt perinteistä ujellusta luistamisen merkiksi, mutta toisaalta ei mitään tietoa onko sitä ikinä edes vaihdettu.

Tarviikohan sitä vaan alkaa vaihtamaan osia kerrallaan kun ei järki sano missä vika on silloin ollut. Nyt sitä ei tahdo saada toistettua, mutta latausvalo palaa ja ohjaustehostin ei toimi. Jos/kun se nyt näyttää melko normaalin latausjännitteen, niin onko mahdollista että häiriö on vain jäänyt muistiin ja vaatisi vikakuittauksen (ja siksi ohjaustehostin on pois pelistä)? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akku testattu?
Ainakin Gen2 tekee mitä ihmeellisimpiä kevätjuhlaliikkeitä kun alkaa olemaan finaalissa (ei tosin haisemaan palaneelta)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akku on pari vuotta vanha ja ihan tikissä.

Jos tuota lähtee korjaamaan halvemmasta päästä, niin mitä kaikkea kannattaa uusia hihnan vaihdon yhteydessä? Kampiakselin siimapyörä, kiristin? Eli mitä kaikkea on syytä uusia kun kerran alkaa touhuamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein enää haluaisi puhua mitään ohjaustehostimesta (nuo tarinani siitä) mutta kun minulla tehostin meni ensikerran olin pysäyttänyt auton ja virrat pois. Kuului hurinaa ja haisi palanneelle muoville. Vanhahko akku tyhjeni samalla. Akun vaihdon jälkeen ei mikään valo palanut vaikka tehostin oli mennyt hiilipölystä oikosulkuun ja polttanut muoviosia sähköpäästä. Toisella kertaa ajoin takuukäsittelyn takia pitkään ilman pumppua eikä mikään valo palanut. Ei tämä arvailuasi helpota mutta onnea etsintään. T. JP

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin. Ohjaustehostimen moottorihan se siellä on oikosulussa. Mistäs uuden huokeimmin saisi hankittua vai kannattaako puhdistaa ja kokeilla tuleeko vanhasta vielä kalua (huomioiden että itsellä ei ole oikein olosuhteiden puolesta mahdollisuutta enää tällaisia töitä tehdä)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...