Jump to content
Mikael Bowellan

Mini Cooper S, "Rauno Aaltonen Special", jarrupalat

Recommended Posts

Morot!

Uusi jäsen tällä foorumilla... kokemuksia avun saamisesta on muilta foorumeilta, joten kokeillaan... 🙂 

Ensin vähän autostani, 2012 Cooper S, tehtaan "Rauno Aaltonen" Limited Edition. Laakkosen mukaan ainoa Suomessa, olen auton toinen omistaja. Ostettu Laakkoselta, kahteen kertaan... ostettaessa kilsoja oli 33t, ja nyt kahden vuoden omistamisen jälkeen 10t lisää, eli ei kauheasti niitä tule vaikka auto on ajossa kesät ja talvet.

"Rane" on päässyt maistamaan myös Ahveniston rataa jossa ohittelin hitaamipia Porsche Boxstereita tällä... kävimme myös kisaamassa Mama's Classicsissa, vaikka se ei nyt ihan oikea kilpailu olekaan.

Ja kuten kuvasta näkyy niin täydensimme tehtaan erikoisteippausta oven kisanumerolla ja takalasin "kilpailija nimillä", NYT se on meidän mielestämme oikea tribuutti...

Mutta asiaan...

Jarrupalat - Rane huutelee että pitäisi vaihtaa mutta ainakin Motonet on melkoisen pihalla mitkä tähän tulevat. Ensin kaikki oli selvää, joskin toisen pään orkkispalat piti tilata... sitten kun hain niitä paloja niin toisessa lukee BMW X1, sanoin että ei tämä voi olla oikein. Sitten vietettiin siinä tiskillä tunti, ja tilattiin toiset, tosin niistäkään ei ole varmuutta ovatko oikeat.

Onko kellään varmaa tietoa mitkä palat tähän menevät, jos olisi ihan koodi ja ostopaikkakin antaa?

 

Rane_1.JPG

Rane_2.JPG

Rane_3.JPG

Rane_4.JPG

Rane_5.JPG

Rane_6.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika outoa,jos ei rekkarin perusteella löydy.Omaa JCW Coupeenkin löyty ihan tavallisesta vara-osaliikkeestä.Brempon jarrut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW/Mini varaosaluettelon mukaan autosi VIN-numerolla tarkistettuna autoosi pitäisi sopia ihan normi Minin jarrupalat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rauno Aaltonen Special taitaa tarkoittaa ulkonäkömuutoksia, jotka on saanut Cooperiin ja Cooper S:än. Tekniikka ilmeisesti aivan sama kuin perusautossa.

https://www.google.com/amp/s/www.topspeed.com/cars/mini/2012-mini-cooper-rauno-aaltonen-edition-ar126936.amp.html

Eli tältä pohjalta laittaisin tosiaan normipalat, tai jos enemmän ajat radalla niin jotain siihen tarkoitettua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, muutokset tehtaan Speciaalissa on kosmeettisia, nahkarattia, ralliraitaa ja valoja, Rauno Aaltosen nimmari... Vanteet taitaa olla ainoa ei-vakio, ehkä. 

Auto on siis normi-Cooper S, ja toki sellaisena pitäisi ilmestyä listoihin kun varaosia haetaan rekkarilla ja VINillä. Silti eivät tiedä mitkä palat tähän menevät, vaihtoehtoja tulee biljoona.

Yksi mikä on selkeä joko/tai on sporttialustalla tai ei-sporttialustalla... OLETAN että tässä on sellainen, joskaan en ole sitä oikein saanut varmistettua. Tuntuu kuitenkin jämäkältä, myös verrattuna toiseen harrasteautooni joka on kilvellinen Historic-kilpuri. Tämä on kuitenkin ensimmäinen ja ainoa Mini jota olen ajanut, joten vertailupohja puuttuu... mutta muutenkin, Raunosta kun puhutaan, jos ei ole sporttialustaa niin onhan se väärin 🙂

Osaako joko sanoa onko sporttialusta vakio S-Cooperissa? Se ainakin karsisi vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fixuksen netti antaisi nämä...

https://www.fixusnet.fi/fin/jarrupalat_ja_kengat-1043-parts?Valmistaja=%3BCHAMPION
https://www.fixusnet.fi/fin/jarrulevyt-1045-parts?Valmistaja=%3BCHAMPION

Noissa näyttäisi mätsäävän jarrulevyjen koko toisiinsa, edes 🙂 Ja ovat ovat kulumasensorille. Sensorit sitten Boschilta.

Kysyin toki Laakkoseltakin netin kautta, mutta se marmoritiskin tuplahinta ja sitten munuaisen myynti vaihtotyöstä... ei nappaa.

 

Quote

Etujarrupalat: ovh 127,29€
Takajarrupalat: ovh 92,31€

BMW/Mini suosittelee myös samalla vaihtamaan etu ja- takajarrupalojentunnistimet.

Etutunnistin: 31,35€
Takatunnistin: 36,57€

Saatavuus osille: Ruotsi, noin kolmen arkityöpäivän tilausaika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin MCS:ään (muistaakseni) Ferodon palat ihan mätänetistä ilman mitään ongelmia. Eikös noissa ole sensorit kiinni ihan vakiona, miksi ne pitäisi ostaa erikseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tiedä, kun en ole koskaan nähnyt noi irrallaan... kyllä se kai on erillinen, vaikka kiinnittyykin palaan. Sensori ja johtosarja on siis erillinen, ja vanhojakin voisi käyttää jos eivät ole kuluneet liikaa tms...

Mutta ei nuo niin paljoa maksa, uusii samalla sitten kaiken. Rata-ajoa tällä ei ole tarkoitus ajaa mitenkään säännölllisen usein.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Mikael Bowellan kirjoitti:

Joo, muutokset tehtaan Speciaalissa on kosmeettisia, nahkarattia, ralliraitaa ja valoja, Rauno Aaltosen nimmari... Vanteet taitaa olla ainoa ei-vakio, ehkä. 

Auto on siis normi-Cooper S, ja toki sellaisena pitäisi ilmestyä listoihin kun varaosia haetaan rekkarilla ja VINillä. Silti eivät tiedä mitkä palat tähän menevät, vaihtoehtoja tulee biljoona.

Yksi mikä on selkeä joko/tai on sporttialustalla tai ei-sporttialustalla... OLETAN että tässä on sellainen, joskaan en ole sitä oikein saanut varmistettua. Tuntuu kuitenkin jämäkältä, myös verrattuna toiseen harrasteautooni joka on kilvellinen Historic-kilpuri. Tämä on kuitenkin ensimmäinen ja ainoa Mini jota olen ajanut, joten vertailupohja puuttuu... mutta muutenkin, Raunosta kun puhutaan, jos ei ole sporttialustaa niin onhan se väärin 🙂

Osaako joko sanoa onko sporttialusta vakio S-Cooperissa? Se ainakin karsisi vaihtoehtoja.

 

Auto on siis ihan normaali Cooper S. Siihen on saatavilla tarvikepaloja monelta valmistajalta, ostat vain itseäsi miellyttävät. Voithan tarkistaa vielä alkuperäisellä varaosanumerolla myyjältä, että onko sopiva. 

Oli sporttialustaa tai ei, niin jarrut ovat samat Cooper S:ssä. Motonet höpöttää jotain Sport-alustasta, mutta alkuperäisosana ei ole saatavilla kuin yhdenlaisia paloja Cooper S.ään. Cooperissa, JCW:ssä ja GP:ssä on erilaiset jarrut. Ettei nyt olisi käynyt niin, että Motonet sotkee Sport alustan ja JCW:n keskenään. Niin tai näin, ostaisin ihan normi Cooper S palat. 

Etulevyt voi olla rei'itetyt tai ei, mutta joka tapauksessa samankokoiset (294x22)

Kulumisanturit on uusittava, jotta saat huoltovalon nollattua.

Varaosanumerot:

Etupalat
34 11 6 778 320

Takapalat
34 21 6 778 327

Etulevyt 294x22
34 11 6 858 652
34 11 6 777 826 reitetyt

Takalevyt 259x10
34 21 6 774 987

Anturi
34 35 6 792 572 eteen
34 35 6 792 573 taakse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellainen huomio, että tuo video on R53 MINIstä. Varmaan R56:ssa muttunut hommelit hieman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On R53, joo, mutta ei se ole sinänsä mihinkään muuttunut uudempaan. Sensori on edelleen irtopiuha, tosin kai vähän erilainen 🙂 Sitä tuolla videolla lähinnä...

https://new.minimania.com/part/G2NMB2020-P/Mini-Cooper-Brake-Sensor-Oem-Gen2-R55-r61

800600001g2nmb2020-p.jpg

Quote

MINI factory replacement Brake Wear Sensors. These are factory original replacements.

Fits:

2007-2013 R56 Cooper and Cooper S Hardtop 
2008-2014 R55 Cooper and Cooper S Clubman 
2009-2015 R57 Cooper and Cooper S Convertibles 
2012-2015 R58 Cooper and Cooper S Coupe
2012-2015 R59 Cooper and Cooper S Roadster
2011-2016 R60 MINI Cooper and Cooper S Countryman
2013-2016 R61 MINI Cooper and Cooper S Paceman

NOTES:

  • Brake wear sensors are Production Date dependent. Two versions available for models built before 08/2010 and those built on or after 08/2010
  • Countryman and Paceman uses different sensors from other models

Select accordingly.

If your brake wear warning light is illumnicated on your dash, either the front left or rear right wear sensor is worn. These are the replacements.

Each car requires one front and one rear sensor.

Fits both standard and JCW Brakes.

For 2002-2006 R50/R53 Hatchbacks and 2005-2008 R52 Convertibles, see NMB1014-P.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laittelln yhteen MCS coupeen taannoin jarrut uusiksi, oli ajettu tunnistimet "puhki", varoitus valot paloi... Rempan lopuksi piti ISTA lla kertoa, paljon on palaa jäljellä prosenttuaalisesti, osaa muodostaa jonkunlaisen arvion palojen kestävyydestä, varoittaa ennen puhkikulumista....En tiedä,onko pakko proseduuri, mutta tuli tehtyä ja valot himmeni...Ja, se urheilu alusta, olikohan varustekoodi S226? Ei aina automaattisesti "ässässä", suvussa on yksi normi alustainen MCS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, S226... kaivelin Googlella tälläisen paikan:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/select

Tuonne kun syötän VINin (WMWSV310X0T321971) seitsämän viimeistä niin tulee 2011 Mini... (Käyttöönotto: 28.08.2012). Täältä näkyy tuo koodi, "S226A=Yes", ja se kohta korostettuna, eli ehkä kai sitten että tässä on tuo...

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=SV31-EUR-12-2011-R56N-Mini-Cooper_S&diagId=31_0776

Jarrut:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=SV31-EUR-12-2011-R56N-Mini-Cooper_S&diagId=34_2216

Share this post


Link to post
Share on other sites

RealOEM, Minifans tms ETK systeemi ei tiedä mitä varusteita autossasi on. Tuo rivi "s226=yes" vain kertoo että valitse tämä osa jos autossasi on kyseinen optio.

Varustelistan saa esim merkkiliikkeestä, netin palveluista tai autosta lukemalla. Ennen vanhaan se löytyi myös autosta printattuna jostain sopivasta piilosta, esim takapenkin alta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toimiiko BMW VINdecoderit Minissä, en oo koskaan kokeillut...veli-pojan M-sportista löytyy kaikki hilut...kokeile!

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.bmw.fi/fi/footer/sähköiset-palvelut/elektroninen-osaluettelo.html

Tuosta linkistä "elektroninen osaluettelo" ja ohjeen vastaisesti käyttäjätunnus: eu444444 ja salasana: minietk1. Lisäksi tarvitset VIN 7 viimeistä merkkiä.

Ponnahdusikkunat (tjsp?) pitää sallia.

Noilla tunnareilla avautuu Minin varaosakatalogi ja varusteluettelo löytyy kohdasta "options" .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minin "KMA-545" tiedot:

 
Options
 
blackline.jpg
 
 

 

Close  Vehicle information
 Type
 Value
 VIN  WMWSV310X0xxxxxxx
 Type code  SV31
 Type  COOPER S (EUR)
 E series  R56 (MUE)
 Series  M
 Type  COUPE
 Steering  LL
 Doors  3
 Engine  N18
 Displacement  1.60
 Power  135
 Drive  FRONT
 Transmission  AUT
 Colour  CHILI RED (851)
 Upholstery  STOFF/LEDER/E1 CARBON BLACK (FKE1)
 Prod.date  2011-12-13
Close  Options
Code
 Description (interface)
 Description (EPC)
S1CAA  SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE  Selection of COP-relevant vehicles
S1CBA  CO2 UMFANG  CO2 equipment
S1CDA  BRAKE ENERGY REGENERATION  Brake Energy Regeneration
S205A  AUTOMATIC GETRIEBE  Automatic transmission
S230A  EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE  Extra package, EU-speciifc
S249A  MULTIFUNKTION FUER LENKRAD  Multifunction f steering wheel
S2N2A  ALLOY WHEEL INFINITE STREAM SPOKE  MINI LA wheel Infinite Stream Spoke
S2PAA  RADSCHRAUBENSICHERUNG  Locking wheel bolt
S302A  ALARMANLAGE  Alarm system
S320A  MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL  Deleted, model lettering
S346A  CHROME LINE EXTERIEUR  Chrome Line exterieur
S359A  SICHTPAKET  Visibility package
S382A  DACH U. SPIEGELKAPPEN IN WEISS  Roof and mirror caps, white
S384A  LEICHTMETALLRAEDER WEISS  Light-alloy wheels, white
S423A  FUSSMATTEN IN VELOURS  Floor mats velours
Code
 Description (interface)
 Description (EPC)
S428A  WARNDREIECK  Warning triangle and first aid kit
S450A  BEIFAHRERSITZ HOEHENVERSTELLUNG  Height adjustment, passenger seat
S493A  ABLAGENPAKET  Storage compartment package
S4AAA  DACHHIMMEL ANTHRAZIT  Headlining anthracite
S4BDA  INTERIEUR-OBERFLAECHE PIANO BLACK  Interior surface Piano Black
S4C1A  COLOUR LINE CARBON BLACK  Colour Line Carbon Black
S4UFA  SPORT BUTTON  Sport button
S502A  SCHEINWERFER-WASCHANLAGE  Headlight cleaning system
S520A  NEBELSCHEINWERFER  Fog lights
S521A  REGENSENSOR  Rain sensor
S522A  XENON-LICHT  Xenon Light
S534A  KLIMAAUTOMATIK  Automatic air conditioning
S550A  BORDCOMPUTER  On-board computer
S563A  LICHTPAKET  Light package
S5DAA  BEIFAHRERAIRBAG-DEAKTIVIERUNG  Passenger airbag deactivation
Code
 Description (interface)
 Description (EPC)
S5DDA  WAGENHEBER  Lifting jack
S5DTA  DYNAMIC TRACTION CONTROL  Dynamic traction control
S6FPA  RADIO MINI VISUAL BOOST  Radio MINI Visual Boost
S6NDA  FREISPRECHEINRICHTUNG BLUETOOTH  Hands-free system Bluetooth
S785A  WEISSE BLINKLEUCHTEN  White direction indicator lights
P7L4A  RED HOT  Red Hot
S853A  SPRACHVERSION ENGLISCH  Language version, English
S872A  CHILI  Equipment "Chili"
S877A  UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL  Omission of non-combined operation
S880A  ENGLISCH / BORDLITERATUR  On-board literature, English
S8SPA  COP STEUERUNG  Control unit COP
Close  Standard equipment
Code
 Description (interface)
 Description (EPC)
S210A  DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC)  Dynamic stability control
S255A  SPORT-LEDERLENKRAD  Sports leather steering wheel
S481A  SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER  Sports seat
S4AUA  ERWEITERTE DEKORUMFAENGE  Extended decorative scopes
S4CUA  INTERIEURFARBE CARBON BLACK  Interior colour, Carbon Black
S548A  KILOMETERTACHO  Kilometre speedo
S5AAA  NEBELSCHLUSSLEUCHTE  Rear fog light
S736A  2. FUNKFERNBEDIENUNGSSCHLUESSEL  2nd radio remote control key

 

Edited by TKG
kirotusvire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänx!

Itse kokeilin samaan aikaan BimmerWorksia, 7 vikaa VINistä antaa saman listan, pienillä eroilla, Works antaa esimerkiksi myös tehtaan:

http://www.bimmer.work/
 

Type SV31
Model Cooper S
Market Europe
Development Code R56 (MUE)
Chassis Coupe
Steering left
Doors 3
Engine N18
Displacement 1.60 l
Power 135 kW
Drivetrain Front-Wheel Drive
Transmission automatic
Color Chili Red - 851
Upholstery Stoff/leder/e1 Carbon Black - FKE1
Production Plant Oxford
Production Date 2011-12-13

Standard Equipment

210 Dynamic Stability Control (dsc) Dynamische Stab. Control (dsc)
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
4AU Additional Decor Rings Erweiterte Dekorumfaenge
4CU Interior World Carbon Black Interieurfarbe Carbon Black
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
5AA Rear Fog Lamp Nebelschlussleuchte
736 Second Radio Remote Control Key 2. Funkfernbedienungsschluessel

Options

1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
1CB Co2 Content Co2 Umfang
1CD Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration
205 Automatic Transmission Automatic Getriebe
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad
2N2 Alloy Wheel Infinite Stream Spoke Alloy Wheel Infinite Stream Spoke
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
302 Alarm System Alarmanlage
320 Model Designation, Deletion Modellschriftzug Entfall
346 Chrome-line Exterior Chrome Line Exterieur
359 Visibility Pack Sichtpaket
382 Roof And Mirror Caps In White Dach U. Spiegelkappen In Weiss
384 Lt/aly Wheels/white Leichtmetallraeder Weiss
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
450 Height Adjustment F Front Passenger Seat Beifahrersitz Hoehenverstellung
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
4AA Roof Lining Anthracite Dachhimmel Anthrazit
4BD Interior Surfaces Piano Black Interieur-oberflaeche Piano Black
4C1 Colour Line Carbon Black Colour Line Carbon Black
4UF Sport Button Sport Button
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
520 Foglights Nebelscheinwerfer

 

521 Rain Sensor Regensensor
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
550 On-board Computer Bordcomputer
563 Lights Package Lichtpaket
5DA Passenger Airbag Deactivate Beifahrerairbag-deaktivierung
5DD Car Jack Wagenheber
5DT Dynamic Traction Control Dynamic Traction Control
6FP Radio Mini Visual Boost Radio Mini Visual Boost
6ND Bluetooth Hands Free Interface Freisprecheinrichtung Bluetooth
785 White Direction Indicator Lights Weisse Blinkleuchten
7L4 Red Hot Red Hot
853 Language Version English Sprachversion Englisch
872 Chili Chili
877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall
880 English / On-board Documentation Englisch / Bordliteratur
8SP Cop Control Cop Steuerung

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat kokemukset Motonetin rekkarilla haettujen jarrupalojen suhteen eivät ole liioin kaksiset.

Edellinen auto oli Volvo V50 d5:nen, eli kohtuu yleinen auto mutta isolla moottorilla. Rekkarilla haettuna myyjä kysyy onko mulla 16" vai 17" vanteet. Talvipyörissä 16" ja kesärenkailla oli 17", eli ei auttanut yhtään.

Tuli jarrupalat jotka osoittautui liian pieniksi: jarrupalan kulutusosa oli sen verran paljon matalempi että levyyn tuli urat ulko ja sisäkehille. Ja sama kävi kivijalkaliikkeessä jossa myös haettiin rekkarilla palat.

Aikani selvittelin, niin kävi ilmi että V50 d5:ssa oli 320mm jarrulevyt, ja palat jotka sain olivat 300mm jarrulevyille.

Näistä kokemuksista sitten viisastuneena totesin että aina ei rekkarihaku tiedä mitään. Ja että pitää itse tietää jotain autostaan, varsinkin siinä vaiheessa kun myyjä sulta jotain tarkennusta kysyy. Ja tämä pätee jos sulla on autossa joku joka tekee siitä vähänkin poikkeavan: esim. juuri tämä V50:nen jossa moottorina oli d5:nen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ne palat löydy oikeanlaiset kun ottaa mallin mukaan varaosaliikkeeseen?

Nykyään aika moneen merkkiin on niin paljon erilaista varaosaa tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki löytyisi jos olisi malli mukana, mutta se tarkoittaisi sitä että:

- Liikkellä olisi jotain osia joskus hyllyssä
- Palat olis mahdollista viedä sinne

Itsellä ei ole ropaustilaa, eikä toista autoa (tai no kesäisin on), joten se että olisin saanut palat irti ja vietyä liikkeesen ei ollut nyt optio...

Hommalla oli kiire muutenkin kun oli matkoja ja kaikkea, mutte tämä ratkesi sillä että unohdin paskat varaosaliikkeet ja vein Minin läheiseen Fixus-huoltoon joka on myymälän yhteydessä. Sinne varattiin etukäteen palat jotka mekatsu arveli olevan oikeat, mutta hankkisi sopivat jos irrotettaessa kävisi ilmi etteivät olekaan.

Vein auton aamulla, ja hain sen saman päivänä pois, palat olivat sopivat. Samalla vaihdettiin levyt joka nurkkaan ja taka-anturi, etuanturi oli kunnossa joten sitä ei vaihdettu. Kolme tuntia töitä a 63€, osineen kaikkineen 450€.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...