Jump to content
Valtter Clubman

R55, 1,6Bensa 2009: TUULETIN huutaa

Recommended Posts

R55 Cooper clubman 1,6 Bensakoneella. vm 2009.

Ajon jälkeen jää tuuletin huutamaan. Ei saa pysähtymään muutoin kuin poistamalla 40A sulakkeen (F08).

Seuraavaksi tuulettimen rele vaihtoon. Onko kokemuksia? Voisiko olla moottorinohjausyksikön vika vai selviäisikö rele / pienemmillä komponenttivaihdolla??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos harrastaa oikein spirited drivingia, niin flekti jää huutamaan hetkeksi vaikka auto sammutettu ja ovetkin lukittu. En tiedä tosin miten näin viileämmillä keleillä, mutta ainakin kesäisin melko yleistä.

Mutta jos ei ota loppuakseen, niin sit jossain on vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oiskohan lämpötila-anturi sökö? Pyörittää flektiä jonkun aikaa ajon jälkeen, aina,jos lämpötilatiedot on jotenkin epänormaaleja, ecun ohjaama. Tsekkaa lämmöt obd kautta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK! Kiitos alustuksesta! Hain tänään sen lämpötila-anturin motonetistä. Huomasimpa samalla laatikon päällä suht tuoreen lammikon jäähytysnestettä, jotta oisko termari / vesipumppu jotain tiivistvikaa vielä lisäksi.

Meni vain arpailuksi, että tarviiko tyhjentää nesteet ennen remppaa vai ei.. JA sitten, mistä syylärin pohjatulppa löytyy... Tuleepahan tekniikka tutuksi, kun kunnolla turaa. vuoden aika on hyvää tähän hommaan

Palaan asiaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, jos on samanlainen kuin R56 MCS , kylmään moottorin kun vaihdat jäähdytinnestettä tulee ulos tyyliin kahvikupin verran. On kiinni metalli klipsillä, pitkä ohut ruuvimeisseli tms. Vedät lukko klipsin sivuun ja nostat vanhan anturin, tiivisteineen pois. Uusi tiivisteineen termarikoteloon ja klipsillä lukitus ,johto kiinni ja koekäyttö. Jos ja kun tarvetta järjestelmän ilmaukseen, muovinen ristipää kantainen ilmausruuvi sijaitsee aivan siinä vieressä. Varovasti auki/kiinni, ettei mene päreiksi.... ja vuotava,rikkinäinen termarikotelo kuuluu R56 tyyppivikoihin, sisältää usein uuden anturin...kerro sitten,oliko anturivika...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm

Eipä auttanut anturin vaihto. Sama pyöritys jatkuu ja vika koodi pysyy. 2F22... motonetin pisteeltä.

termostaatti? voisko olla ECU:n vika joka vaatii uudelleen ohjelmointia tms korjaamokäyntiä? voisiko olla paineanturi vika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo,naputtelin tuon 2f22 kookleen ja eka osuma antoi NAM foorumille ja vika on "inpausible temperature signal " eli johto anturi-ecu poikki, anturi sökö tai sähköinen termostaatti sökö,mitä veikkaisin sun tapauksessa olevan....varsinkin jos se on alkanut merkkaa reviiriä eli vuotaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

JES

Jo hiljeni tuuletin. Ilmasin ja toisella koeajolla vikakoodi pois. Vaati n. 30km ajoa lämppäri täysillä. Itse asiassa ajon korjaamon pihaan, jossa tsekattiin anturivikakoodi. Jota ei enää löytyny.

 

No samalla havaittiin vikinää seisontakierroksilla koneen vasemmalta puolen. Korjaamon mukaan ilmeisesti vesipumpun siipipyörä irronnut akseliltaan?

Tässä N16 PSA:n koneessa pumppu ilmeisesti sijaitsee vasemmalla puolen? perhana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...