Jump to content
Sign in to follow this  
Hannu Huttunen

Cooper s r53 ahdinpyörän vaihto

Recommended Posts

Moro,

kysymys tuosta minin ahdinpyörän vaihdosta. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo puller removal tool käy vaan vakio kokoiseen ahtimen rullaan ja siitä ei ole hyötyä esim: 13% rullan irroittamisessa? Autossa tällä hetkellä kiinni 13% rulla ja olis tarkoitus vaihtaa 15% tai 17% rulla tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei toimi kuin vakiolla suurin osa niistä tehdastekeleistä.

 

Riippuen mikä rulla niin se ei vaadi välttämättä edes ulosvetäjää.

Kenen tekemä rulla nyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rullasta ei tietoo. Ei ollut kuitenkaan alta,kavs tai cravenspeed. Jotain oli kaiverrettu rullan kylkeen, mutta en saanut valmistajasta selvää (rulla vielä paikoillaan) ainut minkä erotin oli 57mm eli siitä päättelin rullan olevan kokoa 13%  . Kavs:in rullan meinasin laittaa tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei vanhan tarvitse välttämättä ehjänä lähteä tai se on sopivasti vakion paksuinen tai ohuempi niin lähtee tavallisella ulosvetäjällä kyllä.

Kunhan vetää vain koko pulikan takaa eikä niistä hihnankoloista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kellään kokemusta 17% pyörästä ja vakio softalla ajosta pelaako ok. Jossain luin juttua, et pitäs softata jos laittaa 17% pyörän. Autossa on tällä hetkellä huhujen mukaan celtic tuning softa, mutta ei viittis enää uudestaan käydä softauttaa. Jäähyksi ajattelin vaihtaa airtecin jäähyn tuon 17% rullan kaveriksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ollut vuosikaudet -17% kavsin pyörä ja ihan vakiosoftalla. Hyvin toiminut ja täysin tyytyväinen. Muistaa vain ottaa siihen oikean pituisen hihnan.

6PK1360  on Gatesin oikea pituus -17% pyörälle (juuri tilaamassa uutta itsekin)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, Khato kirjoitti:

Itsellä ollut vuosikaudet -17% kavsin pyörä ja ihan vakiosoftalla. Hyvin toiminut ja täysin tyytyväinen. Muistaa vain ottaa siihen oikean pituisen hihnan.

6PK1360  on Gatesin oikea pituus -17% pyörälle (juuri tilaamassa uutta itsekin)

Ok.. eli 17% rulla lähtee sitten tilaukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös tuo Kavsin 17% pyörä. Hyvin pelannut vakiosoftalla- Optimoinnista on tarjous 590€. Onko optimoinneista kokemuksia. Minkä verran tulee tehoja ja onko muuten millaisia hyötyjä? Siihen kuuluisi dynotus ennen ja jälkeen optimoinnin.

Lämmöt ainakin pelanneet ihan normaalisti. Nopeasti nousee sinne normaaliin niin kuin aiemminkin. Ei kertaakaan ole mennyt normaalin yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 18/05/2019 at 00:24, cam700 said:

Minulla myös tuo Kavsin 17% pyörä. Hyvin pelannut vakiosoftalla- Optimoinnista on tarjous 590€. Onko optimoinneista kokemuksia. Minkä verran tulee tehoja ja onko muuten millaisia hyötyjä? Siihen kuuluisi dynotus ennen ja jälkeen optimoinnin.

Lämmöt ainakin pelanneet ihan normaalisti. Nopeasti nousee sinne normaaliin niin kuin aiemminkin. Ei kertaakaan ole mennyt normaalin yli.

Optimoinneista on täällä jo melko monta ketjua... pelkällä softalla vakiokoneesta +5hp on jo aika hyvin. -17% rullan kanssa softalla saattaa saada muutaman hevosen enemmänkin. Suurin kasvu tulee siitä itse rullasta, eli ahtopaineiden noususta. Yhden jenkkivirittäjän (RMW) mukaan +1psi vastais noin +8hp näissä koneissa, ja tolla rullalla tulee vakioon kai +4psi..?

Puhutaanko nyt veden lämmöistä vai imuilman lämmöistä? Veden lämpöihin rulla ei tee mitattavissa olevaa eroa (varsinkaan jos katsoo auton omaa mittaria), mutta imuilmaan vaikutus on aika radikaali... mutta harvoin sitä silti näkee kadulla yli 60 asteen lämpöjä -17% rullalla ja vakiojäähyllä. Ruuhkissa seistessä tilanne on pahin, ja siihen ei mikään koneen päälle tuleva jäähy auta. Viime launtaina Ahvenistolla imuilman lämmöt nousi hetkellisesti 66 asteeseen siihen pääsuoran jarrutukseen tultaessa. Varikolla tyhjäkäynnillä 72 astetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...