Jump to content
J@ni

Moottoritilan lämpö

Recommended Posts

Moro

Uutena ministinä täytyy kysyä että onko konehuoneen korkea lämpötila ajon jälkeen normaalia vai oire jostain ? Mittari näyttää ihan normaalia lämpöä ja flekti käy useasti. Jäähdyttimessä ja paisuntasäiliössä vettä riittää, termarin kunnosta ei ole tietoa enkä salavalikosta ole vielä katsellut lämpöasteita. 

Autona 2002 mini cooper, onko auto r53? Tästä en ole ollenkaan varma. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

’02 Cooper on mallia R50. Remmiahtimella varustettu samanikäinen Cooper S on R53. R52 taas on avomalli. Joskus ’07 paikkeilla korimalli muuttuu R56/R57.

Kyllähän konetilassa lämmintä on ajon jälkeen. Tuntuuko sinusta että sitä on jotenkin ylenmäärin? 

Tuohon lämpömittariin ei voi luottaa pätkän vertaa, katso vaikka aiempi postaukseni. Mutta jos et aja sillä radalla, eikä nesteet kiehu eikä vähene, ja kabiiniin saa pyydettäessä lämmintä, niin eiköhän kaikki ole jokseenkin riittävän kunnossa. Siitä flektistä on kyllä varmaan ykkösnopeus rikki, jos arvata pitää. Sen saa selville testerillä, ei muuten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

Tuntui vaan äkkiseltään kovalta lämmöllä, tarvii siltä valikosta vissiin ajon jälkeen katsoa veden lämpöä. 

Lämpöä riitti kyllä kun oli läppäri täysillä. 

Radalle ei ole tarkoitus mennä, vaan ajella lyhyitä siirtymiä ja opettaa lapset ajaan. 

Miten flektiin, onko vastus vaihdettavissa vai isompia osia kerralla menee vaihtoon ja onko edes haittaa jos sitä ei korjaa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miniltä ei taida saada kuin koko flektiä. Pelican Parts on tehnyt vastukselle oman aftermarket korjausosan: https://www.pelicanparts.com/techarticles/MINI/73-ELEC-Fan_Resistor_Replacement/73-ELEC-Fan_Resistor_Replacement.htm

Näppärä vaihtaa pelkän vastuksen. Netin viisaat kertoo, että alkuperäinen vastus on 0.34ohm. Tehonkesto pitää vastuksella olla kunnossa, tuostahan menee kymmeniä A läpi.

Mutta tokihan se kannattaisi ensin testata. Jos lähistölläsi asuu joku BMW tai Mini harrastaja, niin varmaan löytyy INPA tai ISTA/D, jolla asia hoituu. Tai tokihan sellainen kannattaa hankkia itsellekin 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos puhallin ei pyöri koko ajan kun ilmastointi on päällä, niin vastus on rikki. Harvassapa se näissä enää ehjä on, siis mikäli ei ole jo vähintään kertaalleen vaihdettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ebaysta vaan uutta vastusta tilalle. Itsekkin tilasin ylisuuren että jäähtyy siellä ilmavirrassa.

 

Vakiossa vielä naurettava peltiläpyskä apuna kun tuossa tuli iso alumiininen runko ja ripa.

Hyvin meni orkkispaikkaan metallinippareilla kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...