Jump to content
makkarakalakeitto

R53 akku tyhjä, ovet eivät aukea

Recommended Posts

Moi

Ostin juuri Cooper S:n joka on seissyt pari kuukautta ja alle vuoden vanha akku on täysin tyhjentynyt (jännite 2v ennen apuvirtaa). Autoon on vain yksi avain, jolla ovet eivät aukea lukkoa kääntämällä eikä apuvirralla napista. Lukko pyörii siis täysin ympäri. Taitellulla henkarillakaan ei saa kahvaa vetämällä ikkunan raosta ovea auki. Auto näyttäisi siis olevan takalukossa (deadlocked) ulkomaisten foorumien perusteella. Konepellin sain pyöränkaarien kautta auki ja annoin sieltä virtaa, edellinen omistaja oli koittanut piikillä antaa virtaa auton pohjassa kulkevaan virtakaapeliin mutta kaapeli näyttäisi kuitenkin olevan tämän jäljiltä eristeen pientä reikää lukuun ottamatta kunnossa. Itsellä alkaa ideat loppua mutta kysytääs täältä kun kerran tämä on ensimmäinen oma minini, kaveripiirissä näitä kyllä useampi ollut, mukaanlukien tämä yksilö. Tiedän siis että ainakin avaimen kauko-ohjaimella autoon on silloin pari kk sitten päässyt ja se toimii virtalukossa.

Mikäli mikään ei onnistu niin on varmaan pakko rikkoa ikkuna tai turvautua ammattiapuun. Onko tampereella spesialistia joka suostuisi tulemaan auton luokse? Tai mistä halvimmat ikkunat suomesta?

E: Avaimen patterin varaus mitattu, on 2,94v. Edellisen omistajan pihasta tuo pitäisi saada pois kohtuu pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm kyllähän tuon pitäisi aueta jos apuvirtaakin on tarjolla. Helpommin saat sitä annettua muuten kun avaat konepellin, sieltä löytyy "+":lla merkitty muovinen suoja jonka alta voit antaa apuvirtaa ilman että tarvii akkua kaivella esiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuullut että R53:ssa olisi mitään deadlock-ominaisuutta. Aina pitäisi aueta sisäkahvasta (ekalla vedolla aukeaa lukko, toisella ovi), ellei kahvan mekanismi ole rikki. Jos lukkopesäkin pyörii tyhjää, niin voisi olettaa että jotain sieltä on hajonnut. Oletko kokeillut nykiä sisäkahvaa molemmista ovista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laza: Näin juuri tein, konepellin avaus vaan oli melkoinen operaatio. Edellinen omistaja oli siis koittanut pohjan kaapelia mutta sen pitäisi siis olla ehjä.

Igor: Molempia ovia kokeiltu ja vedetty niin kovaa että henkari menee suoraksi.

Onkohan jotain millä voisi tarkistaa onko auto mennyt takalukkoon? Saman ikäisissä bemareissa ilmeisesti yleinen ominaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testasin tota omassani, ja tosiaan sisäkahvoista ei tapahdu mitään, jos auto on lukittu kauko-ohjaimella tai avaimella ulkoa... Vasta kun kääntää avainta virtalukossa, niin sisäkahvat ja keskikonsolin lukituskytkin herää henkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voihan. Kai se pitää uusi ikkuna ostaa ja mennä vanhasta sisään. Ja korjata lukko ettei käy uudestaan. Onko vinkkejä mistä lasia kannattaa katsella? Mielellään vaikka purkuautosta, mitä nopeammin saa kohtuulliseen hintaan niin sen parempi. Rovaniemellä näytti yksi ehjälasinen purkuauto olevan mutta liikken pitäjä lomalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen pitäisi kyllä silti avata ikkunat vaikka on takalukossa koko paska.

Lukkoon nappia, sitten hetken päästä auki ja sitä pitää niin kauan kunnes ikkunat laskee(kattoluukullisessa se aukeaa myös ja avossa katto).

Näin mä omaani olen mennyt kun mulla on sökönä kanssa toi kuskin lukkopesä. Avain ei siis käänny kun on niin kauan ollut käyttämättä.

Ekalla kerralla kun teki tuon ja akku oli menny tallissa tyhjäksi niin vaati moneen kertaan painelut ennen pelaamista. Niin ja siis tosta oli akku tyhjentynyt myös ja ainakin 4kk seiso risa akku kiinni tallissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi ikkunoiden avaus kaken napista ei toimi kaikissa autoissa, riippuu siitä miten BCM on koodattu tehtaalla/jälleenmyyjällä. Kokeilla toki kannattaa. Omassani toi ominaisuus ei ollut ostettaessa päällä, mutta nyt on kun muutin sen itse NCS Expertillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä paritustakaan että olisi unohtanut en oikein usko omien kokemuksien takia.

Mulla oli siis se akku tyhjä(ollu useasti kun talvisin en ole ajellut) ja kertaalleen oli koko talven ollut se akku siitä kaukkaristakin rikki. Keväällä lähti kuitenkin normisti pelaamaan.

Itsekkin kallistuisin nyt jonkun kosketushäiriön puoleen tai jonkun sulakkeen palamiseen kun virrat kytketty taas.

Halvin on kyllä se lasi mistä mennä mutta siitä lukkopesästäkin pääsisi avaamaan kyllä sen oven. Lähinnä nyt mikä halvin on rikkoa. Eikä se sitä kerro että se silti siitä lähtee käymään....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pystyisköhän millään pitkällä jäykällä rautalangalla avaamaan ikkunan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu no pääasia että saa vaihteen silmästä ja hinattua tuon tallille. Helpompi muutenkin tutkia kun pääsee sisään. Pellin alta kaikki sulakkeet ok, mutta sisällä taitaa olla kaikki tuohon liittyvä. Ikkunan avauskin taitaa vaatia että avain on virtalukossa.

Tosiaan oma samanikäinen Audi unohtaa parituksen todella herkkään ja lähtee toimimaan kun avaimen käyttää virtalukossa. Bemareista ja Mineistä ei kyllä ole tämän suhteen kokemusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elikkä, jos lukitsee auton ulkopuolelta,sisälle jäävä ei pääse ulos? Pitääkin testata omassa autossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pystyykö auton muuten tekemään virrattomaksi konetilasta? Joku postaus löyty jonka mukaan pitkään seissyt auto saattaisi mennä virransäästötilaan, jolloin kaukosäädin ei toimi. Epäilen että tuo jännitteen lasku 2 volttiin kyllä on käytännössä sama kuin akun irroittaminen, mutta voisihan tuotakin kokeilla. Uusi lasi on jo tilattu mutta kai sen voi palauttaa tai myydä jos tuo sattuisi vielä toimimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startin päähänhän se päävirta piuha yleensä tulee, se ja muut siihen tulevat piuhat irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avaimen akku tyhjä/sökö?

Itse sai ladattua hammasharjan laturilla (saa nauraa..) vaikka akku oli melko sökö, sain paritettua auton kanssa ja avasi/sulki lukot pari kertaa.

Joka tapauksessa sain varmuuden että itse avain on ehjä, uusasin akun niin nyt pelittää normaalisti.

Kuukkelilla löysin löysin kuinka paritetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuuttia sitten, TKG kirjoitti:

Avaimen akku tyhjä/sökö?

Itse sai ladattua hammasharjan laturilla (saa nauraa..) vaikka akku oli melko sökö, sain paritettua auton kanssa ja avasi/sulki lukot pari kertaa.

Joka tapauksessa sain varmuuden että itse avain on ehjä, uusasin akun niin nyt pelittää normaalisti.

Kuukkelilla löysin löysin kuinka paritetaan.

Itse silloin tällöin lataillu avaimien akkua i-watchin laturilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan sitä aina kokeilla tyhjätä akun täysin tyhjäksi konehuoneen navoista ja ladata uudestaan mutta itse en sen usko auttavan tähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, TKG kirjoitti:

Avaimen akku tyhjä/sökö?

Itse sai ladattua hammasharjan laturilla (saa nauraa..) vaikka akku oli melko sökö, sain paritettua auton kanssa ja avasi/sulki lukot pari kertaa.

Joka tapauksessa sain varmuuden että itse avain on ehjä, uusasin akun niin nyt pelittää normaalisti.

Kuukkelilla löysin löysin kuinka paritetaan.

Mittasin 2.9v, ei tuo kai tyhjä ole. Eikai näissä vanhoissa ole mitään induktiolatausta vaan ihan normi paristo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa R53:ssa ainakin on induktiolataus mutta osassa taitaa olla vaihdettava paristo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jees nyt liikahti, avain ei vaan suostu lukitsemaan ovia. Koitettu siis laittaa virtalukkoon, ottaa pois, avausnappi pohjaan ja painaa 3 kertaa lukitusnappia (viimmesellä vapauttaa molemmat). Mulla on siis vanhempi 2-nappinen avain. Pariston juuri vaihdoin varmuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha lukkosylinteri ei näköjään ole sarjoitettu tuolle avaimelle, olisikohan ovi vaihdettu ja jätetty lukot vaihtamatta. Edelleen kyllä mysteeri miksi kauko-ohjaus ei toimi, avaimen sisällä kyllä vilkkuu valo nappeja painaessa eli kai tuo on ehjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...