Jump to content
Kuupperi

Ylimääräinen pultti moottorissa

Recommended Posts

Öljynvaihdon yhteydessä tuli tuollainen kuvassa näkyvä pultti kurkisteleen öljynvaihtoreikään.. 

Sain ohjeen heittää öljyt sisään ja jatkaa ajelua. Voiko tosiaan olla niin, että tuosta ei aiheudu vaaraa?

Melkonen homma avata kone tuon poistamiseksi. Pultissa aen verran iso kanta ettei tule suoraan reiästä ulos.

DAB41CD0-B129-45D6-AD4D-878FB0E2E83F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinähän se kyllä magneetin kyljessä pitäs kestää. Se mistä tuo pultti on peräisin, on kyllä mysteeri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pultti peräisin ilmeisesti vuoden 2016 koneen rikkoontumisesta. Sen jälkeen täysi koneremppa ja tuo on ilmeisesti piilotellut jossain koneen tai vaihdelaatikon uumenissa. Kone käy ja kukkuu loistavasti, mutta pelkään tuon iskeytyvän kyljestä ulos jossain vaiheessa

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei osaamista eikä mahdollisuutta aukaista moottoria tuon tutkimiseksi. Tarkoitus oli hankkia leima autoon, joka onnistuikin, mutta nyt pitäisi ajaa joku 800km kotiin. En taida uskaltaa tuohon lähteä, mutta mistä löytyisi sopiva paikka autolla talvisäilytykseen + osaava henkilö moottorin aukaisuun ja pultin poistoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtuuko runkopukin pultti tippumaan laatikkoon? Tuo on kyllä mutkalla, joten voinut ottaa kontaktia rattaisiin.

Ykkösen pultti mahtuu varmaan putoamaan, mutta tuskin tulisi öljypropulle saakka eli se  se ei ole. Veikkaan että nelosen pään pultti ei mahdu ainakaan ulos. Onko kellään romuja levällään, niin voisi tutkia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä on vaikea sanoa, koska koneen sisusta oli palasina. Melkolailla kaikki meni vaihtoon koneen sisältä (kampiakseli, kiertokanget, männät ym.).

Alunperin silloinen kone oli tehty huolimattomasti ja kiertokankien pultit olivat irronneet  ja se on tainnut olla pääsyy rikkoutumiseen. Nopeutta oli joku 90km/h, kun kone paukahti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, hauskannäköinen! 😄  Ei tietenkään mikään mukava yllätys. 😞

Tutkitko onko pinnapultti, mutteri päässä vai tavallinen pultti ja kanta?

Pituudestakin voisi päätellä ja mikä kierre siinä on??

Jos on pinnapultti ja pituudesta voisi päätellä niin voisi olla venttiilikoneistosta?

E: Oliko kanta/ mutteri paljonkin isompi kuin öljyropun reikä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaa tolle jo vähän nauraa, mutta olisi kuva saada varmuus koneen kunnosta. Se ei taida ilman aukaisua selvitä.

Pultti on tavallinen M8 ykkösen kierteellä ainakin sen perusteella mitä tuosta ulkona olevasta osasta pystyi mittailemaan. Kanta vaikuttaisi olevan normaali kuusikulmainen ja yleinen kunto viittaisi siihen 2016 vaurioon. Pituutta pultilla on noin 6cm + kantaosa

96D5C669-4056-4A5B-97DE-E75D13EE1364.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Ei toi pultti tuosta pääse minnekään seikkailemaan.

Siellä on öljyputken imujalan suodatin edessä ja ölyputken reiän sivussa on pykälä. Siinä on tavallaan lokero. 

Jos ton halkaisija on 8mm se on täysin jokin vieras pultti eikä mitään hätää. Jos 11mm halkaisija niin runkopukin pultti jolloin vahinkoa on jo tapahtunut.

Keskipukin pultti on ainoa joka tuo voi olla. Muut ei voi pudota.

 

Virranjakajan reijästä pujotat rautalangan ja koita taivutellama se siten että saat sen öljyreiästä ulos. Silmukka pultin ympäri ja fiskaat sen ylös sieltä.

Henk koht niin työntäisin sen suodatinverkon  alle jumiin ja jättäisin sinne. 

 

 

 

20190730_225539.jpg

20190730_225626.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuuttia sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Ei toi pultti tuosta pääse minnekään seikkailemaan.

Siellä on öljyputken imujalan suodatin edessä ja ölyputken reiän sivussa on pykälä. Siinä on tavallaan lokero. 

Jos ton halkaisija on 8mm se on täysin jokin vieras pultti eikä mitään hätää. Jos 11mm halkaisija niin runkopukin pultti jolloin vahinkoa on jo tapahtunut.

Keskipukin pultti on ainoa joka tuo voi olla. Muut ei voi pudota.

 

Virranjakajan reijästä pujotat rautalangan ja koita taivutellama se siten että saat sen öljyreiästä ulos. Silmukka pultin ympäri ja fiskaat sen ylös sieltä.

Henk koht niin työntäisin sen suodatinverkon  alle jumiin ja jättäisin sinne. 

 

 

 

 

Saisko jollain taivuteltavalla magneetilla sen sieltä ongittua.. Hmm... Hmmm..

E: Tai sitten tosiaan jättäisi sen sinne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

Jos yrittää magneetilla niin se voi pudota väärälle puolelle ja sitten se voi joutua vääriin paikkoihin. Magneetti tarttuu matkan varrella joka paikkaan.

Tuolla sen on hyvä olla.

/kimi

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on totta, mutta lisäisihän se jännitystä! 😄

Endoskooppi ja ehdottoman vakaa käsi, ei saa vapista!

Semmonen koura/noukkija.. äh, olkoon tosiaan siellä ..öitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rohkeita miehiä !  Jos oli oma kone niin ehkäpä kuitenkin kaivaisin sen jollain konstilla sieltä veks. Ei ole kuitenkaan häävi tunne ajella mosalla jossa tietää olevan tommoinen loodassa.

Oleellinen kysymys on että onko se joku ylimääräinen vai onko se jostain irronnut ? Jos tosiaan M8 niin vieras esine. Voi se olla 5/16" UNF mutta äkkiseltään ei semmoistakaan pulttia pitäisi Minissä olla moottorin sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun siinä on noin hyvä,pitkä tartuntapinta niin onnistuisiko porata sitä kantaa pienemmäksi kun se ei ole mielestäsi paljoa reikää suurempi. Murut sitten vaan pois. T.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti tuo pultti on siitä edellisestä tuhosta jäänyt...

Ite kyllä ehkä kuitenkin avaisin koneen,sillä jos tuo on kiertokangen pultti,niin kone on kohta taas sökö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enhän minä minitonni ihmisenä edes ajatellut että kone on 1.3, sitten ei kyllä kannata käynnistää yhtään. Unfilta toi näyttää.

/kimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tailke: Tuohan se on. Otin mauserilla mitat ja täsmää tuohon THREAD SIZE 11/32 diameter 24TPI ja lisäksi kantakin tuon mallinen. Luulin kannaan vaan saaneen osumaa ja mitat aika lähellä normaalia M8:ia.

Pitää kysellä vielä siltä remonttimieheltä millaisia kiertokangen pultteja on käyttänyt uusissa sisuskaluissa. Mutta siis kaiken järjen mukaan tuon on vuoden 2016 peruja.

@Kimi: Kyllä siellä jotain verkkoa näkyi pultin yläpuolella 1,3:kin ja lopputulos oli, että öljyt sisään ja ajo talvisäilytyspaikkaan.

Pitää katsoa mitä tuolle keksii talven aikana, jotta saa pultin pois. Laitan kuvaa kun/jos onnistuu jotenkin. Kiitos avusta ja rohkaisusta kaikille! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endoskoopilla saattas nähdä sieltä virranjakajan aukosta onko kaikki kiertokangenpultit paikoillaan.

Muutta olishan toi jo levinnyt jos niin olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työnnät sen pultin sisään ja poraat öljyropun reiän isommaksi. Pultti ulos ja isommat kierteet ja uusi isompi öljyroppu tai uudet kierteet ja siihen kiinni pienempi irtokierre. Hyvä huuhtelu ja kovaa ajoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, ek kirjoitti:

Työnnät sen pultin sisään ja poraat öljyropun reiän isommaksi. Pultti ulos ja isommat kierteet ja uusi isompi öljyroppu tai uudet kierteet ja siihen kiinni pienempi irtokierre. Hyvä huuhtelu ja kovaa ajoa.

Heh, meinasin ehdottaa samaa yhdessä kohtaa, mutta informaation lisääntyesä (pultin muoto) ei ehkä kannata.

Isommat kierteet oon joskus öljyropulle joutunu tekemään vastaavalla tavalla, kun oli pakko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...