Jump to content
Sign in to follow this  
sir samurai

Vanhan moottorin purkaminen ja kunnostus?

Recommended Posts

Ostin pari vuotta sitten moottorin etukelkassa ripustuksineen, laturi puuttui muuten tais olla suurin piirtein kaikki. Tarkoitus olisi sillä tutustua Minin moottorin rakenteeseen ja koneen kunnon salliessa kunnostaa siitä varamoottori. Moottori on ollut ulkona ennen kuin pääsi minun talliin. Lohkossa lappu 9FD - SA - H5200, kansi kuulemma jostaki 850 koneesta samoin kuin kaasari, näytti minun silmään hs2. Eturipustukset oli ruosteessa ja vieläkin on palloniveliä kiinni tukivarisssa ja pyörän navassa, osan sain irti kuumentamalla. Pistin irtilähtemättömät osat likoamaan laimeaan sitruunahappoliukseen, josko sieltä sais vielä kelvolliset tukivarret ellei ole ruostesyönyt pallonivelten kiinnitysreikiä pilalle... Ehkä sieltä jotain kelvollista osaa jää varaosiksi, edes hätätapauksessa 🙂

Tänään otin kannen irti, harmittavasti yhteen sylinteriin on päässyt vettä aikojen saatossa, siellä on ruostetta. Muutenki vesikanavat oli ruosteessa ja paljon niissä oli tavaraa, saapa nähä tekeekö nuilla enää mitään. 

En vielä ole googlettanut asiaa, mutta voikohan kannen ja lohkon laittaa sitruunahappoliuokseen puhdistumaan ruosteesta kun irroittaa kaikki mahdolliset osat, vai miten se kannataa kotona puhdistaa kunnon arvioimiseksi? 

 

2019-08-12 18.50.33-1.jpg

2019-08-12 19.02.40.jpg

2019-08-12 19.03.10-1.jpg

2019-08-12 19.03.28-1.jpg

2019-08-12 19.14.14-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fd100l ehti ensin.

998 Cooper January 1964 onward

9FA/Sa/H     Mk1 Austin pre closed circuit breathing

9FD/Sa/H    Mk1 Morris up to engine number 1934, all Austin Mk2 closed circuit breathing and

               Morris Mk2 from engine number 1935-33660 with closed circuit breathing

9FD/Xe/H     4 syncro gearbox introduced

99/-/H            Last of manufacture 1969

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitruunahappo pelittää, ei ole välttämättä ihan yhden yön operaatio. Kone ei varmaan pyöri ? Tosta ruostuneesta sylinteristä vois ottaa hiomapaperilla irtoruosteet pois ja sitten uittaa sinne jotain wd40 tms lientä ja antaa sen muhia. Männänrenkaat tuppaa olemaan aika tiukassa jos ovat päässeet ruostumaan.

Todennäköisesti sylinteri voi olla entinen jos vesi on ollut pitkään koneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulemma kone oli pyörähtynyt, ite en ole kokeillut. Pitää puhdistaa irtoruosteet ja laittaa aineet sisään, toivottavasti tuo sylinteri ei ole pahasti syöpynyt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kone nostettu pois etukelkasta ja ehdin vähän irrotella osia. Kone pyörii kevyesti, ruosteita en ole putsannu sylinteristä niin en viitsinyt niiden yli mäntää pyörittää, ettei nyt ainakaan jää jumiin. Tällä kertaa vauhtipyörä on sen verta lujassa ettei kyllä ilman ulosvetäjää tuu pois. Paineastelmassa oli jotain jousia, että erilainen on kuin toisessa moottorissa. Muutenki oppi taas uutta 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla ihan alkupään 998:ja jos on vielä jousiasetelma.

Niistähän luovuttiin jo 60 luvun alkupuolella.

Ei kannata kyllä niillä osilla enää kasata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin vauhtipyrönä ulosvetäjän, lujassahan tuo tuntuu olevan. Mites jos hieman lämmittää, kannataako lämmittää kampiakselin päätä vai vauhtipyörän keskiosaa siitä kampiakselin päältä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos.. jos tulee semmonen mieleen, niin voisin olla kiinnostunu tuosta lohkosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30/08/2019 at 17:55, FD100L said:

Jos.. jos tulee semmonen mieleen, niin voisin olla kiinnostunu tuosta lohkosta.

Vielä näillä näkymin on tarkoitus kunnostaa kone omaan käyttöön, mutta jos matkalla ajatus muuttu niin pietään mielssä 🙂

Lähtihän se vauhtipyörä irti kun jaksoi lämmittää ja vääntää. Pitää hommata itelle joku rautatanko näitä hommia varten. Parin työkalusetin hylsyjen molemmat jatkovarret kun pisti peräkkäin nii lähti, halvemman sarjan pitempi jatkovarsi tosin vähän vääntyi lisää mutta eipä sillä väliä 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎31‎.‎8‎.‎2019 at 19.24, sir samurai kirjoitti:



Lähtihän se vauhtipyörä irti kun jaksoi lämmittää ja vääntää. Pitää hommata itelle joku rautatanko näitä hommia varten. Parin työkalusetin hylsyjen molemmat jatkovarret kun pisti peräkkäin nii lähti, halvemman sarjan pitempi jatkovarsi tosin vähän vääntyi lisää mutta eipä sillä väliä 🙂

Semmonen  reilu metrin pituinen teräsputki on hyvä olemassa! 😄

Mulla on semmonen Transitissa aina mukana jos sattuu rengas menemään.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...