Jump to content
Rytkis

Mini R53 2002 P0303 vikakoodiin apuja

Recommended Posts

Moi

Alkaa tuskastuttaa pikku käyntivaiva ja apuja/vinkkejä kaivataan.

Käy kolmella ja antaa vikakoodin P0303, eli sytyskatkoksia 3-sylinterissä. Yleimallisella ja Inpalla kokeiltu lukea.

Nyt tehtyä:

-uusittu jakoketjusarja

-nostimet uusittu

-kansityöt venttiileineen

-nokka-akseli

-suuttimia napsuteltu 9v patterilla ja laskettu kaasuttimen puhdistusspaytä läpi mitattu vastukset

-johtosarjaa ihmetelty. Suutinten ja puolan johdot vaikuttaisi olevan ok moottorinohjaimelle

-kokeiltu uusilla tulpilla (kaksilla), puolalla (kolmella), uusilla tulpanjohdoilla.

-puristuksia on

Voisiko olla Moottorinohjain sökö?

 

Kaikki alkoi rallattavasta jakoketjusta ja pienestä projektin kaipuusta. Tämä ei ole koskaan käynyt itselläni hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas mystisen kuuloinen ongelma. Suuttimia lienee kokeiltu eri pytyissä ja vika pysyy kolmosessa?

Nokan ja kampuran anturit tsekattu? Niistä kyllä luulis tulevan vikakoodit. Mulla on tuossa uusi kampuran asentoanturi jos haluat sitä kokeilla, kun näyt olevan samalta suunnalta. Ja jos jaksat askarrella, niin kyllä tuosta meikäläisen kärrystä voi nokan anturia kokeilla siihen.

Kansitöiden ohessa varmaan olis huomattu mahdolliset halkeamat, tulee meinaan samanlainen oire siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No juu on tosiaan vaihdettu 3.sylinteristä suutin 4.sylinteriin. Vika pysyi silti 3.sylinterissä

Kansi tuli nypättyä irti vähän turhan hätäisesti. Oli yksi uusi nostin viallinen, joka aiheutti 2.pyttyyn puristeiden karkaamisen pakoputkeen. Kannessa ei havaittu halkeamia, eikä vuotoja.

Nokka-akselissa oli pinta rikki yhdestä nokasta.

Taaemman lambdan vaihdoin myös kun joskus oli sitäkin herjaillut.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kampuran anturi jos on sökö ei taida lähteä käyntiin?

Kokeilinpa ECU resetinkin: https://new.minimania.com/ECU_Reset_Procedure___R50_52_53_MINIs

Puoli pulloa jarrucleaneriä ruiskin konehuoneeseen löytämättä alipainevuotoja vieläkään.

3.sylinteristä vetää käydessä tulpanjohdon irti, kipinä kyllä tulee. Tällä ei vaikutusta käyntiin, eli kolmella käy.

Vaikuttaisi omasta mielestä ettei saa polttoainetta 3.sylinteriin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suihkiiko se kolmospytyn suutin bensaa? Onkohan sen ohjaus kunnossa? Muistaakseni se on maaohjattu, eli toinen pinni suuttimen liittimessä on virrat päällä aina +12V ja ECU maadoittaa toisen pinnin kun bensaa olisi tarkoitus ruiskia.

Itse tsekkaisin seuraavaksi irrallisella suuttimella suihkiiko se auton käydessä bensaa lainkaan. Jos ei, niin tutkisin kolmossuuttimen johdotukset. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suuttimille tulee toiseen jatkuvasti +12v virrat päällä, virrat päällä johtojen välillä 3,1v. Virtakynä kiinni maapuolen piuhaan ja  toinen pää akun plussaan, tuikkii kivasti. Suutinkisko irti, startilla pyörittäen suutimet purkissa, kaikista suuttimista tulee tavaraa läpi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä mystinen juttu.

Jos kerran kipinä syntyy, bensaa tulee ja puristukset ovat kunnossa, niin mikä muu se voi olla kuin sytytyksen ajoitus on persiillään? Käykö se varmasti kolmella eikä kahdella? Voisiko olla kahden sytytystulpan piuhat ristissä?

Minkähän koodin se INPA antoi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävikö se kolmella jo ennen kansi-/jakopääremppaa, vai oliko joku muu käyntihäiriö ennen sitä?

Tietty se ecukin voi olla viallinen, mutta en ole aikaisemmin kuullut niiden lahonneen tuolla tavalla. Toki kun näillä alkaa olla ikää, niin elektroniikkavikojen mahdollisuus alkaa kasvaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaa itsestäkin tuntua jo melko erikoiselta tapauksesta. Jakoketjuvikaisena tämän ostin ja rallatus oli sen mukainen. Ajamalla trailerille ja talliin. Kiristin oli huono. Silloin oli olevinaan sen verran selkeä vika, että ei tullut näin kattavaa vikadiaknoosia tehtyä.

Kyllä Inpa antoi saman koodin P0303.

Jos joku sopivalla ohjelmalla haluaa tulla tarkastamaan, niin kyllä sen korvaan.

Merten takana keskusteluista joku vaihtanut lambdat joku mappi anturit ja kuntoon tullut.

Ehkäpä seuraavaksi anturit vaihtoon. 

IMG_20200517_135329.jpg

IMG_20200516_113655.jpg

IMG_20200517_143635.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.pytyn tulpanjohto 3.pyttyyn edelleen vikakoodi P0303.

Eikä näitä tulpanjohtoja kovin helposti väärin mielestäni saa.

IMG_20200701_165010.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, 2 ja 3 ei mene kovin helposti ristiin kuten kuvasi näyttää. 3 ja 4 menisi helpommin sekaisin, mutta ne sulla on oikein päin. Oheisessa kuvassa omat johtoni.

Kävikö se auto muuten johdot tuolleen? 

INPA ei kyllä anna P-koodeja. Itse kyllä luetuttaisin varmuuden vuoksi koodit INPAlla tai vielä mieluummin ISTAlla joka osaisi laskea diagnosointipolunkin ennen kuin vahtaisin lisää osia summa-mutikassa. Kyllä ne anturitkin yleensä jotain koodia antaisivat.

20200701_165955.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako on varmasti kohdillaan?

Sekin kuulostaa erikoiselta että lambda tai MAP-anturit vaikuttais vain yhteen pyttyyn. Ykkös- ja kakkos-lambda on identtisiä keskenään, joten ne voi testata vaihtamalla päikseen. Tai otat ykköslambdan piuhan vaan irti, kone kyllä käy ilmankin sitä, joskin aika rikkaalla.

T-MAP ja MAP-anturin kunnon pystyy varmaan mittaamaankin... tässä jotain infoa niistä: https://workshop-manuals.com/mini/cooper_s_(r53)/l4-1.6l_sc_(w11)/powertrain_management/computers_and_control_systems/absolute_pressure_sensor/component_information/diagrams/page_5536/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se ihan samalla lailla käydä ryskyttää. Eikös tuossa ole periaatteessa kaksi puolaa 2 ja 3, 1 ja 4 pytyt. Toiseen taitaa tulla vain hukkakipinä, jolloin ei taida olla väliä 2..3 ja 1..4 johtojen sekoituksella.

Jako on tehty näillä ohjeilla:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r53-cooper-s-hat/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/FlXePxy

Ylämerkki näkyy huonosti kuvasta. Pyöritelty vielä uudelleen silloin kohdilleen ja todettu hyväksi. Kansi otettu pois ja almerkkiä ei silloin näe, kun on koppa/öljypumppu paikoillaan, mutta koppa on sellainen ettei pitäisi alarattaalta päästä hyppäämään. Alasiivapyörään tehty silloin tussimerkki. Vanhoja ja uusia osia vertailtu ennen asennusta, enkä silloin niissä huomannut eroavaisuuksia koossa pituudessa tai merkkien paikassa. 

Ohjelma millä tätä nopeasti katsottiin oli kyllä joku BMW mikä lie olikaan sitten. 

1465274176_IMG_20200328_1321221.thumb.jpg.fd409595799939ff24a751f41d74172a.jpg1101367217_IMG_20200328_1321131.thumb.jpg.5b6d4e29e2d805d8a712696c42713051.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elikkä 2 tai 3 männässä sanomista? Renkaat ehkä poikki tai mäntä rikki?

Tuli tuosta mieleen oma classikon turbo koneen vika, oli mäntä tohjona renkaitten välistä. Ei kunnolla savuttanu edes, mutta kävi ihmeellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarinan alussa mainittiin -"puristuksia on"...ja luulisi mäntä viallisena tai rengas viallisena savuttavan ja huohottavan...

Näissä viestiketjuissa on yleensä aina opetus lopussa, mikä todella oli vikana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laakerivika pitäs kyllä jo kuuluakin, jos se koneen käyntiin vaikuttaa.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Laakerivika pitäs kyllä jo kuuluakin, jos se koneen käyntiin vaikuttaa.?

Niin luulisi, ja selvästi ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset kommenteista. Niistä asiallisista.

Jälkiviisasteluita ja päänaukomisia en kaipaa. Olkoon tässä nyt sitten tarinan opetus muillekkin, kuten aiemminkin jo mainittiin!

 

Hyvää kesää arvon harrastajille. Eiköhän tästä taas selvitä omin avuin eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, jos mun kommenttia tarkoitat, ei todellakaan ollut tarkoitus "vinoilla" , vaan seuraan mielenkiinnolla näitä keskusteluja, yritän oppia muiden kommenteista ja kokemuksista! Yhteinen hyöty se on , jos sun autosi mystinen käyntihäiriö lopulta selviää, se ei varmana ole ainoa Mini , joka kohtaa ko.ongelman. Kyllä me kaikki kommentoijat ollaan hengessä mukana ja toivotaan , että vika todella löytyy! Toivon, että jatkat yhä foorumilla tarinaa, koska kommenteistasi pystyy kyllä päättelemään , että jokainen kivi käännetään, että selviää...Sorry!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apuja ei ole mullakaan antaa, lähinnä seuraan näitä kun tuntuu minissä tota rutinoffin vikaa on eli sähkövikoja löytyy kyllä.....

 

Sen verran on sekava koko juttu(siis viallisesti) että samaa minäkin veikkaan että vika kun löytyy niin tänne olisi mukava siitä kirjoittaa että osaa itsekkin hakea jos ilmenee vastaavaa.

 

Miten toi alakerran laakerivika nyt todettu? Vai epäily öljyistä tms? 

Mietin vaan ettei turhaa purkamista tulisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...