Jump to content

Mini "mix" -72


Recommended Posts

Kyllä se maali tekee ihmeitä. 😁

Vaihtelun vuoksi vähän erilaista ilmettä osiin, eli ei  mennä perinteisellä mustalla.

Laakerit meni paikoilleen tiivisteineen ja niveletkin sain lopulta säädettyä ja tiukattua, kun niitä shimmejä löytyi onneksi vielä muutama lisää nurkista. 👍

 

126976616_3599351306823367_3069622807123149893_n.jpg

127064182_3599351170156714_6941330238000966049_n.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nivelet on myös minisportilta, omissa nivelissä ei näytä olevan ainakaan mitään huomattavaa "sinerrystä". Toivottavasti ei moista vikaa enään osissa kun ovat aika tärkeässä roolissa kuitenkin. 😮

Näitähän pitää olla aina jemmassa

Japanissa suunnitellut ja tehdyt osat niin laatukin on kohdillaan. http://guess-works.com/Shop/Parts/?type=bottletopracing&argument=NSR

Posted Images

Joo, itekkin pyrkiny nykyisin maalaamaan osat muillakin väreillä. Omasta mielestä pahin on maalata konehuone mustalla, siellä ei nää mitään ilman valoa, edes auringon paisteessa.

Link to post
Share on other sites

Se tässä taka-ajatuksena olikin että saa vähän väriä ja näkee touhuta jatkossa paremmin.

Pallonivelet ei sittenkään ole hyvät, ei sitten tullut testattua tappien kiertoliikettä kasauksen jälkeen, ja yllätys.. hirttää kiinni joistain kohdista ihan kunnolla vaikka rasvatkin välissä ja on tosiaan tasaisesti hiomatahnalla vedetty.

Mahtaako olla jotain välimallin niveliä hintaluokaltaan, kun näitä halvimpia hioo varmaan kolme vuotta sopiviksi ja nuo ei shimmattavat on "vähän" turhan tyyriit. 😅

Link to post
Share on other sites

Ei taida olla hyviä niveliä olemassa, noista guess worksin shimmittömistä en tiedä onko kellään täältä kokemusta niiden kestosta. Mutta en tiedä voiko huonoimmatkaan olla niin huonoja että kuluu merkittävästi ikinä normi Ministin kilometreillä.

 

Spareksen nivelet kyllä on ollut ihan hyviä omalla kokemuksella, en minä muutama kuukausi sitten tainut edes niitä hioa muistaakseni kun auto ei ole omassa tallissa eikä ollut tahnaa mukana. Eikä vanhat viiden kesän ajojen jälkeen ollut väljistynyt edes, vaihdoin vaan uusiksi kun kaikki muukin tuli uutta pulveripintaa myöden.

87ABB6A1-856A-4B08-8CF8-78E4BD819E4B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Taitaa lähteä sparekselta sarja tilaukseen, tai kyllähän sportinkin kautta saa tilattua jotenkin ilmeisesti, kun ainoan niillä myynnissä olevan nivelsarjan  (GSJ166) lisätiedoissa lukee "We can also supply a Genuine Rover ball joint kit "GSJ166OE".

Jokusen topicin lukasin minisportin nivelistä ja aika paljon huonoa sanottavaa löytyi laadusta, mutta tiedä näistä sitten.

Ei välttämättä siis ole sattumalta huonoja istuvuudeltaan ja kestoltaan, sitten vielä jos sattuu katkeamaan ajossa kuten "Turbo 69:lla" niin ei hyvä. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sori, muistin väärin tuon nivelien ostopaikan, ne oli kuitenkin Sparekselta. Tuli uuden jarrusatsin mukana. Toivotaan, että laatu parantunu vuosien saatossa.

Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Sori, muistin väärin tuon nivelien ostopaikan, ne oli kuitenkin Sparekselta. Tuli uuden jarrusatsin mukana. Toivotaan, että laatu parantunu vuosien saatossa.

Ahaa okei.

Täytyy toivoa että seuraavat nivelet olisi edes vähän paremmat, että pääsee jatkamaan kasausta.

Link to post
Share on other sites

Siihen hommasin silloin sitten tilalle MiniSportin versiot, ne on kestäny. Katoin tietenkin niitten värin tarkasti.

Tuostakohan silloin johtui, kun olin ne vaihtanu, oli vähän oudon jäykkä ohjaus jonkun aikaa. Olin ne tietenkin hiomalla sovittanu.

(Off topic) Oli sillon aikoinaan pirunmoinen säkä, kun otin sille pitkälle reissulle ne vanhat nivelet mukaan. Pystyi tien päällä heti korjaamaan. Niistä toinen katkesi n.60 km/h:n vauhdissa, toinen melkein paikallaan kääntäessä. Molemmat meni ylätuki varresta.

Link to post
Share on other sites

Ai niin, oliko siulla jo täysi paino keulalla, kun testasit nivelten kääntymisen?

Link to post
Share on other sites
9 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Siihen hommasin silloin sitten tilalle MiniSportin versiot, ne on kestäny. Katoin tietenkin niitten värin tarkasti.

Tuostakohan silloin johtui, kun olin ne vaihtanu, oli vähän oudon jäykkä ohjaus jonkun aikaa. Olin ne tietenkin hiomalla sovittanu.

(Off topic) Oli sillon aikoinaan pirunmoinen säkä, kun otin sille pitkälle reissulle ne vanhat nivelet mukaan. Pystyi tien päällä heti korjaamaan. Niistä toinen katkesi n.60 km/h:n vauhdissa, toinen melkein paikallaan kääntäessä. Molemmat meni ylätuki varresta.

Navat on siis irrallaan mutta kiintoavaimella kun kiertää tappia, niin löytyy löysää kohtaa ja sitten todella tiukkaa kohtaa, varmaan liikkuisi auton alla mutta ei kuulosta hyvältä idealta laittaa soikean/muhkuraisen oloisia niveliä alle.

Link to post
Share on other sites

Liian tiukalle shimmattu, ite olen testannu ihan sormi voimalla, tai putken pätkällä. Eli vähän löysäksi ja sitten kun ovat auton alla, kunnon rasvaus.

 

Link to post
Share on other sites

Unohdat ehkä, ettei ne nivelet mihinkää siellä pyöri, tekee vaan tietyssä kulmassa liikettä ylös/alas ja max. 90" kääntöä.

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Unohdat ehkä, ettei ne nivelet mihinkää siellä pyöri, tekee vaan tietyssä kulmassa liikettä ylös/alas ja max. 90" kääntöä.

Tiedän kyllä miten ne siellä auton alla pelaa, ja sitä kääntöliikettä juuri tarkoitan joka takeltaa mikä tässä onkin outoa. 😀

Link to post
Share on other sites

Jos ajattelet asiaa siltä kantilta että noitten nivelien kanssa olet muutamia iltoja leikkinyt eikä ole vielä hyvät, nyt tilaat toiset aihiot minkä kanssa pulaat ja saat ehkä kohtuulliset tai sitten ostaisit tollaset oikeat nivelet niin onko ne sittenkään niin kalliit 😁

Link to post
Share on other sites
On 23.11.2020 at 08.32, minorv8 kirjoitti:

Joku vois sanoa että tolla hinnalla voi jo vähän shimmatakin. 🤣

no 30£/kpl ei mielestäni ole mahdoton, tietty jos ei arvosta omaa aikaansa miksikään ni onhan ne originaalin kaltaiset aihiot varmaan sit hyvät 😉

Link to post
Share on other sites

Ei ollu mitenkään tarkoitus Weikko, siun tietämystä mollata,mutta veikaisin silti, liian tiukalla.

Joskus aikoinaan oli osa noista kestovoidelluista nivelistä merkistä riippumatta kuivia, joutui itse tarkistamaan, onko niissä rasvaa. Aika moni paljastui ilman rasvoja oleviksi.

Rasvanipalla olevat on yleensä aika pitkä-ikäisiä, kun muistaa huoltaa.

Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Ei ollu mitenkään tarkoitus Weikko, siun tietämystä mollata,mutta veikaisin silti, liian tiukalla.

Joskus aikoinaan oli osa noista kestovoidelluista nivelistä merkistä riippumatta kuivia, joutui itse tarkistamaan, onko niissä rasvaa. Aika moni paljastui ilman rasvoja oleviksi.

Rasvanipalla olevat on yleensä aika pitkä-ikäisiä, kun muistaa huoltaa.

Juu ei mitään, kunhan ollaan samalla kartalla asioista, ettei tuu väärinkäsityksiä. 😅

Nuo nivelet yleisimmän ohjeen mukaan yrittänyt shimmata, eli niin että kuivana kasattuna kevyt tasainen vastus joka suuntaan.

Ei välttämättä nuo kalliit hassumpi vaihtoehto ole ja ilmeisesti niitäkin voi rasvoa nipan kautta vaikka onkin ns. huoltovapaat.

On sitä rahaa turhempaankin mennyt. 

 

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Ado50 kirjoitti:

Onkos jollakin oikein kokemusta kuinka hyvät ja pitkäikäiset nuo Japsien tekemät nivelet on? 

Seuraavaksi kun vaihdan niin aion laittaa tuollaiset.
Yhden Mineistä alumiininavoissa on Metron vastaavat ja hyvin on kestäneet.

Link to post
Share on other sites

Tuli nyt kuitenkin tilattua vielä yhdet tavalliset nivelet muiden osien ohella alennuksesta, japanin nivelet sitten seuraavaksi jos nyt nämäkin ovat huonot. Tarviiko muuten nivelten kupujen jenkoihin laittaa lukitetta vai kuivana kiinni?

Kone pitäisi saada käyntikuntoon, että näkee onko siitä vielä kalua kokonaisuudessaan. Kyseessä 850-taikasauva motti. 🐢

Kansiremppa tuli jo tähän tehtyä keväällä, kun venat oli jumissa ja yksi työntötanko solmussa.

Rempan jälkeen pyörittelin ja hyvät puristukset löytyi, tosin siinä samalla ilmesi öljyvuoto suodattimen kaulasta ja sen juuresta.. oli saanut vähän osumaa jostain. Tuli tilattua uudemman mallinen kaula suodattimineen tilalle tiivisteineen.

Kun öljyvuodoista pääsee eroon, niin sen jälkeen enään sytytys kuntoon ja sauhut ulos koneesta. 

Tonninen kone löytyisi myös ja on tarkoitus joskus saada nokalle, mutta siihen olisi ideana vaihtaa tunnelimallin loota ja tehdä myös jumissa olevien venojen takia kansiremppa. Siksi ehkä helpompi laittaa kasipätkä nokalle alkuun jos sen nyt saa ylipäätään pelittämään.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...