Jump to content

Mini "mix" -72


Weikko
 Share

Recommended Posts

Näinhän se on, kun yrittää helpolla päästä, niin kaikki menee v.....si. Saattaa siellä laatikon pohjallakin olla semmosta saastaa, että kone hajois kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Näinhän se on, kun yrittää helpolla päästä, niin kaikki menee v.....si. Saattaa siellä laatikon pohjallakin olla semmosta saastaa, että kone hajois kuitenkin.

Se saastaisuus ei tulisi yllätyksenä, kun ostin moottorin ilman tuhkaluukkuja ja venakoppaa.

Link to comment
Share on other sites

Muutenkin vanhat koneet saattaa olla arvoituksia, onko ollu öljyn vaihdoista huolehtiva, vai pelkkä lisääjä.😁

Link to comment
Share on other sites

20210215_211210.thumb.jpg.63bbda0dc529242aff4b81c6fc5d994c.jpg20210215_210054.thumb.jpg.67af701be4dff0d818a854f576eca7fc.jpgTässä vielä "lohdutukseksi" eräs kuva vanhasta paperi ohjeesta,ajalta ennen nykyistä nettiä. Joku vanha "dinosaurus" saattaa muistaakin. Toivottavasti saa selvän. Oli aikoinaan vaihdelaatikon opas sivut: Paljastavia kuvia eli nyt paljaana. Printatut sivut vaihdelaatikosta.

Link to comment
Share on other sites

39 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Tässä vielä "lohdutukseksi" eräs kuva vanhasta paperi ohjeesta,ajalta ennen nykyistä nettiä. Joku vanha "dinosaurus" saattaa muistaakin. Toivottavasti saa selvän. Oli aikoinaan vaihdelaatikon opas sivut: Paljastavia kuvia eli nyt paljaana. Printatut sivut vaihdelaatikosta.

Kyllä tälläisille lippulappusille olisi tarve, kun tahtoo mennä sormi suuhun ja hermot päreiksi. 😂

Link to comment
Share on other sites

Voin lohduttaa että menee ne hermot vielä 40 vuoden harrastamisenkin jälkeen päreiksi. Varsinkin kun ei enää muista mitä on tehnyt 🙂

Mä sain loistoajatuksen että Minor tarvii ehdottomasti uuden vaihdelaatikon ja samalla vois koneenkin ehostaa. Tai oikeastaan koota nurkissa lojuneet rojut uudeksi mosaksi. No laatikon vaihto nyt tietty poikii lisäjumppaa: vähän lisätilaa koriin, jarruputkien siirtoa, kytkinputken muutos, yms yms. No, kone ja laatikko viimein nipussa ja korissa kiinni. Nurkkia siivotessa löytyi uusi painelaakeri (ja vanha laatikosta irroitettu). Uuden piti olla paikallaan... Työsylinteri irti ja peilillä tihrustamaan unohtuiko se ihan oikeasti pois paikaltaan. No ei unohtunut. Olin ostanut uuden painelaakerin koska en muistanut että semmoinen oli jo ennestään.

Noh, siitä se ilo sitten alkoi... Työsylinteri paikalleen, putki ja letku kiinni, nestettä säiliöön ja ilmaamaan. Eikä sitten kirveelläkään mitään tuntoa polkimessa. Ei kun pääsylinteri irti ja palasiksi.  No joo, syksyllä virheettömästi toiminut sylinteri oli onnistunut keräämään kaiken irtopaskan siihen pikkuruiseen reikään josta neste menee säiliöstä sylinteriin. Jos 0,6 mm reikä on tukossa niin ei oikein pelitä. Vaihdoin tiivisteet ja pistin sylinterin kasaan. Ja ilmaamaan... eikä edelleenkään mitään tuntoa kytkimessä. Muutama desi Eezibleedillä nestettä läpi ja ei mitään. Ainoa ihmetys oli kun nestettä hävisi koko ajan pikkuisen jonnekin...

Jaa minne ? No sitähän sitten tiputti pikku hiljaa kytkinkopan alareunasta. Ekaksi ajattelin että sitä oli valunut ulkopintaa pitkin mutta se tulikin sisäpuolelta. Uusi työsylinteri paskana ? Ei kun irti ja tutkimaan. Sieltä tuli melkein kaikki mitä pitikin, ainoastaan työntötanko puuttui...

Oheisessa kuvassa sylinteri taas koottuna. Tuo design on vähän persikasta, työntotankoa pitää paikallaan ainoastaan tuo musta varmuusvälineen näköinen kumi. Kumi taas kiinnittyy sylinteriin isolla sokkarenkaalla. No, asentaja oli tumpuloinut työsylinterin paikalleen niin että tuo valkoinen klunssi ei osunutkaan kytkinkäpälään. Ilmatessa ja poljinta painellessa mäntä oli sitten tiukasta tota kortonkia vasten, käytännössä jo sylinteristä ulkona ja työntötanko muljahtanut suojakumista veks. Jee, nesteet valui pikkuhiljaa kytkinkoppaan... Se työntötanko löytyi sitten vauhtipyörän takaa ja se oli taas oma ohjelmanumeronsa onkia sieltä veks... Tota työsylinteriä ei tarvinnut asentaa takaisin, suojakumi on rikki. Onneksi vanha laatikossa ollut oli vielä tallella joten se meni nyt sitten paikalleen. Se on erilainen design, ei suojakumia eikä työntötankoa myöskään saa sylinteristä veks sitä purkamatta. Ja lopulta se kytkinkin alkoi pelaamaan kun osat on oikeilla paikoillaan ja litkut pysyy siellä missä kuuluukin.

20210216_085403.thumb.jpg.fc534d52a01758350d4287042c057e29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tossa vielä kuva auton alta, työsylinteri on "periaatteessa helpossa paikassa". Siinä ei juurikaan ole tilaa joten se pitää ujuttaa tietyssä asennossa paikalleen. Ylempi mutteri vaatii melkoista kikkailua, se pitää käytännössä saada paikalleen sokkona ja sinne ei sormet yllä. Kuva vähän valehtelee, korin ja sylinterin välissä on reilu sentti tilaa. Itse suunnittelin kardaanitunnelin... 🙂

 

20210216_085624.thumb.jpg.22841af6fbfc2d1c75a8c20a6ae41165.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti:

Tossa vielä kuva auton alta, työsylinteri on "periaatteessa helpossa paikassa". Siinä ei juurikaan ole tilaa joten se pitää ujuttaa tietyssä asennossa paikalleen. Ylempi mutteri vaatii melkoista kikkailua, se pitää käytännössä saada paikalleen sokkona ja sinne ei sormet yllä. Kuva vähän valehtelee, korin ja sylinterin välissä on reilu sentti tilaa. Itse suunnittelin kardaanitunnelin... 🙂

 

 

Menikö kauankin korjata? 😄

Tuntuu että mitä pienempi osa, sitä isompi ongelma yleensä on.. niinkuin tässä sinunkin tapauksessa, mutta tekemällä oppii.

Link to comment
Share on other sites

Meni tuossa tuhratessa pari viikkoa, toki tiivistekumeja sai odotella viikon eikä sarjassa ollut kaikkea tarvittavaa. Oli kyllä ylimääräistäkin. Tärkein mikä uupui oli iso O-rengas joka tulee sylinterin ja muovisylinterin väliin. Ja tietty se sitten vuoti kun laittoi nesteet säiliöön. Mutta kun pääsylinteri oli viimein nipussa niin viikonloppuna sai kytkimen pelaamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyt toiseen napaan asennettu uudet nsr-nivelet, vähän kyllä hirvittää kun ohjeen mukaan vain 40Nm kiristystä.. vedin hieman kireämmälle, kun ei kovin suuri luotto motonetin halvimpaan momenttiavaimeen. 😬

Sitten ihmetytti tuo, ettei rasvausmahdollisuutta ole enään, kun navan sisälle laitetaan lätkät mitkä tukkii rasvan tulon.

Teki mieli porata keskelle reijät jotta voisi rasvata jatkossa, mutta näkeepähän kauan kestää omillaan. Itse nivelien pohjissa olisi kyllä pienet reijät.  😁

 

156469979_3855399104551918_1721788990121062993_o.jpg

156076652_3855284967896665_256176109164254106_n.jpg

156306876_3855285057896656_706023101852154248_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt kyllä patittaa suuresti. 😡

Asentelin toista napaa ja kiristelin nivelet ohjeessa olevaan momenttiin.. sitten huomasin että lukitelevy liukuu navan ja nivelen välissä kun yritin taittaa reunoja, eli se nivel ei pohjaa laisinkaan napaa vasten..

Link to comment
Share on other sites

Eli joutuu vieläkin pelaamaan shimmien kanssa jos haluaa välin tiukaksi.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, FD100L kirjoitti:

Vastaavanlainen ylä ja alapallonivel Metrossa kiristetään 100Nm (10 kpm).

Nivelen mutteri 50Nm.

Metrossa onkin huomattavasti isompi kierre navassa.

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, Weikko kirjoitti:

Nyt kyllä patittaa suuresti. 😡

Asentelin toista napaa ja kiristelin nivelet ohjeessa olevaan momenttiin.. sitten huomasin että lukitelevy liukuu navan ja nivelen välissä kun yritin taittaa reunoja, eli se nivel ei pohjaa laisinkaan napaa vasten..

Onko sen edes tarkoitus pohjata?

Epäilen että ei kuulu, minkälainen nivel oli sisäpinnaltaan? Veikkaan että pohjaa sieltä ja on tarkoitettukkin niin.

Link to comment
Share on other sites

46 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Metrossa onkin huomattavasti isompi kierre navassa.

Kyllä ja sisäkierre. Tämä vain vertailun vuoksi.

 

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Weikko kirjoitti:

Nyt kyllä patittaa suuresti. 😡

Asentelin toista napaa ja kiristelin nivelet ohjeessa olevaan momenttiin.. sitten huomasin että lukitelevy liukuu navan ja nivelen välissä kun yritin taittaa reunoja, eli se nivel ei pohjaa laisinkaan napaa vasten..

Kannattaa kyllä tutkia, jos toisen puolen navassa ei ollut tuota ongelmaa. Onko kaikki nivelet samanlaisia?

Link to comment
Share on other sites

48 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Onko sen edes tarkoitus pohjata?

Epäilen että ei kuulu, minkälainen nivel oli sisäpinnaltaan? Veikkaan että pohjaa sieltä ja on tarkoitettukkin niin.

Sen kun tietäisi.

Nivelen sisäpohjassa on kiekon mallinen pääty, mikä painuu noita "thrust plateja" vasten.

Alla ainoa ohje mikä tuli mukana.

156639712_3860616934030135_5887390130799259680_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 minuuttia sitten, FD100L kirjoitti:

Kannattaa kyllä tutkia, jos toisen puolen navassa ei ollut tuota ongelmaa. Onko kaikki nivelet samanlaisia?

Voi olla samanlailla toisessakin navassa.. tämän liikkumisen huomasin vain kun yritin naputtaa laitoja mutterin kylkeen.

Link to comment
Share on other sites

Guessworksille vaan kyssäriä.

Mukava kaveri ja vastailee yleensä ripeästi.

Messengerin/Facebookin kautta saanet nopeiten vastauksen.

Link to comment
Share on other sites

On 4.3.2021 at 19.19, Mini1380 kirjoitti:

Guessworksille vaan kyssäriä.

Mukava kaveri ja vastailee yleensä ripeästi.

Messengerin/Facebookin kautta saanet nopeiten vastauksen.

Kannatti kysyä, nimittäin ohjeista puuttuu yksi oleellinen vaihe välistä.

Pitäisi kuulemma kiristää kuten pyöränlaakerit, eli ensin kireelle, löysätä ja sitten laittaa tuohon 40Nm momenttiin.

Sen kerran kun tekee ohjeiden mukaan, niin sitten niissä on jotain vikaa. 😂

Link to comment
Share on other sites

No niin näyttää olevan ainakin vastaavanlaiset.

Videolla ei laittanut mitään lätkiä ainakaan navan pohjalle, mitkä minun sarjassa tuli asennettavaksi.

Tiedä sitten onko useampi valmistaja näille erikoisosille, kun omani tilasin UK:sta?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...