Jump to content

N14 imukanavien puhdistus.


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
On 28.11.2020 at 00.50, timot kirjoitti:

Ensiviikolla olen menossa imukanavien puhdistukseen.

Molempiin Miniin täätätän, ajettu n. 100 tkm

Molemmat N18 koneella

Mitä moisesta veloitetaan ja missä teetät?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Moro, 

Etsiskelin kanssa aikani imukanavien puhalluttajaa Tampereen seudulta, joten päätin sitten itse puhdistaa kanavat. Eikä ollut mikään kovin vaikea temppu.

Karstaa oli paljon ja oireet olivat sen mukaiset. Tyhjäkäynti seilas älyttömästi ja kevyellä kiihdytyksellä pientä nypytystä. 

Liuottimena käytin egr-puhdistusainetta. Kanavien alkuosat pulloharjalla ja venttiilien päällyset omatekoisella "vaijeriharjalla", joka osoittautui korvaamattomaksi apuvälineeksi (liitän kuvan harjasta) Hammasharjoista ei juurikaan ollut apua koska eivät mahdu perille asti. 

Oireet ovat nyt historiaa ja tehojen palautuminen tuntuu persuuksissa. Kannatti ehdottomasti ja samalla säästin paljon euroja. 

 

Harjan tein polkupyörän jarruvaijerin pätkästä. Rispasin vaijerin toisen pään harjaksi ja toinen pää akkuporaan. Harja sujahtaa hyvin venttilivarren taakse puhdistaen koko venan päällisen. Lätäkkö liuotinta kannattaa harjatessa pitää kanavassa. 

 

IMG_20201206_181729.jpg

Link to post
Share on other sites

Tänään Pacemaniin tehtiin täys koneen puhdistus, moottoripesu, palotilanpesu, vanosventtillien puhdistus ja

imusarjan rouhe puhdistus.

Kyllä tuli autosta kuin uusi, suosittelen. Tehot palasivat, käynti tuli tasaiseksi jne.

Seuraavana menee Countryman samaan huoltoon.

Minusta on tyhmää jättää tälläinen tärkeä huolto tekemättä. ja mikä tärkeintä öljynvaihto max 10 tkm/vuosi.

 

Link to post
Share on other sites

10tkm ei ole mitään kunnon öljyillä. 30tkm voi hyvin vetää longlife öljyillä Suomen polttoaineilla kunhan ne vaihtaa kerran vuodessa. Oon itsekkin teettänyt omista autoista pari öljytestiä ja öljyissä ei ollut mitään vikaa vuoden vanhana ja 20-30tkm ajoilla. Tietenkin jos moottori on jostain väljä niin sitten pitää vaihtoväliä tihentää.

Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, timot kirjoitti:

Tänään Pacemaniin tehtiin täys koneen puhdistus, moottoripesu, palotilanpesu, vanosventtillien puhdistus ja

imusarjan rouhe puhdistus.

Kyllä tuli autosta kuin uusi, suosittelen. Tehot palasivat, käynti tuli tasaiseksi jne.

Seuraavana menee Countryman samaan huoltoon.

Minusta on tyhmää jättää tälläinen tärkeä huolto tekemättä. ja mikä tärkeintä öljynvaihto max 10 tkm/vuosi.

 

Moi! Paljon tää tuli maksamaan? Täällä 2010 vuoden JWC joka vaatis samaan toimenpidettä. Kiitos.

Link to post
Share on other sites

Mitäs tossa Spacemanissa kilsat ennen putsausta? Ehkä yli 100 000 jälkeen ihan asiaa. Ei kyllä ehkä joka vuosi kannata tehdä, tosin riippuu ajotavasta. Matkaa vai kaupunkia.

 

Link to post
Share on other sites

Ei kai tuo nyt voi olla tarpeen joka vuosi?? Ehkä kerran auton eliniän aikana?? Eikös tuossa joudu kannen käyttämään irti, ja sen jälkeen tsekkaamaan suoruuden, uusimaan kaikki yläpään tiivisteet jne.? Ei varmaan alle tonnin hoidu tuommoinen? 

Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo imukanavien putsaus on ihan järkihommaa N14 moottorissa, suorasuihkuissa ei bensa pese kanavia ja tunnetusti tuppaa tuo kone huohottamaan reilusti... Siitä se kierre alkaa, sontaa kanavissa muodostaa karstaa venttiilinvarsiin ja lautasiin, alkaa käyntihäiriöitä muodostumaan..Joo, en itse suosi pitkiä öljynvaihtovälejä. Kun ne liemet ottaa riittävän usein ulos sieltä koneesta, aina tulee epäpuhtauksia niiden mukana ulos, karstaa, liejua, kondessivettä yms. Tuossa edellä mainitut "koneen sisäpuhdistukset " on varmaankin toteutettu öljyn joukkoon lisätyillä pesuaineilla?

 

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, timot kirjoitti:

Imusarja vain irti

Ok ... Jos niitä imukanavia puhaltelee kannen ollessa paikallaan, niin miten saa varmistettua ettei sitä moskaa ja pähkinänkuoria päädy palotilaan, siis vaikka kyseinen venttiili puhallushetkellä olisikin kiinni? Vai puhdistettiinko timot:n autosta vain imusarja, ei imukanavia kannesta?

Asia kiinnostaa, vaikkei minulla N14 olekaan. Sama operaatio voisi olla hyödyllinen tuossa N54:ssa.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...
On 18.12.2020 at 22.20, timot kirjoitti:

Spacemanilla oli mittarissa 110 tkm, koko hoito maksoi 290e/auto

n. 100 tkm välein suosittelisin, jos on paljon kaupunkiajoa.

Ja öljyt tietenki 10 tkm/vuosi vaihtoon.

Oliko mikä yritys, kuka teki tämän 290€ hintaan?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 20.5.2021 at 22.16, timot kirjoitti:

Ylivieskassa kymmpi+

Kiitos tiedosta. Olisikohan täällä Uudellamaalla firmoja, mitkä näitä mahdollisesti myös ropaisi?

-> Itse itselleni vastatakseni ja muillekin vinkkinä, Schmiedmann tekee noin 300€ koko hoidon ja aika varattu.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...