Jump to content

Uudet rakentelumääräykset


minorv8
 Share

Recommended Posts

Traficom sai viimein kauan hautomansa rakennemuutossäännöt hierottua valmiiksi. Ne tulevat voimaan 1.3.2021. Minien kannalta mielenkiintoista: vanhat moottorinvaihtoa koskevat rajat poistuvat ja nyt tuijotetaan tehopainosuhteeseen. Vertailumallin pitää olla tehdasvalmisteinen j(a lisätäsmennyksenä valmistettu vähintään 500 kpl). Pulttikiinnitteisen apurungon saa korjata hitsaamalla vuoteen 1998 asti, viimeisimpien Minien apurunkoa ei siis saa korjata 🙂

https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46612

Link to comment
Share on other sites

Saattas ehkä Vikukin viimein saada sen V8 Clubmanin kilpiin laillisesti ?

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ole virallista dokumenttia mk1 Cooper S 1275:n tehosta ja painosta, mutta netistä löydettynä tietona se painaa 640kg ja siinä on tehoa 56kW. Tällöin suhdeluvuksi tulee 11,4kg/kW. Sen saa pienentää arvoon 7kg/kW eli jatkossa tehoa saisi olla 640/7=n. 91kW.

Jos aiemmin sai olla vertailuauton teho +20%, niin onhan tämä selvä parannus.

Link to comment
Share on other sites

Itsekkin koittanut tuota vähän sisäistää, kun olisi yksi projekti joka tuota on odottanut. Mikäli käsitin oikein niin niin omapainoa kasvattamalla voi saada isompitehoisen koneen paikalleen. "Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus". Se mihin tehopainoluokkaan kuuluu niin lasketaan toki alkuperäisestä omapainosta, mutta sitten se minkä tehoinen moottori saa maksimissaan olla riippuu lopputuloksen mitatusta omapainosta mikä antaa hyvän mahdollisuuden kikkailuun. Varsinkin kun minulla on 400kiloa varaa lisätä omapainoa.

Käsittääkseni vertailuajoneuvo ei edes tarvitse olla mallisarjan tehokkain, en ainakaan sellainen mistään silmille hyppää. Mininkin tapauksessa voi siis hyvällä omallatunnolla laittaaa 1275cc moottorin 850cc tilalle.

Jäädään odottamaan tuleeko lisää tulinkintaohjeita.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Voi tietty tulla mutta nyt ongelmaksi tulee se että mitä katsastusmiehen kivet kestää konttorilla hyväksyä 🙂

Ja sehän tietty kannattaa aina muistaa että akselipainoja ei saa ylittää ja toisaalta auton alkuperäinen koknaispainohan ei saa ylittyä. Jos omapaino kasvaa niin kantavuus pienenee. Nämä tuskin ovat muuttuneet entisestä käytännöstä.

Link to comment
Share on other sites

Totta kaikki. Minulla on kantavuutta noin 650kiloa josta tuon noin 400kiloa voin uhrata kun on tarkoitus pitää kaksipaikkaisena. Käytännössä nyt riittäisi 120kiloa että saa vakio 1.8t VAG turbokoneen keulalle. Lisäksi vielä tiedän että tuon omapainossa ei ole kuskin laskennallista painos mukana, joten jos se lasketaan mukaan niin uusi moottori voimalinjoineen varmaan jo lisää painoa riittävästi, lyijyllä sit loput.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mites se nyt sitten menee, jos vaihtaa kasipätkän tilalle 1275:n, pitääkö käyttää penkissä? Vai onko tuossa tapauksessa vanha sääntö käypä?

Link to comment
Share on other sites

Ai se menee noin, mie en noihin niin paljon syventyny. No, aika moni on vielä nykyisinkin ajanu rumpu jarruin isolla koneella. Mitä en itse suosittele kellekään.

Link to comment
Share on other sites

Perälän Vikunkin ois sitten mahdollista viimeinkin saada Clubmani kilpiin kasilla. On jo aikakin, kerran nuo Boss Hossitkin on ollu jo pitkään laillisia Suomessa. Niissä ei tosin ole mitään järkeä, painaa melkein saman ku Mini ja tehoa yli 200hv.

Link to comment
Share on other sites

Tota jarruhommaa en täysin allekirjoita:

"Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehok-kaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi." 

Jos Miniä ajattelee niin ehkä 1100 -> 1275 muutos menee tod. näk. noihin rajoihin. Tarkkaan en tehtaan ilmoittamina tehoja muista. Kasipätkä ei. Tonnisen tehoja en muista mutta ei taida paljoa 40 hepasta uupua. Hikisin 1275 lienee jossain reilu 50 heppaa. Jos ei ole raakaa faktaa tehoista niin voi joutua tehomittaukseen, riippuu katsastajasta. Edelleenkin kannattaa olla yhteydessä konttorille ja selvittää etukäteen mitä vaaditaan (nimimerkillä Mini pickup ei ole Mini... 🤣)

"Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;"

Tässä sitten vertailumallina on joko 1275 GT tai Cooper 1275 S jos haluaa 7,5" levyt. ERA pitäisi kelvata edelleen vertailumalliksi (siitähän on AKE:n paperi olemassa) mutta sen käyttö vertailumallina tarkoittaa 8,4" tehostettuja jarruja, 13 " pyöriä ja ahtaasti tulkittuna uuden mallista 2-piiripääsylinteriä tehostimella.

Kantsii sitten kaikissa tapauksissa muistaa että muutoskatsastuksessa asianomaisella on perusteluvastuu eli dokumentaatio pitää olla sillä tasolla että katsastusmies uskaltaa sen hyväksyä. Tässä on mun mielestä myös tuon uuden systeemin huono puoli. Epävarma veijari konttorilla ei välttämättä hyväksy muutosta  vaikka se olisikin ok. Eli taas etsitään se konttori joka on harrastajaystävällinen. En tarkoita sitä että kaikki paska pitäisi hyväksyä. Hyvin tehdyt ja toteutetut + pykälät täyttävät muutokset pitäisi pystyä leimaamaan missä hyvänsä. Skeptisenä en vai siihen usko että kaikilla konttoreilla ns. kivet kestävät.

Mitä Vikun autoon tulee niin a) koneessa ei saa olla liikaa tehoa ja b) etuakselipaino ei saa ylittyä. Muita esteitä en tuon määräystekstin läpikahlanneena keksinyt.

 

Link to comment
Share on other sites

 

1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti:

Kantsii sitten kaikissa tapauksissa muistaa että muutoskatsastuksessa asianomaisella on perusteluvastuu eli dokumentaatio pitää olla sillä tasolla että katsastusmies uskaltaa sen hyväksyä.

Nimimerkki skeptikko:  Konttorit odottaa lisätietoa aiheesta eikä vielä ole maaliskuu. Suomi pysyy kuitenkin rakentelun takamaana.

Link to comment
Share on other sites

Tailkea kompaten: ei ehkä ihan 1.3 aamusta kannata rynnätä konttorille. Epäilen vahvasti ettei maaliskuun alussa Traficomilla ole tarjota mitään tulkintaohjeita konttoreille. Tämän uuden käytännön sisäänajo voi kestää oman aikansa. Mutta ainakin paperilla monen asian pitäisi helpottua.

Link to comment
Share on other sites

Käytämme 850cc Miniä vertailuajoneuvona jolloin tehopainosuhde saa olla 12kg/kW. Jos omapainoa on 600kg niin sitten tehoa saa olla 68heppaa 850cc jarruilla ja alustalla. Tämä riittää 1275cc vakiomoottorille.

 

1100cc mikä on käsittääkseni tehokkain rumpujarrulaitos, äkkiä katottuna vertailuautona tehopainosuhde painuu 10kg/kw. 600kilon omapainolla se tekee 81hevosta mahdollisen uuden tekniikan teholle.

Levyjarruilla sitten pääsee 7kg/kW tehopainosuhteeseen. 600kilon omapainolla se tekee 116heposta.

Mukavasti siis tulee moderneja pikkuisia turbomoottoreita vaihtoehdoksi vierastekniikaksi Miniin.

Eraa ei käsittääkseni saa käyttää vertailumallina vaikka mitä lappuja löytyy, koska 500kpl valmistuserä ei täyty.

En minä ketään yllytä rakentelemaan rumpujarrullista viripeliä, mutta mahdollista se mielestäni on.

Vielä Vikun V8:sta. Käsittääkseni nyt ei oikeen onnistu enää sellaisen omavalmistemoottorin tekeminen missä olisi vähemmän tehoa kuin kyseisessä moottorimallissa on ikinä vakiona ollut, mikäli olisi periaatteessa ihan oikein ja järkevää. Buickin koneessa 150heppaa ilmeisesti mopoin versio, mikä on Minille liikaa kun ei omapainoa voi niin paljoa nostaa.

 

Link to comment
Share on other sites

Onko loogista jos kasipätkän tapauksessa tuon ekan kohdan sääntö ei täyty ja sitten sovelletaan samaan kotteroon tehopainosuhdetta jolla sitten isompi moottori voidaankin hyväksyä ? Ei liene ihan Trafin ajatus enkä usko että leimalla menis läpi. Ei ole mun päänsärky mutta en todellakaan lähtisi Miniä virittämään rumpujarruilla. Mutta kukin tyylillään...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minun mielestäni ajatus on että se menee juuri noin, perustelumuistiostakin luettuna. Mikäli tehot nousevat yli 20% niin sitten mennään vertailuauton tehopainosuhteen laskentaan. Jos autossa tehopainosuhde on jo tehtaalta alle mitä saa olla, niitä saa siis virittää vain 20%. En minäkään yllytä ketään tekemään rumpujarrullista viriminiä, tämä on vain periaatteellista yksinkertaistamista miten uudet säännöt menevät.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...