Jump to content

Recommended Posts

Aattelin tehä tälle romukasalle oman ketjun, saa nähä miten paljon tulee oikeasti postattua tai tehtyä, mutta ompahan paikka minne latoa puhelinkuvia. Auto tuli ostettua loppukesästä, ja nyt reilu puol vuotta ajettu. Katsastukseen syksyllä piti vaihtaa molempien etupyörien laakerit, molemmilla puolilla vanhoista katkesi pultit, eli poralla sai vaihdettua onneksi uusiin. Nyt viikonloppuna oli eka isompi operaatio, agendalla harmonic balancerin/apulaitehihnapyörän vaihto vikakoodin takia, ahtimen hihnapyörän vaihto pienempään, ahtimen öljyjen vaihto, lyhyempi apulaitehihna, uudet viileämmät tulpat, pärisevä pakosarja uuteen, sekä toki coiloverit.

 

Perjantaina alotettiin hommat purkamalla keulaa. Koska ei tiedetty mitä kaikkea pitää purkaa, jätettiin radi mod minin ohjeiden mukaan roikkumaan pulteistaan vähän matkan päähän moottorista.

https://www.youtube.com/watch?v=Lk6julH42oc

IMG_20210430_170836.thumb.jpg.601b5c23020dd416c105dfbcbb285a70.jpg

Tuon videon avulla saatiin keula purettua. Apulaitehihna löysäksi tällä: https://www.amazon.com/gp/product/B00H9Y6D7Y/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s01?ie=UTF8&psc=1. Ekana Lähettiin taklaamaan harmonic balanceria ja sen takana olevaa tiivistettä, johon päästiin aika vaivattoamsti käsiksi. Ohjeet vaihtoon katsottiin tältä videolta:

https://www.youtube.com/watch?v=GXXwUilw1xA

IMG_20210430_172420.thumb.jpg.7e78216848dd754e23b919a1fd07a348.jpg

Vanha hihnapyörä irrotettiin https://www.amazon.com/gp/product/B0172I7QWC/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1    setillä, siinä ei tosin ollut hihnapyörän reikään meneviä pultteja, joilla pyörä lähtee irti, joten piti tehdä omat. Noh, sen enempää miettimättä pari pitkää pulttia poikki, ja aina kun hihnapyörä tuli ulospäin, jatkokappaletta sisään. Kun hihnapyörä saatiin ulos, fiilis oli lähinnä "vittu", sillä pultti joka laitettiin reikään jäi aika tehokkaasti jumiin. Ei kannata laittaa väärillä kierteillä/liian pieniä pultteja sisään. Noh, jumiutuneeseen pulttiin reikä, reikään kierteet, näille kierteille pienempi pultti, ja sitä sitten vetämään. Onneksi pultti oli heikompi kuin kampiakselin kierteet, joten ei tarvinnut ostaa uutta kampiakselia. Pultti sensijaan oli entinen. Uusi harmonic balancer tämä: https://www.amazon.com/gp/product/B004C0EEQU/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1 ja tiiviste sen taakse https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/stefa_32x45x6_bmw-p-565471-0

IMG_20210501_101617.thumb.jpg.8a9e3484a08a0df59102c9d81302e75e.jpg

IMG_20210501_101547.thumb.jpg.6856f4f658967f30c5f39e4221bfccdd.jpg

Tämän jälkeen vaihdettiin kampiakselin asentosensorin o-rengas, ei saatu liitintä sensorista irti millään, joten pakko vetää irti koko satsi kerralla. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=wDTtfHXmgbI. Osa: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kampiakselin_asentoanturin_tiiviste_r53_mini-p-92859-0.

Ei siinä, kohti uusia pettymyksiä, seuraavaksi vaihtoon ahtimen hihnapyörä. Siihen valikoitui kavsin 17% versio, paketissa mukana hihna ja tulpat: https://www.kavs.net/product/mini-kmt-supercharger-pulley-kit-1/ Vanhan irrotukseen sain työkalun lainaan @Mickeltä. Samalla tarkoitus oli vaihtaa ahtimen öljyt, joten piti kuitenkin irrottaa koko radiaattori, ja tyhjätä jäähdytysjärjestelmä nesteestä. Paljon osia irti, lopputuloksena ahdin irti, apuna tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=FA9QIXtBGuM. Öljytikun putkea irrottaessa ehdottomasti reikä tukkoon jollain, muuten sinne menee kaikkea paskaa ja jäähdytysnestettä irrotuksen myöhemmissä vaiheissa. Se sentään tajuttiin tehdä, muuten olisi saanut vaihtaa öljyt samalla. Noh, aivan kuten kaikki muutkin pultit, ahtimen toinen öljykorkkiruuvi oli niin ruostunut kiinni, että oikean kokoisella avaimella ei lähtenyt auki, vaan reikä meni pyöreäksi. Liian pehmeetä metallia ahtimen öljytulpassa. Saatiin siis vaihdettua vain toiselle puolelle öljyt. Öljynä käytin https://www.jenkkiosat.com/Oljy_mekaanisen_ahtimen_synthetic_0118l_12345982. Seuraavasta episodista ei ole kuvia, mutta saatiin taas lisää pultteja poikki. Vanha ahtimen hihnapyörä lähti nätisti irti Craven Speedin irroittajalla, ja uusi meni paikalle nätisti. Ohjeissa ei kuitenkaan ollut mitään "virallista" momenttia pulteille, joten taktiikaksi pitkä päätyyn ja perään - eli naps. Saatiin eka m5(?) pulteista poikki uuteen ahtimen hihnapyörään, joten päästiin taas porailemaan pulttia pois, taitaa olla tämän auton 5. porattava pultti lyhyen omistushistoriani aikana. Itse musta hihnapyörä jäi aika nättiin kuosiin, mutta sisällä oleva rosterinen osa, johon ruuvi menee kiinni, otti porailussa osumaa. Olisipa tästä kuvaa. Jouduttiin porata tähän rikottuun reikään isompi reikä, 4mm ->6mm, ja vedettiin vastakkaisen puolen kierrereiälle sama käsittely. Tämän jälkeen hihnapyörä vain kahdella pultilla kiinni jäljelle jääneisiin reikiin. Näin ollen hihnapyörän pitäisi olla about balanssissa. Ei toki täydellinen, mutta ehkä se toimii  😄

 

https://www.youtube.com/watch?v=KpQuHeJLFHk Linkin ohjeillahan tuo vaihdetaan, mutta irrotetun ahtimen kanssa oli sen verran selkeä operaatio, että ei videota käytetty. Lopputulos kiinnitettynä kahdella pultilla about tässä: IMG_20210501_174947.thumb.jpg.a1f4868f4b5fd8287054b16532aa578d.jpg

Pakosarjaksi valikoitui Scorpionin tekele catilla. https://orranje.co.uk/shop-by-car/bmw-mini/mini-generation-1/gen1-exhaust/scorpion-r53-r52-r50-exhaust-manifold-sports-cat

Vaihto oli yllättävän kivutonta, pitkästä aikaa bolt-on osa joka oikeasti oli nimensä mukainen.

IMG_20210501_110138.thumb.jpg.81f0f76b90cdff75ed350cc3c9b75bba.jpg

IMG_20210501_114152.thumb.jpg.3b60b07d221249072274391459240afa.jpg

Uusi ja vanha pakosarja, vanha vuoti haitarista.

IMG_20210501_122403.thumb.jpg.5151a23fa5f8b8e83199c8c4cea3036a.jpg

Lopuksi tulpat vaihtoon ja apulaitehihna kiinni, ja kori kasaan keulasta. Radin muovinen kehikko oli jo paskana/meni paskaksi tässä säädössä, joten kokeiltiin kaapsita löytyviä "muovihitsaus"vermeitä:

IMG_20210501_200301.thumb.jpg.3296c476a76080b2b1b51fae17e77d01.jpg

Kasatessa onnistuttiin vielä rikkomaan MAP sensorin putki sensorin päästä, meni sensorin päälle tulevan osan juuresta poikki. Pikaliimaa siihen että pysyi kiinni, ja päälle n. 6cm mittainen kutistesukka, niin on ilmatiivis ja jykevä. Kun homma oli kasassa, päätettiin vielä ottaa tupla tai kuitti, coilovereiden asennuksen kimppuun. Ohjeet: https://www.youtube.com/watch?v=z0anE8C-3G4

Noh, etuvasen kulma ensin, alatukivarren pultti kiltisti irti. Iskarin pultti oli vähän tiukemmassa ja kappas:

IMG_20210501_212613.thumb.jpg.492ad8d1a160cbc352eea33b6ea67f79.jpg

6. katkennut pultti. Lopeteltiin hommat tähän tän viikon osalta, kyllä tuolla jonkun 30km on ainakin voinut ajella, pitää toivoa ettei iskari irtoa motarilla. Tosin kierteistä päätellen kovempaa kiinni kuin mitä pelkällä pultilla saisi aikaan.

Lopputuloksena auto toimii, hihnapyörän vaihto nosti vääntöä matalilla kierroksilla mukavasti, ja kyllä sen 17% pienemmän pyörän tuntee. Uusi pakosarja taas on itsessään aika vaisu, mikä omaan makuun juuri hyvä, ja todella hiljainen vanhaan vuotavaan pärisevään verrattuna.

IMG_20210501_224541__01.thumb.jpg.00e1df48141e6d72cec31956bf65563d.jpg

 

Seuraavaksi tarkoitus hankkia uudet olka-akselit(?), jotta saadaan katkennut pultti korvattua, sekä coiloverit asennettua. Listalla myös cold air intake, isompi välijäähdytin sekä lukko. Myös vanteet ja renkaat listalla, mutta ne on vähän kalliimpi ostos kaiken muun päälle. Jonkinlainen tunekin houkuttaisi, niistäkin saa vana pulittaa sen 600-800e.

Link to post
Share on other sites

Kyllä tuossa on riittänyt tekemistä mutta toivottavasti jatkossa toimii ongelmitta eikä samoja paikkoja tarvitse enää purkaa.

Kiva kuulla että ulosvetäjän kanssa ei ollut ongelmia.

Link to post
Share on other sites

Perjantaina n. 16:00-20:00, lauantaina n. 10:00-23:00. Eli 17h meni kaikkeen tuohon, toki lauantaina piti käydä safkaamassa ja motonetissa ja hakemassa työkaluja muualta, eli ihan koko aikaa ei mennyt touhuten.

Link to post
Share on other sites

Mulla vois olla olka hyllyssä. Täytyy tarkistaa etten nakannut sitä menemään.

Itse katselen uutta menopeliä taas minien puolelta kun alkoi tuo BMW kyllästyttää. Onhan meillä siis tuo eukon kesä R52 mutta on vaan niin tylsä kun on ilman remmiä. 

Nettiautoa selailtu koko ajan ja muutamaa kävin koeajamassakin mutta ärsyttää noiden liikkeiden myyjät kun pitäisi olla ehjä niin on jäykkää vaihdekeppiä, loppu olevaa kytkintä saatikka että remmin kaikki rullat huutaa viimeisiään.  Ihme ettei suuttunut kun totesin viat.

No mutta siis omilla kokemuksilla ei ole ollut yhtään katkennutta pulttia vielä omissa kun paria päivää ennen aloittaa CRC ruiskuttelun kaikkiin mitä vaan näkee ja avaa pulttipyssyllä/täristävällä koneräikällä.

Kohti uusia pettymyksiä vaan kun saat ne tyyppiviat vielä loput esiin 😛

Link to post
Share on other sites

Ensin käydään kaikki tyyppiviat läpi, sen jälkeen alkaa modaaminen. En tiedä paljon aikaa olen itse melkein 4 vuoden aikana käyttänyt enka halua tietää 😁

Link to post
Share on other sites

Hieno projektikuvaus! 

Seuraavalle lukijalle tiedoksi. että ne ahtimen öljytulpat ovat 1/4"-kuusikolot, ja nylpähtävät helposti 6mm avaimella avatessa.

Link to post
Share on other sites

Mod minin videolla sanottiin olevan 3/16", eli vähän tuota 1/4" pienempi. Se ainakin tuntui menevän kivasti koloon, en tiedä olisiko 1/4" ollut parempi - ei tuo pykälää pienempi ainakaan heilunut. Toinen öljytulppa lähti aika nätisti, mutta toinen ei niin millään, lähti vaan pyörimään.

 

E: Ja miata tosiaan kaverin, toimi laina-autona remontin aikana. Kahtellaan josko saataisiin sekin turbotettua kesän aikana 😄

Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, minapamina kirjoitti:

Mod minin videolla sanottiin olevan 3/16", eli vähän tuota 1/4" pienempi. Se ainakin tuntui menevän kivasti koloon, en tiedä olisiko 1/4" ollut parempi - ei tuo pykälää pienempi ainakaan heilunut. Toinen öljytulppa lähti aika nätisti, mutta toinen ei niin millään, lähti vaan pyörimään.

 

E: Ja miata tosiaan kaverin, toimi laina-autona remontin aikana. Kahtellaan josko saataisiin sekin turbotettua kesän aikana 😄

Kyllä mä lyön sata markkaa ja murtsikkasukset vetoa, että omassani se oli 1/4”. Tai ehkä niitä on kahta kokoa? Joka tapauksessa, ehkä pointtini oli, että siihen tarvitaan tuumakokoinen avain, mikä ei helposti tule mieleen muuten metrisillä pulteilla rakennetussa autossa.

Link to post
Share on other sites

Ne Kavsin hihnapyörän pultit kannattaa varmistaa ruuvilukitteella. En muista onko niissä alunperin joku liima. Ovat meinaan löystyvää sorttia, ja sit alkaa rulla pyörimään tyhjää.

Itsellänikin on juuri ahdin nostettuna pöydälle, ja viimeksi taisin availla öljyproput metrisellä kalulla. Pitääkin kaivaa jostain tuumamittaiset, jos on vaikka tullut viimeksi laitettua ns. kunnolla kiinni.

Aikaisemmin en ole saanut yhtään pulttia poikki Minin kanssa touhutessa, mutta tällä kertaa katkesi yksi välijäähyn kiinnikkeen pultti imusarjaan. Saapa nähdä miten käy, kun pitäis nuo etupyörän laakerit kanssa vaihdella...

Link to post
Share on other sites
On 03/05/2021 at 09:37, next said:

Ja katselin että näkyy Miata seisoo pihassa myöskin. Se on oikein 😉

Omaan silmään toi BX GTI kyllä näyttää kiinnostavammalta. 😁 Ihan en tuosta erota että onko peräti 16V...

Link to post
Share on other sites

Jos se olis 205 samalla tekniikalla niin silloin, bx on niin helvetin hidas silti.

Harmi kun on tullut omat myytyä aikoinaan, nyt niiden arvo olis mittaamaton melkein.

18 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Omaan silmään toi BX GTI kyllä näyttää kiinnostavammalta. 😁 Ihan en tuosta erota että onko peräti 16V...

 

Link to post
Share on other sites

Ahtimessa joo jenkkityökalut, kun on jenkkiahdin. Samasta syystä GMn öljyt. Mitä iskarin pulttiin tulee, sinäänsä nykyinen pultti kierteillä tuossa olka-akselissa on ihan fine, kehtaa ajaa ilman pultin päätä kunnes saa uudet käyteyt postista. Niissä mukana samanlaiset pultit. Hihnapyörään tuli laitettua loctiteä, sinistä. Hyvä tietää, että pulttien löystyessä lähtee pyörimään tyhjää, oli pieni pelko että koko paska lähtee irti ja vahingoittaa konetta joltain osin.

 

Ja joo, pihassa BX GTi, sisällä toinen. Toisaalla lisää. Ja kyllä, on 16V😂

Link to post
Share on other sites

Pahimmassa tapauksessa rulla kai voi tyhjää pyöriessään pilata sen ahtimen akselin. Mutta tehojen katoamisen huomasi ainakin omassa tapauksessa kohtuu nopeasti...

Tuommoinen 16-tappinen beksi pitäisi kyllä joskus vielä omistaa, mahtavan omituinen laite. Eihän se tän päivän mittapuulla mikään nopea ole, mutta harvapa ysäri-gti on.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...