Jump to content

Flexfuel vai Fuelflex?


Min1
 Share

Recommended Posts

Löytyisikö täältä viinakuskeja? Kaipaisin neuvoja E85-konversioon. Auto on Cooper Paceman 90kW -14. Pirkkalassa on StepOne Tech Oy:n Eflexfuel ja Sipoossa Fuelflex Finland, onko kellään kokemuksia näistä firmoista ja tuotteista? Kuinka on toiminut Minin kanssa? Pirkkalan laite taitaa olla hieman arvokkaampi, mutta onko parempi?

Link to comment
Share on other sites

Eflexfuelia en voi ainakaan omilla kokemuksilla suositella.

Aiva kuraa softallisesti vaikka teknisesti toimiva onkin.

Mulla on se 2004 mallin One mallissa joka ohjelmoitu eli vastaa Cooper mallia(tehot lähinnä).

Käy laihalla jatkuvasti kiihdyttäessä jos tankkaa viinaa enemmän kuin 50% tankkiin. Maksimit voi laittaa kyllä mutta ei voi yli 50% käyttää kiihdyttessä kaasua tai heittää vikakoodit päälle lambdan kautta.

Rikastaa siis liian vähän tai suuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Sen mitä alussa toi Bluetooth yhteys pelasi pystyi päättelemään että suuttimissa olisi varaa kun se ei käyttänyt niitä ohjelman mukaan kuin 70% tasolla kiihdyttäessä. Tätä harmi vaan ei pysty kokeilemaan enää tuon softan takia kun se ei vaan vörki. 

Bensapumpun söi heti kuten parit suodattimetkin. Softaan ei saa yhteyttä kuin aurinkoisena päivänä ja silloinkin vain siksi aikaa että saat juuri ja juuri näkyviin viinamäärän % ja sitten se jää jumiin.

Softaa en ole vuoteen päivittänyt enkä kyllä viinaakaan tankannut kun tosiaan jätti niin monta kertaa tielle sen takia.

On kokeiltu yhteysongelmien takia uutta purkkia ja eri paikkaan sitä jos olisi siitä kiinni. Eri luuriakin (kaikki Android kylläkin).

Elä koske pitkällä tikullakaan jos et halua hermoja menettää.

 

Kokeile vaikka tuota toista ennemmin?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedosta, ei hyvältä kuulosta... Kyseessä oli siis se Pirkkalalainen purkki? Onko sieltä mitenkään kommentoitu asiaa? Onko kellään kokemusta n. 2014 mallisten autojen kanssa?

Link to comment
Share on other sites

En ole ottanut yhteyttä. Liike joka asensi kokeili eri purkkia ja testailtiin eri paikkoja ja yhteyttä ei vaan saanut uudella softalla ollenkaan ja tuolla vanhemmalla se pelasi sen 10-20 sekuntia.

Alussa tosiaan pelasi noin 10 kilsan matkan kunnes pätkäisi yhteyden. Olisi tarpeen ainakin alussa kun seuraa viina% ja että miten suuttimet riittää jne. Oletin kyllä että ei voi täydellä viinamäärällä ajella mutta hankala seurata sopivaa seosta jos ei yhteys pelaa.

Purkkihan on ihan sama noissa joten ei siinä pitäisi olla mitään eroa toiminnaltaan tuon 2014 mallin kanssa. Noissa siis toi purkki tulee vain suuttimien väliin ja siinä pidennetään suuttimen aukiolo aikoja jotta se seos saadaan riittävästi rikkaammalle.

Luultavasti uudemmissa suuttimet voisi riittää paremmin mutta varmasti malli ja merkkikohtaistakin kuten aina ollut.

Kysy ja asennuta jossain kunnon liikkeessä(suoraan heillä itsellään?), itse vahingossa käytin liian pientä (lisenssi)liikettä niin en saanut edes rahoja takaisin kun tosiaan ongelmat alkoivat vasta noin 2 viikon päästä asennuksesta.

Voisi kokeilla tuo siirtää kyllä johonkin toiseen autoon itsellä ja testailla siinä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On varmaan hyvä idea ottaa purkki ja asennus samasta firmasta, niin takuu toimii varmemmin. Otan yhteyttä molempiin firmoihin, katsotaan mitä tarjoavat... Annan raportin, jos homma toteutuu, kiitos neuvoista!

Link to comment
Share on other sites

Eikös noin uudessa ole suoraruisku? Saako niihinkin nykyään muunnossarjoja?

 

On 01/08/2021 at 12:18, next said:

Eflexfuelia en voi ainakaan omilla kokemuksilla suositella.

Aiva kuraa softallisesti vaikka teknisesti toimiva onkin.

Mulla on se 2004 mallin One mallissa joka ohjelmoitu eli vastaa Cooper mallia(tehot lähinnä).

Käy laihalla jatkuvasti kiihdyttäessä jos tankkaa viinaa enemmän kuin 50% tankkiin. Maksimit voi laittaa kyllä mutta ei voi yli 50% käyttää kiihdyttessä kaasua tai heittää vikakoodit päälle lambdan kautta.

Rikastaa siis liian vähän tai suuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Sen mitä alussa toi Bluetooth yhteys pelasi pystyi päättelemään että suuttimissa olisi varaa kun se ei käyttänyt niitä ohjelman mukaan kuin 70% tasolla kiihdyttäessä. Tätä harmi vaan ei pysty kokeilemaan enää tuon softan takia kun se ei vaan vörki. 

Bensapumpun söi heti kuten parit suodattimetkin. Softaan ei saa yhteyttä kuin aurinkoisena päivänä ja silloinkin vain siksi aikaa että saat juuri ja juuri näkyviin viinamäärän % ja sitten se jää jumiin.

Softaa en ole vuoteen päivittänyt enkä kyllä viinaakaan tankannut kun tosiaan jätti niin monta kertaa tielle sen takia.

On kokeiltu yhteysongelmien takia uutta purkkia ja eri paikkaan sitä jos olisi siitä kiinni. Eri luuriakin (kaikki Android kylläkin).

Elä koske pitkällä tikullakaan jos et halua hermoja menettää.

 

Kokeile vaikka tuota toista ennemmin?

 

Miten se purkki voisi edes tietää että IDC on ollut 70%? Eihän se ecuun ole yhteydessä. Ilmeisesti softa yrittää arvailla, mitä sen ei todellakaan pitäis tehdä... 

Ton R50 suuttimet ei vaan riitä E85:lle Cooperin tehoilla, tarttis olla vähintään 200cc. R50 suuttimet on 178cc. Eli sen takia se ei pelaa. Jos sen sun purkin sais pelaamaan, niin ehkä sen koneen sais rokkaamaan etanolilla R53 vakiosuuttimilla (330cc).

Omassa R53:ssa orkkispumppu on pelannut hienosti E85:n kanssa, ja suodattimiakin olen vaihtanut vain ~100tkm välein. 

Mulla ei siis ole mitään muunnospurkkia, vaan olen tehnyt muutoksen ecuun, joten mulla ei ole noista purkeista mitään kokemuksia. Etanolikäytöstä sen sijaan on jonkun verran. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

3 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Eikös noin uudessa ole suoraruisku? Saako niihinkin nykyään muunnossarjoja?

 

 

Miten se purkki voisi edes tietää että IDC on ollut 70%? Eihän se ecuun ole yhteydessä. Ilmeisesti softa yrittää arvailla, mitä sen ei todellakaan pitäis tehdä... 

Ton R50 suuttimet ei vaan riitä E85:lle Cooperin tehoilla, tarttis olla vähintään 200cc. R50 suuttimet on 178cc. Eli sen takia se ei pelaa. Jos sen sun purkin sais pelaamaan, niin ehkä sen koneen sais rokkaamaan etanolilla R53 vakiosuuttimilla (330cc).

Omassa R53:ssa orkkispumppu on pelannut hienosti E85:n kanssa, ja suodattimiakin olen vaihtanut vain ~100tkm välein. 

Mulla ei siis ole mitään muunnospurkkia, vaan olen tehnyt muutoksen ecuun, joten mulla ei ole noista purkeista mitään kokemuksia. Etanolikäytöstä sen sijaan on jonkun verran. 🙂 

Niin mäkin päättelin että se arvailee sitä aikaa mutta kun kyselin niin se kaveri väitti että se kertoo todellista kun se lukee sitä lennossa siitä. Laskee siis jotenkin niistä pulsseista suuttimista.

Epäilin joo sitä ettei ne riitä mutta onhan toi naurettavaa että on sopiva malli ja lupaavat että toimii mutta sitten kuitenkaan et voi tankata kuin 30-50% seosta sinne jonka tarkkailu menee hankalaksi kun toi softa ei pelaa.

Koodin nollaus tosiaan pitää tehdä heti jos se pääsee laihalle ja sen sai tolla softalla tehtyä muttei nyt enää kun yhteys ei pelaa.

Vois kokeilla jos viinalla pelkästään ajaessa se toimisi noilla 330cc suuttimilla. Luultavasti bensalla taas ovat liian isot eikä toi vakio ecu osaa korjata riittävän alas.

 

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ton eFlexFuel:in perustajien kanssa jutellut (en heidän purkin ostamisesta, vaan ihan heidän USA valloituksestaan). Sen jälkeen frendini laittoi A Mersuun, ja ollut todella tyytyväinen. Itse olin laittamassa mun edelliseen Peugeot 307 avokkiin, joka sitten tyttären painostuksesta vaihtui R57:aan (about sama kone heh heh...) - mutta joiltain pösötyypeiltä sain vihjeen, että kannattaa odottaa jotain päivitystä (syksy 2021). 

Ja tämä liittyi jotenkin kaiketi siihen, että syksyllä 21 olisi suoraruiskutkin tuettuja (vaikka toi 2004 Pösö ei sitä ollutkaan - en nyt sorry muista tätä Maaliskuista keskustelua tämän tarkemmin)

 

/g

Link to comment
Share on other sites

On 03/08/2021 at 17:32, next said:

Vois kokeilla jos viinalla pelkästään ajaessa se toimisi noilla 330cc suuttimilla. Luultavasti bensalla taas ovat liian isot eikä toi vakio ecu osaa korjata riittävän alas.

Osaiskohan se eFlexFuel-purkki myös lyhentää suuttimien aukioloaikaa? Silloin ne 330cc:t sais toimimaan bensallakin...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Menen huomenna Pirkkalaan asennuttamaan eFlexFuel-purkkia. FuelFlex Finland ei vastannut tiedusteluihini, joten valinta oli helppo... olivat varmaan lomalla. Pitäkää peukkua pystyssä, kerron sitten viikonloppuna miten meni ja miten auto toimi paluumatkalla.

Link to comment
Share on other sites

Jännä nähdä, heidän mielestään -14 mallin ruisku ei vielä ole "sellainen suoraruisku", joka olisi epäsopiva heidän systeemilleen. Itse olen kyllä vähän ulkona näistä nykyajan ruiskuista, suuttimista ja ecuista, mutta ehkä tässä samalla oppii jotakin... Koitan ajella tankin tyhjäksi sinne mennessä, niin saan sitten heti tankattua kunnon viinasatsin paluumatkalle.

Link to comment
Share on other sites

MInulla on ollut 323i avossa Motonetistä 3-4 sitten ostettu eFlexFuel. Ei mitään pahaa sanottavaa. Suuttimet loppuu snadisti kesken täyskaasulla, mutta sehän ei ole purkin vika. Ainoa kauneuspilkku on vähän huono käynnistyminen pakkasilla; käynnistyy kyllä mutta vaatii pitkän startin. Ilmeisesti rikastusta ei ole aivan tarpeeksi.

Flex Fueliakin olen pariin autoon kysellyt, mutta en ole saanut vastausta enkä ole osannut väkisinkään ostaa. 

Link to comment
Share on other sites

No niin, terveisiä Pirkkalasta! Asennus sujui moitteettomasti ja auto toimii viinan voimalla ainakin yhtä hyvin kuin ennenkin. Nollasin ajo-atk:n kotoa lähtiessäni ja samoin taas tankattuani Kangasalla tankin täyteen E85:ttä. Viinapitoisuudeksi tuli 66%.

Tässä tieteellisiä mittaustuloksia:

Loviisa-Pirkkala:    matka 220,7km, keskinopeus 68,7km/h, kulutus 6,6l/100km

Kangasala-Loviisa:   matka 193,8km, keskinopeus 79,4km/h, kulutus 6,6l/100km

Loviisa-Pirkkala reittiin sisältyi kaupunkiajoa Tampereella, tämä laski keskinopeutta, ja lisäsi kulutusta. Takaisinpäin tullessa laitoin mittarit raksuttamaan vasta Kangasalan ABC:llä kun olin tankannut. Ihmettelin kyllä, kun viinalla läträiry ei näkynyt kulutuksessa... Eikös sen pitänyt nousta 25-30%? Pirkkala on melkein 400ft merenpinnan yläpuolella, joten sinnepäin ajellessa piti kiivetä 130m ylöspäin. Kotiinpäin sai sitten lasketella saman mäen alaspäin, mutta silti olin odottanut että viina olisi maistunut paremmin (perjantai iltakin vielä)!

 

Link to comment
Share on other sites

Nuo taitaa olla auton ajotietokoneesta katsottuja lukemia? Nämä flexfuel purkit toimivat siten, että ne pidentävät suuttimen aukioloaikaa polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. ECU ei siis itseasiassa tiedä, että sylinteriin ruiskutetaan enemmän polttoainetta kuin se itse on määrännyt. Ajotietokone seuraa ECUn lähettämää viestiä ja laskee polttoaineenkulutuksen sen mukaan. Käytännössä siis ajotietokoneen lukema näyttää paljonko kulutus olisi ollut bensalla; jos mittaat kulutuksen tankkausten perusteella, niin huomaat että auto kuluttaa 28% enemmän kuin bensalla. Huomaahan sen toki myös siitä, että tankilla pääsee 28% lyhyemmän matkan. Tämäkin kannattaa huomioida ajotietokonetta seuratessa; range on todellisuudessa paljon lyhyempi kuin mitä ajotietokone ehdottaa.

Tuo 28% tulee bensiinin ja etanolin energiasisällön erosta. Sille ei mahda mitään, sen verran kulutus nousee jos ajotyyli pysyy samana. Tämö tulee fysiikan laeista; auton siirtäminen vaatii tietyn määrän energiaa, joka otetaan polttoaineesta. Etanolimuunnos ei paranna moottorin hyötysyhdetta, joten polttoainetta menee väkisin sen verran enemmän kuin mitä energiasisällössä on eroa.

Link to comment
Share on other sites

Pitihän se arvata, että tähän oli koira haudattuna... Hetken aikaa olin helvetin tyytyväinen, nyt olen enää tyytyväinen. Kiitos kun väänsit rautalangasta, Karvalakki. Kerron sitten seuraavan tankkauksen jälkeen, paljonko ainetta oikeasti meni!

Link to comment
Share on other sites

Jos vielä rakastellaan välimerkkiä, niin onko tuo 28% kulutusero puhtaan bensiinin ja puhtaan etanolin välillä, vai 95E:n ja E85:n välillä?

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Min1 kirjoitti:

Jos vielä rakastellaan välimerkkiä, niin onko tuo 28% kulutusero puhtaan bensiinin ja puhtaan etanolin välillä, vai 95E:n ja E85:n välillä?

Itseasiassa tuo 28% tuli muistinvaraisesti parin kolmen vuoden takaa, kun tein etanolimuunnoksia omiin autoihin. Kyseessä oli muistaakseni nimenomaan 95e ja e85 ero. Puhtailla aineilla ei taisi olla vielä suurempi. 

Link to comment
Share on other sites

Mulla on kulutukset nousseet muunnetuissa autoissa 30-35%. Tämän hetken polttoainehinnoilla säästöä ei taida tulla 95:een verrattuna. Jos auto vaatii 98:ia, niin siihen verrattuna saattaa jonkun euron vuodessa säästää. Muunnoslaitteiston hinnan verran siis jää tappiolle tästä maailmanpelastushommasta. Noin uuteen autoon ei taida sitä Trafin muuntotuekakaan saada. No, hinnat elää, joten tilanne voi vielä muuttua.

Toi vaparikone ei sitten kai olekaan suoraruisku. Kollegan Volvo on tällä tietoa menossa StepOne Tech:in suoraruiskuversion koekaniiniksi. Ilmeisesti kehitystyö alkaa olla loppusuoralla sen suhteen.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on ensimmäinen tankillinen etanolia poltettu, viinapitoisuus oli 74%. 512,4 km ja 44,13 litraa eli n. 8,6 l/100km. Ajotietokone arveli kulutukseksi 7,6 l/100km. Tankkaus maksoi 55,56€ eli 1,259€/l. Jos oletetaan, että kulutus 95E:llä olisi ollut tuo tietokoneen arvaama 7,6 l/100km, niin ainetta olisi mennyt n. 38,94 litraa. En tullut katsoneeksi, mikä 95E:n hinta oli sillä hetkellä, mutta 1,7€:n mukaan laskettuna tankkaus olisi maksanut 66,20€.

En tiedä onko etanolilla mitään tekemistä asian kanssa, mutta ajoittain pienillä kierroksilla (n.1000-1800rpm) moottorista kuuluu pientä nakutusta. En muista kuulleeni sitä aikaisemmin, vaikuttaa venttiililtä... vai voikohan äänen lähde olla joku muu? Miltä kuulostaa viallinen ketjun kiristin?

Link to comment
Share on other sites

Viallinen kiristin taitaa kuullostaa enemmänkin rallatukselta ja kuuluu usein parhaiten kylmällä koneella heti käynnistyksen jälkeen. 

Omissa etanoliautoissani (2x BMW) ei kyllä käyntiääni kuullosta yhtään erilaiselta kuin bensalla. Eikä etanolin pitäisi varsinaista nakutusta aiheuttaa, sen oktaanilukuhan on aika selkeästi korkeampi kuin bensan. 

Bemareissa yksi naputtaja on tankin huohotinventtiili, voisiko tässä olla sama juttu? Se on sinänsä täysin harmiton ääni.

Ja eikös tämä ollut suorasuihkutuskone? Suuttimetkinhan pitävät pientä naputusta.

Link to comment
Share on other sites

Nakutuksen/raksutuksen lähteeksi on nyt veikattu mm. viallista venttiiliä, katkennutta männänrengasta ja venynyttä ketjua/viallista kiristäjää. Lisäksi yksi arvaus oli, että kyseessä on ominaisuus, eikä vika... Kuulemma mm. joissakin uudemmissa MG-mailleissa venttiilikoneisto pitää kovempaa ääntä ihan normaalisti. Tämä arvostamani brittiautospecialisti ei tosin tuntenut tätä moottoria, se kun ei ole oikeasti englantilainen. Eikö muuten katkennut männänrengas aiheuttaisi savutusta ja kohonnutta öljynkulutusta? Auto on ollut minulla alle 2 kuukautta, joten aion kyllä selvittää äänen alkuperän ja vaatia myyjäliikettä vastuuseen, jos aihetta on.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...