Jump to content

Sähköminiin vanteet


Jykkepoika
 Share

Recommended Posts

Hankintalistalla on sähköminiin vanteet ja kysymys onkin paljonko tuota ET lukemaa 54 voi/kannattaa muuttaa ilman menetettyjä ajo ominaisuuksia/ muita ongelmia?

Nyt alla olevat Roylettet on 7J x17 ET 54 5x112 jaolla 66.6mm keskireijällä

Vinkkejä miniin hyvin istuvista vanteista voi myös laittaa ja keveys patteriauton ollessa kyseessä on yksi kriteeri hankintalistalla. Uusia/uudenveroisia voi myös tarjota jos jollain sellaisia nurkissa pyörii

Link to comment
Share on other sites

10mm pienempi ET varmaan menee ilman mitään ongelmia.

OZ Ultraleggerat on kevyet, ja sopii Miniin hienosti. OZ Alleggerita on varmaan keveimpiä mitä löytyy, mutta se näkyy sitten tietysti hinnassakin. Autec Clubracing on kohtuullisen kevyt myös, mutta ei sovi omaan silmään, kun vanne on ikään kuin kupera, eli puolat tulee kehää ulommaksi. Muita kevyitä vaihtoehtoja on ainakin König Hypergram ja Team Dynamics Pro Race 1.2, mutta saatavuudesta Suomessa/Suomeen en osaa sanoa.

Link to comment
Share on other sites

Itse laittaisin noi ultraleggerat jos haluaa "halvinta" hyvää ja kevyttä vannetta alle.

Mitkään hienot ne ei ole ja värivaihtoehtoja aika vähän mitä itse katsellut mutta ostaa käytetyt ja vaihdattaa sopivan värin niihin.

Link to comment
Share on other sites

Jep, noi Ultraleggerat miellyttää kyllä omaakin silmää ja pitäs olla laatutavaraa. Googlaillut eri vaihtoehtoja ja tosiaan moni vannehaku kone tarjoaa jopa alle 40 ET lukemallakin vanteita ja vanteen painot käy aikas huonosti spekseistä selville 

Link to comment
Share on other sites

Ultraleggera on 17-tuumaisena muistaakseni 7,6kg, ja nuo muutkin mainitsemani menevät jonkun matkaa alle 8kg. Alleggerita taitaa olla alle 7kg.

Rota tekee joitain suht kevyitä vanteita, mutta niiden painoja joutuu vähän googlailemaan, kun valmistaja ei niitä listaa (koskee kyllä muitakin valmistajia). Harvat niistä kuitenkaan on alle 9kg, mutta Grid, Subzero ja Slipstream nyt ainakin. Jotkut haukkuu Rotan vanteita huonoiksi, mutta itsellä ei ole ollut pahaa sanottavaa katu- ja ratakäytössä.

Jos se ET menee kovin pieneksi, niin voi ruveta vetelemään ikävästi urissa ja kiihdyttäessä. Sähkövehkeen väännöillä toi varmaan vielä korostuu. Tilaahan tuolla SE:n kaarissa kyllä on, ainakin kuvista päätellen.

Link to comment
Share on other sites

Yritin googlailla ultraleggeraa ja allegritaa mutta en löytänyt patteriminiin sopivia... oonko niin käsi tossa hakemisessa vai eikö niitä valmisteta 7X17 kokoisena 5x112 pulttijaolla sellaisella ET lukemalla mikä olisi käypänen? Onkos heittää vihjeitä/linkkejä mistä noita kannattaisi kysellä/katsella?

Link to comment
Share on other sites

Nopealla haulla näyttäisi siltä että Ultraleggeraa löytyy sopivalla jaolla ja ET:llä 7.5x17 kokoisena, mutta ei 7x17. Esim. tässä, joskin saatavuus nolla: https://www.laatuvanne.fi/product/86817/alumiinivanne-oz-ultraleggera-blk--75x17--5x112--et50--kr751-mm

En tiedä mikä rengaskoko SE:ssä on, mutta eipä tuo puoli tuumaa lisää leveydessä siinä varmaan tunnu. Ehkä kannattaa katsoa joku rengasliike joka myy OZ:aa, ja kysellä saatavuutta.

Link to comment
Share on other sites

Joo, tehtaalla laitettu kumihan on 205/45/17, noi varmaan istuis myös 7.5 tuuman vanteelle? Ajatus on siis että uudet vanteet olisi sen kokoiset että noi muutaman tonnin ajetut kumit voisi hyödyntää. Keskireikähän tossa linkin vanteessa on iso mutta se hoitus soviterenkaalla vaikka niistä en tykkääkkään. 

Kiirehän näillä ei ole mutta talvirenkaat tarttis hommata ja ne voisi sitten pyöräyttää nyt alla oleville roylette vanteille.

 

Link to comment
Share on other sites

Juu, 205 leveä rengas menee vielä hyvin 7,5" leveälle vanteelle. Tarvikevanteet vaatii lähes aina soviterenkaat. Nehän on siellä vain apuna, että pultit saa helpommin paikalleen. Pultit sen vanteen kuitenkin pitää paikallaan.

Link to comment
Share on other sites

48 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Juu, 205 leveä rengas menee vielä hyvin 7,5" leveälle vanteelle. Tarvikevanteet vaatii lähes aina soviterenkaat. Nehän on siellä vain apuna, että pultit saa helpommin paikalleen. Pultit sen vanteen kuitenkin pitää paikallaan.

Jos ihan hiuksia halkoo, niin soviterenkaiden pääasiallisena tarkoituksena lienee renkaan keskittäminen napaan, väittäisin.

Link to comment
Share on other sites

Juu, näin on. Jos navan reikä on liian iso, vanne ei keskity oikein. Saa sen keskitettyä pulteillakin, mutta vaatii tarkkuutta ja en silti luottais pelkkiin pultteihin.

Link to comment
Share on other sites

Vetäviin pyöriin en ainakaan jättäisi pelkkien pulttien varaan, ei tuu kestämään. Joskus 25 vuotta sitten jouduin tekemään yhteen Opelin takapyöriin pelkillä pulteilla kiinnityksen, piti samalla pyörittää vannetta tiukatessa. Peltivanteet oli kyseessä, alumiini vanteilla tuskin toimii pitemmän päälle.

Link to comment
Share on other sites

Hiuksia voi halkoa vaikka maailman tappiin, mutta pointti oli ettei niistä soviterenkaista ole mitään haittaa, eikä niiden käyttöä tartte pelätä.

Link to comment
Share on other sites

Keskireijän sovite on vain asennusta varten, pultit luo niin ison puristusvoiman vanteen ja navan väliin että sillä vanne pysyy autossa kiinni. Soviterenkaat on välillä huonoja, eivät pysy vanteessa kun ottaa renkaan irti, mutta ei mua haittaa kun en päivittäin kumeja irroittele autosta.

Link to comment
Share on other sites

On 30.8.2021 at 18.51, Turbo 69 kirjoitti:

Vetäviin pyöriin en ainakaan jättäisi pelkkien pulttien varaan, ei tuu kestämään. Joskus 25 vuotta sitten jouduin tekemään yhteen Opelin takapyöriin pelkillä pulteilla kiinnityksen, piti samalla pyörittää vannetta tiukatessa. Peltivanteet oli kyseessä, alumiini vanteilla tuskin toimii pitemmän päälle.

Hyvin on Minessä toiminut moinen kiinnitystapa vuodesta 59-00 asti 😉

Link to comment
Share on other sites

Nonni ei ollut ihan hyllytavaraa nää vaikka monet verkkokaupat niin antaa ymmärtää. Ultraleggerat satiini mattana lähti tilaukseen, 7,5X17 ET 50 löyty loppujen lopuksi italiasta tehtaalta... Talvikumit samaan pakettiin, niitäkään ei tarvinnu paljon miettiä kun 205/45/17 koossa ei "merkkikitkoista" löytyny kun continentalin 7:aa ja nekin tulee Hollannista. Testien mukaan noi pitäis olla ihan omassa sarjassaan kelpo kumit, mulla ei kitkoja aiemmin ole ollutkaan. Koska patteri auto niin Nokian 3:t olisin mieluummin  pienemmän vierintävastuksen takia ottanut mutta niitä ei valmisteta tuossa koossa. Vielä 4XTPMS anturit ja rengastyöt niin ihanan hintanen paketti tuli 😬 

Link to comment
Share on other sites

Sähköllä ajaminenhan on kuin laittaisi rahaa pankkiin 😉

Laitahan kuvia kun saat vanteet alle. Ja klubin ratapäiväkin on ihan nurkan takana, jos semmoinen touhu kiinnostaa: https://www.mcff.net/event/syysratapaiva-2021-ahvenisto/

Sinne voi tulla varikolle ihan vain fiilistelemään tunnelmaakin, jos ei halua tyhjentää akkua radalla. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

No pistetääs heti kuva "potilaasta", juuri pihaan saapuneena tarrakilvillä varustettuna. Saksasta tullut ja trim XL eli vastannee melko tarkasti Maximise varustetasoa. Pistetään sit uus kuva kun vanteet saa alle.

Erilaisissa autotapahtumissa tulee käytyä melko säännöllisesti ja radallakin on muutaman kerran tullut huimisteltua. Hyvinkin saatan jossain merkkitapahtumassa myös Minillä  piipahtaa jos aikataulut ja paikat sattuvat natsaamaan. Jos Britit kohtaavat tapahtuma olisi tänä vuonna järjestetty niin olisikin ollut positiivinen ongelma osallistuuko patteri vai bensavärkillä tilaisuuteen 😅

Ja tosiaan, mun laitteet kun ei ole olleet mitään bensapihejä niin tuntuu että sähköllä ei maksa käytännössä yhtään mitään 😀

Min cooper XL.jpg

Link to comment
Share on other sites

On sen hankinta ainakin maksanu jotain.🤔👿. Kateellisen "köyhän" kommentti.🙄.

Link to comment
Share on other sites

Joo, huonosti muotoiltu lause, ajaminen sana jäänyt pois. Olisi pitänyt olla "sähköllä ajaminen ei maksa käytännössä yhtään mitään"

Mun auton käyttötarpeet on niin vähäisiä ja julkinen palvelee esim. duunimatkat niin hyvin että autojen omistamisessa ei ole taloudellisesti mitään järkeä, varsinkaan tän hintaluokan vekottimissa... mut harrastuksiin pitää satsata ja eikös Minin omistamisenkin voi sellaiseksi laskea? 

Link to comment
Share on other sites

Nythän muuten hokasin että Igor onkin tuttu palstatoveri kissakulmasta vuosien takaa. Taidettu jossain autotapahtumassa tavata ihan livenäkin. Mulla on tallissa edelleen se keväällä 2008 hommattu sininen avo XKRR, neljästoista ajokausi jo menossa. Ei siinäkään mitään järkeä ole mutta mukava sillä on reissuja tehdä varsinkin silloin kun aurinko paistaa ja matkaa on sen verran että Minin range ahdistaa....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...