Jump to content

Cooper S 09 vikisee ???


Jaakonfaija
 Share

Recommended Posts

Onko kellään ollut oiretta että moottoritilassa vikisee vähän niinkuin hihnan vikinä. (Hihna ei luista)

Vikinä kuuluu pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä mutta ei vedossa.

Hihna, hihnan kiristin, ja se toinenkin kiristin vaihdettu uusiin ja en saa paikallistettua kohtaa.

Kertokaa viisaat mikä vinkuu etten polta koko lootaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse ottaisin hihnan irti ja pyörittelisin eri hihnapyöriä käsin josko kitisijä löytyisi siten. Toinen vaihtoehto on köyhän miehen stetoskooppi, eli pitkällä kierretangolla kuuntelu eri kohdista konetta. 

Myös imuvuoto voi ilmetä kitinänä tai vihellyksenä erityisesti pienellä kuormituksella ja moottorijarrutuksessa. 

Jos jotain pitäisi arvata, niin veikkaisin vesipumppua. 

Link to comment
Share on other sites

Köyhän ihan stetoskooppi testattu mutta ei paikallista tarkkaa kohtaa.

En usko että on imuvuotoa koska kitinä alkaa vasta moottorin lämmettyä n.7-10 kilsan jälkeen.

Mutta alkaako rikkinäinen vesipumppu vinkumaan/kitisemään lämmettyä ?.

Link to comment
Share on other sites

Ei loppunut vinkuminen vaikka kaikki apulaitteet pois pelistä (remmi irti). Otin vielä kampiakselin hihnapyöränkin irti ja vinkuu vaan . Voisko olla kampiakselin laakerit kun siihen kohtaan kohdistuu.

Link to comment
Share on other sites

Onko vakuumipumppu pois suljettu mahdollisuus? Vaikuttaako jarrun painaminen tai alipaine putken irroitus ääneen? Ja tietty kytkinpolkimen painaminen? Mahdollinen kytkin-massapyörä-loota?

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Onko vakuumipumppu pois suljettu mahdollisuus? Vaikuttaako jarrun painaminen tai alipaine putken irroitus ääneen? Ja tietty kytkinpolkimen painaminen? Mahdollinen kytkin-massapyörä-loota?

Vakuumipumppua en ole tutkinut. Jarruttaminen ei vaikuta ääneen ja siinä on automaatti loota.

Jossain palstoilla sanoivat myös että ääni voi kuulua myös ohjaustehostimen moottorista tai sen öljyn vähyydestä.

Link to comment
Share on other sites

Minusta tuo kyllä kuulostaa ihan laakerivikinältä. Imuvuotovikinä oli omassani ihan toisenlainen. Samoin R50/3 ohjaustehostimen pumpunkin pitämä ääni on ihan toisenlainen, tosin en tiedä onko se yhtään samanlainen rakenteeltaan kuin tässä.

Kun ääni ei voi tulla apulaitteista niin seuraava veikkaukseni olisi ollut kytkimen painelaakeri, mutta sitähän tässä autossa ei ollut. 

Seuraako vikinän taajuus kierroslukua?

Link to comment
Share on other sites

8 minuuttia sitten, Tommik kirjoitti:

Mulla kampiakselin stefa piti samanlaista ääntä mutta se oli vain tyhjäkäynnillä ja ei ihan noin voimakas...

Vaihdoin sen kuukausi sitten kun remmi hajotti vanhan kun meni päreiksi.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Harvemmin vikisevä kampuran stefa on sen syytä että stefassa on vikaa. Vika on siinä että kampikammiossa on liian kova alipaine, huohotusventtiili rikki siis.

Missä kohtaa on toi mainitsemasi huohotusventtiili ?

Link to comment
Share on other sites

N14 moottorissa kaksi huohotinta, toinen siellä koneen vasemmassa takanurkassa, menee imusarjaan ja toinen turbon imuputkeen. Ne huohotus membrat sijaitsee venttiilikopassa. Tuon on helposti kokeiltu, öljykorkkia hieman raolleen, poistuu vikinä, jos johtuu kampikammion paineista...jotenkin se kyllä kuulostaa laakerin vikinältä...

Link to comment
Share on other sites

On 9.10.2021 at 14.26, Tommik kirjoitti:

Mulla kampiakselin stefa piti samanlaista ääntä mutta se oli vain tyhjäkäynnillä ja ei ihan noin voimakas...

Vaihdoin sen kuukausi sitten kun remmi hajotti vanhan kun meni päreiksi.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jaakonfaija kirjoitti:

Vaihdoin sen kuukausi sitten kun remmi hajotti vanhan kun meni päreiksi.

Ton verran löyty tavaraa öljypumpun suodattimesta. Toi patteri ei sentään ollut siellä mutta saa mittasuhdetta. 

Tuo metallinpala eniten mietityttää mistä se on. Ei ole rautaa kun ei magneetti tartu.

Nuo ruskeat on selkeesti ohjurien muovia.

Kannattaisko ottaa koko motti pois tutkia kunnolla ettei menis perse eellä puuhun ?

16341225377726779755671999439907.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uups. Nyt kyllä avaisin jakopään ennen kuin ajaisin tämän enempää jottei satu enemmän vahinkoa. 

Link to comment
Share on other sites

Joo, nuo ruskeat muovin palaset ovat ohjureista. Tuo metallipalanen voisi olla osa mäntää? Niitä näistä N14 koneista on pettänyt, katkeaa männänrengas-öljyrengas alueen kohdilta. Näemmä vaikutat kaverilta joka "ymmärtää" tekniikasta jotain ja työkalut pysyvät käsissä tuosta vianhaku-prosessista päätellen, kannattaa varmaan ottaa koko kone syyniin, ennen kuin jotain dramaattista tapahtuu....tuota ehjää konetta on kuitenkin helpompi kunnostella kun tuhoutunutta. Pari "mäntä-ja kiertokanki lohkosta ulos " vaurioista olen nähnyt, aika lohduton näky on...ei sinne paljon ehjää jää! Mulla on Bentleyn korjaus-raamattu, jotain työkaluja (jakopään sarja) ja vähän muistikuvia omasta rempasta, jos tarvetta, laita viestiä!

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Jaakonfaija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. 

Kyllä täällä on täysi ruumiinavaus käynnissä.

IMG-20211015-WA0006.jpeg

On 13.10.2021 at 14.02, Jaakonfaija kirjoitti:

Ton verran löyty tavaraa öljypumpun suodattimesta. Toi patteri ei sentään ollut siellä mutta saa mittasuhdetta. 

Tuo metallinpala eniten mietityttää mistä se on. Ei ole rautaa kun ei magneetti tartu.

Nuo ruskeat on selkeesti ohjurien muovia.

Kannattaisko ottaa koko motti pois tutkia kunnolla ettei menis perse eellä puuhun ?

16341225377726779755671999439907.jpg

Metallipalalle löyty osoite. Öljypohja vedetty liian pitkällä pultillla kiinni ja pohja propannut.

On 13.10.2021 at 13.55, Jaakonfaija kirjoitti:

Vaihdoin sen kuukausi sitten kun remmi hajotti vanhan kun meni päreiksi.

Ton verran löyty tavaraa öljypumpun suodattimesta. Toi patteri ei sentään ollut siellä mutta saa mittasuhdetta. 

Tuo metallinpala eniten mietityttää mistä se on. Ei ole rautaa kun ei magneetti tartu.

Nuo ruskeat on selkeesti ohjurien muovia.

Kannattaisko ottaa koko motti pois tutkia kunnolla ettei menis perse eellä puuhun ?

IMG-20211016-WA0005.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Oho! No, hyvä kun löytyi! Löytyikö vikinä-lähde? 

Ei. Uusin nyt samalla kampiakselin ja kiertokankien laakerit. 

Kampiakselin laakereissa oli kulumaa mutta ei mielestäni niin paljon että aiheuttaisi sen vikinän.

Link to comment
Share on other sites

Joo, se laakeri jumppa on oma juttunsa. Sun pitää laittaa akselin kirjain koodi ja lohkon koodi päällekkäin ja katsoa taulukosta koodien kohtauspisteestä merkki ja sillä löytyy oikea värikoodi joka kaulalle. Tarvii olla varsinainen Egyptologi niiden selvittämiseen! Netistä löytyy tarkat ohjeet ja se taulukko. Lohen uk tarjoaa jotain valmiita rebuilt -kittejä, vilkaise...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...