Jump to content

Mini vikakoodinlukijaa Etelä-Pohjanmaalla


Juge
 Share

Recommended Posts

Sattuuko täällä olemaan ketään Etelä-Pohjanmaalta, joka saisi luettua luotettavasti näistä uudemmista Mineistä vikakoodit?

Pakkaset yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin teki taas sen, että lämmityslaitteen puhallin ei puhaltanut ykkösnopeutta kovempaa vaikka auto oli lämmin. Mutta tähän yhdistyi "vikakoodi" auto nosturilla, eli tarkista auto. Koitin lukea vikakoodeja vielä kun auto nosturilla -vikakoodi oli päällä, ei mitään. Koitin lukea myös jollain ns. yleislukijalla joka oli pyhitetty bemareille, ei mitään.

Muutama tunti laturissa, koeajot ja puhallusongelma korjaantui siten että vain kolme nopeinta nopeutta oli käyttämättömissä, mutta auto nosturilla -vikakoodi hävisi. Kun tuo auto nosturilla -vikakoodi hävisi, auto antoi sen normaalin huoltoväli-ilmon että tyyliin 35tkm seuraavaan huoltoon.

Auto yönyli latingissa ja pari tuntia roikassa, puhaltimen ongelma on korjaantunut kokonaan, mutta auto nosturilla -vikakoodi tuli heti takaisin. Jälleen vikakoodien lukua Scangauge II:lla, ei mitään.

Koko tuona aikana auto käynnistyi kuitenkin normaalisti, vedot oli tallessa jne., mutta tuo samperin auto nosturilla -merkki kummittelee. Saisi selvyyden mitä se tahtoo kertoa jos pääsisi piuhan päähän sellaiseen paikkaan joka pääsee näihin käsiksi...

 

Link to comment
Share on other sites

Vikakoodit kannattaa lukea jollain oikeasti BMW:lle tarkoitetulla lukijalla, joka pääsee kiinni muuallekin kuin moottorinohjaimeen. Scangaugea en tunne. INPA, ISTA/D ovat luotettavimmat.

Nuo oireet kyllä kuulostavat huonolta akulta ja sen varaustasolta. Kun auto havaitsee akun varaustason olevan heikko, niin se nostaa siitä varoituksena merkkivalon  ja tiputtaa vähäpätöisempiä laitteita pois käytöstä; ensimmäisten joukossa tippuu juurikin lämppärin puhaltimesta suuremmat nopeudet, samoin voi jäädä audio-vahvistimet, penkinlämmittimen suuremmat tehot jne pois. Auto koettaa varmistaa, että akussa olisi riittävästi potkua käynnistykseen.

BMW:ssä tuo varoitus on kyllä akku-symboli, mutta voihan se Minissä olla "auto nosturilla", mene ja tiedä.

Kun autoa lataa, niin tilanne paranee hetkeksi ja mm puhalltimen nopeuksia otetaan käyttöön. Mutta eihän se huono akku sitä varaustasoa pidä yllä, joten vika palaa pian. Yön yli lataus ei riitä normilaturilla lataamaan akkua täyteen muutenkaan; jos autossa on esim 90Ah akku, niin sen lataaminen esim omalla CTekillä (3.6A) kestää reilun vuorokauden.

Veikkaan siis huonoa akkua, vaikka vikakoodithan sen paremmin kertoo. Yleismallin OBD-lukijat eivät näe akunhallintaan liittyviä koodeja. Oireet muuten viittaa selkeästi huonoon akkuun paitsi tuo symboli, joka BMW:ssä olisi akun kuva eikä auto nosturilla. Vaan voihan se olla Minissä toisin.

Jos päädyt akun vaihtamaan, niin muista kertoa se autolle. Erityisen tärkeää tämä on jos akun kapasiteetti tai tyyppi muuttuu. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulla on C-Tekin 10, kyllä sillä yön yli lataamalla pitäisi 90Ah akku tulla täyteen.

Akku on joo vaihdettu olisko pari - kolme vuotta sitten, mutta akun arvot ei muuttuneet.

Nyt tämän päivän ajellu tuolla työajoja, eikä ole enää "Auto nosturilla" -merkkiä tullut. Täytyy tarkkailla, ja laittaa vielä ensiyöksi lataukseen tuo pirssi.

Link to comment
Share on other sites

Eikö tuo "auto nosturilla" ole ihan normaali aikaväliin sidottu huolto ilmoitus, jonkunlainen tarkastus-huolto ilmoitus? Joku hetki sitten kuittasin oman ilmoituksen, tais mennä ihan BC nupista...Ja oon juuri samaa mieltä Karvalakin kanssa , huono akku saa aikaan virransäästö toimenpiteitä, puhallin noputta vähennetään(typerä toimenpide!) , penkinlämmitys, peilien lämmitys, soitin yms alkaa putoilemaan pelistä... Aikakin R56 antaa jossain vaiheessa "low battery warning" -ilmoituksen...

Link to comment
Share on other sites

Mun ex R55 2011 teki 2018 kovilla pakkasilla ensin tuota mukavuustoimintojen tipauttelua ja antoi erikoisia virheitä mm. ABS:n ja jarrujen osalta ennen kuin sitten muutaman päivän päästä tästä ilmoitti akun varaustason olevan alentuneen. Akun todettiin silloin olevan alkuperäisen ja vaihdettiin uuteen.

Link to comment
Share on other sites

On 11.12.2021 at 19.49, holkki kirjoitti:

Eikö tuo "auto nosturilla" ole ihan normaali aikaväliin sidottu huolto ilmoitus, jonkunlainen tarkastus-huolto ilmoitus? Joku hetki sitten kuittasin oman ilmoituksen, tais mennä ihan BC nupista...Ja oon juuri samaa mieltä Karvalakin kanssa , huono akku saa aikaan virransäästö toimenpiteitä, puhallin noputta vähennetään(typerä toimenpide!) , penkinlämmitys, peilien lämmitys, soitin yms alkaa putoilemaan pelistä... Aikakin R56 antaa jossain vaiheessa "low battery warning" -ilmoituksen...

Juu, auto nosturilla -merkki on aikaväliin sidottu. Mutta kun auto nosturilla -merkkiä ei ole erikseen nollattu ja kun ko. ilmoitusta ei tullut, antoi auto käynnistyessään normaalin auton kuvan ja ilmoituksen että seuraavaan huoltoon on tyyliin 30tkm. Eli minkään huollon pian eteen tulemisesta ei tuo auto nosturilla -ilmoitus ollut.

Aiempi Mini r55 tiputti ensimmäisenä kellonajan ja päiväyksen kun akun varaus alkoi olla huono. Eikä kertaakaan rajoittanut lämppärin tuulettimen nopeutta. Ehkä sakemannit ovat suunnitelleet Countrymanin sen verran erilailla.

Heikon akun tuomat erikoiset virheilmot on tuttuja, sen verran paljon on tullut 2000 -luvun autoja omistettua ja niillä ajettua.

Hauskana huomiona:
peruutustutka, on se sitten jälkeenpäin laitettu tai alkuperäinen, kun se alkaa 15 pakkasasteessa peruuttaessa piippailemaan olemattomasta esteestä, on se ensimerkki siitä että auton akku tahtoo parempaa latausta. Näin on mulla käynyt ainakin kolmessa, vai oliko jopa neljässä eri autossa, merkistä riippumatta. Ja toisena erikoisuutena, jälkeenpäin asennettu tiettyyn automalliin tehty jälkiasenteinen vakkari: huonolla/vajaakuntoisella akulla vakkari ei toiminut kovissa pakkaskeleissa, tai muuten sekoilla. Kun kummassakin tapauksessa autoon vaihdoin akun (toisessa tapauksista akku teki tenän, toisessa vaihdoin varmuuden vuoksi), vakkarikin alkoi toimia, myös siellä 25 pakkasasteissa.

Mutta eipä mitiä, minä seurailen miten tuo rouvan Mini kehittyy. Nyt Ministeri on ollut viikonlopun yli yhtämittaisessa latauksessa. Mutta edelleen se koodinlukija kiinnostaa, vai täytyykö hankkia itelleen inpa/ista vai-mikä-se-nyt-oli...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...